Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Red Bull veranderde intern beleid om Verstappen bij Mercedes weg te houden: ‘ze kozen hem, niet Horner’

Red Bull veranderde intern beleid om Verstappen bij Mercedes weg te houden: ‘ze kozen hem, niet Horner’

729
Red Bull veranderde intern beleid om Verstappen bij Mercedes weg te houden: ‘ze kozen hem, niet Horner’
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Red Bull verwijderde Christian Horner als teambaas, schoof topfiguren opzij en maakte glashelder wie ze in huis willen houden: Max Verstappen. Achter de schermen speelde Helmut Marko een beslissende rol in het overtuigen van de Nederlander om niet naar Mercedes te vertrekken.

Red Bull heeft structurele veranderingen doorgevoerd met één specifiek doel. Max Verstappen behouden, ondanks een lastig seizoen waarin McLaren domineert en Mercedes op de loer ligt. De beslissing om het team fundamenteel te herstructureren lijkt effect te hebben. Verstappen blijft.

Met slechts twee overwinningen – in Suzuka en Imola – is 2025 tot nu toe een teleurstellend seizoen voor Verstappen. Na de Grote Prijs van België staat hij derde in het kampioenschap, 81 punten achter leider Piastri.

De kloof met McLaren is groot, zowel sportief als structureel. Red Bull slaagde er niet in om tijdens de winterstop de achterstand te dichten. De auto blijkt onvoorspelbaar, updates pakken zelden goed uit, en interne spanningen beïnvloeden het moreel.

Op dat moment duiken de geruchten op: Verstappen zou openstaan voor Mercedes. Beide coureurs bij het Duitse team zijn immers uit contract voor 2026, en de geruchten in de paddock wijzen op een superieure powerunit bij Mercedes voor dat seizoen.

Verstappen’s positie wankelde. Voor het eerst sinds lange tijd leek zijn toekomst bij Red Bull onzeker.

Red Bull greep in na spanningen rondom Horner

Wat volgde was een schokgolf binnen Red Bull: Christian Horner werd uit zijn functie ontheven na de Britse Grand Prix. Zijn vervanger? Laurent Mekies, afkomstig van Racing Bulls, en vooral iemand die níét betrokken was bij het interne conflict tussen Horner en Verstappens kamp.

Lees ook:  Red Bull begrijpt woede-uitbarstingen van Isack Hadjar tijdens podiumrace in Monaco

Ook communicatiechef Paul Smith en marketinghoofd Oliver Hughes – beiden nauwe bondgenoten van Horner – verdwenen uit het team.

Deze personele ingrepen werden door Red Bull rechtstreeks aan Verstappen toegelicht. Volgens bronnen van F1 Oversteer liet het team weten dat deze veranderingen met hém in gedachten waren doorgevoerd.

“We hebben dit gedaan met het oog op Max. Hij moet zich kunnen focussen op racen, zonder ruis.”

De boodschap was duidelijk: Red Bull kiest voor rust, stabiliteit én voor zijn stercoureur. Hoewel Red Bull grote strategische beslissingen nam, kwam de doorslaggevende stem uit onverwachte hoek: Helmut Marko. De man die Verstappen als 17-jarige naar Toro Rosso haalde, speelt nog altijd een invloedrijke rol.

Volgens F1 Oversteer zou Marko een persoonlijk appèl hebben gedaan op Verstappen om bij Red Bull te blijven. Zijn advies was simpel, maar krachtig: dit is nog steeds jouw team – en ze zijn bereid alles te veranderen om dat zo te houden.

“Helmut zei letterlijk dat Max moet blijven. Dat hij dit team gevormd heeft, en dat ze nu voor hem bouwen.”

Marko’s woord weegt zwaar bij Verstappen. Hij wordt gezien als mentor, vertrouwenspersoon en als een van de weinigen die Verstappen oprecht begrijpt. Die band is nog altijd sterk, en dat bleek opnieuw van grote waarde.

Verstappen blijft – zonder publieke aankondiging

Verstappen’s contract loopt officieel tot 2028, maar er was een bekende exitclausule die na de Belgische Grand Prix zou vervallen. Sindsdien klinken er geen geluiden meer over Mercedes. Ook Toto Wolff lijkt zijn interesse verschoven te hebben naar 2027, en George Russells contractverlenging is aanstaande.

Lees ook:  Max Verstappen verrast door plots kleinere achterstand van Red Bull op Mercedes in Barcelona

Verstappen zelf heeft geen officiële verklaring afgelegd. Dat hoeft ook niet. De boodschap is intern duidelijk gemaakt, de get-out-clausule is verlopen en Red Bull heeft zijn structuur aangepast.

“Hij gaat het waarschijnlijk nooit publiek aankondigen. Maar intern is het klaar: Max blijft.”

De zomerpauze brengt rust, en Red Bull kan zich voorbereiden op het tweede deel van het seizoen met duidelijkheid over zijn belangrijkste pion.

Met Verstappen uit beeld voor 2026 zal Mercedes zich richten op een verlengde samenwerking met George Russell. De tweede zitplaats lijkt open te blijven voor Andrea Kimi Antonelli, die ook in 2025 al indruk maakt.

De krachtbron mag dan veelbelovend zijn, maar zonder een topcoureur als Verstappen mist Mercedes voorlopig het puzzelstuk om opnieuw titels te winnen.

Red Bull daarentegen heeft een andere keuze gemaakt: niet de snelste auto kopen, maar het vertrouwen van de beste coureur behouden – door te luisteren, schoon schip te maken en trouw te blijven aan wie hen groot maakte.

Krijg als eerste toegang tot het laatste Formule 1-nieuws

Gerelateerd nieuws

George Russell Mercedes

George Russell verlengt Mercedes-contract met prestatiegebonden clausule voor 2027

Zijn contract bevat een prestatiegebonden constructie die bij het halen van afgesproken...

Toto Wolff Mercedes

FIA verbiedt Mercedes-diffuserconcept na klacht Ferrari, team krijgt tijd voor legale versie

Mercedes verloor een technisch gevecht met de FIA nadat Ferrari een klacht...

Franz Tost

Franz Tost legt uit waarom Verstappen worstelt met de F1-auto’s van 2026

Max Verstappen noemt de nieuwe Formule 1-auto’s “Mario Kart” en “Formula E...

Sky Sports

Rachel Brookes vertrekt plotseling bij Sky F1 vlak voor Grand Prix van Oostenrijk

Het Formule 1-weekend in Oostenrijk begint met onverwacht nieuws buiten de baan....

×