Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Red Bull reageert op exit-verhaal Horner: ‘geen sprake van druk vanuit aandeelhouders’

Red Bull reageert op exit-verhaal Horner: ‘geen sprake van druk vanuit aandeelhouders’

932
Red Bull reageert op exit-verhaal Horner: ‘geen sprake van druk vanuit aandeelhouders’

“Het is speculatie zonder enige basis in de realiteit,” klinkt het duidelijk uit de hoek van Red Bull over de geruchten rond Christian Horner.

De Italiaanse media deden een opvallende suggestie: als het Imola-upgradepakket van Red Bull niet overtuigt, zou Horner de steun van de Thaise aandeelhouders kunnen verliezen.

Maar bronnen dicht bij het team spreken dat direct tegen. Horner blijft stevig in het zadel, ondanks een moeizame start van het seizoen.

De suggestie kwam van het Italiaanse AutoSprint. Volgens hun bronnen zou Chalerm Yoovidhya, die via de Yoovidhya-familie 51 procent van Red Bull GmbH bezit, zijn geduld verliezen als de prestaties niet verbeteren.

Tegelijkertijd werd voormalig Alpine-teambaas Oli Oakes genoemd als mogelijke vervanger. De aanleiding: slechts één overwinning in zes races, terwijl McLaren er vijf pakte.

Verstappen staat derde bij de coureurs, Red Bull derde bij de constructeurs.

Evolutie in plaats van revolutie

De upgrades van Red Bull voor Imola zijn geen drastische ommekeer, maar onderdeel van een stapsgewijze evolutie. Vanaf de race in Saoedi-Arabië zijn er kleine wijzigingen doorgevoerd.

De voorwielophanging werd aangepast, net als delen van de achterzijde van de RB21. In Miami volgde een nieuwe vloer, getest door Verstappen. Die bracht “enkele kilo’s extra downforce”, maar veranderde het rijgedrag nog niet fundamenteel.

Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull, gaf al aan dat een structurele oplossing voor het instabiliteitsprobleem in langzame en medium corners niet eenvoudig is:

“We begrijpen wat er gebeurt, maar het oplossen is niet zo rechtlijnig. We kunnen de omvang misschien verkleinen, maar het verdwijnt mogelijk nooit volledig.”

Volgens de Red Bull-top draait het dit seizoen niet om één magische update. Het doel is de auto stukje bij beetje beter maken, met precisie en data-gedreven keuzes. Tsunoda krijgt in Imola ook de nieuwe vloer, maar verwacht geen radicale sprongen.

Lees ook:  Hadjar scoort, Lawson zakt weg: 'Red Bull zoekt geen nieuwe Max, maar een kampioen'

De geruchten over ontevredenheid vanuit Thailand worden binnen het team met een korrel zout genomen. Bronnen bij Red Bull stellen duidelijk dat de aandeelhouders begrijpen dat er transitie gaande is.

Adrian Newey is vertrokken, Jonathan Wheatley nam afscheid, en er wordt gebouwd aan een volledig onafhankelijke Red Bull Powertrains-afdeling in samenwerking met Ford.

“Christian Horner behoudt de volledige steun van Red Bull’s aandeelhouders.”

Bovendien is Horner contractueel vastgelegd tot eind 2030. Hij leidt niet alleen Red Bull Racing, maar ook Red Bull Advanced Engineering en Red Bull Powertrains. Zijn rol binnen het bedrijf gaat veel verder dan alleen het F1-team aansturen.

De suggestie dat Oakes – die recent vertrok bij Alpine – hem zou opvolgen, wordt afgedaan als ‘wilde theorie’. Oakes zou zelfs ontslagen zijn, en Flavio Briatore nam intussen zijn taken tijdelijk over.

Horner’s positie staat niet ter discussie

De prestaties van Red Bull zijn weliswaar gedaald vergeleken met de dominantie van voorgaande jaren, maar er is geen sprake van paniek. Het team is nog steeds het enige naast McLaren dat een Grand Prix won dit seizoen.

In een kampioenschap waarin McLaren duidelijk de sterkste is, draait het bij Red Bull nu om efficiëntie en het maximale uit beperkte updates halen.

De belangrijkste focus van Horner is het behouden van Max Verstappen. De Nederlander staat onder contract tot 2028, maar zijn naam duikt regelmatig op bij andere teams. Mercedes en Aston Martin worden genoemd als alternatieven.

Toch lijkt het erop dat Red Bull – met de steun van Horner – blijft investeren in stabiliteit en toekomstbestendigheid.

“Mijn betrokkenheid bij dit team is absoluut,” zei Horner eerder dit jaar nog.

De indruk die achterblijft is dat deze roddel net als eerdere geruchten over zijn vertrek uit de lucht gegrepen is. Ook na het interne onderzoek in 2024 naar vermeend grensoverschrijdend gedrag bleek Yoovidhya hem gewoon te blijven steunen.

Lees ook:  Laatste kans voor Red Bull in Imola: 'anders is dit kampioenschap voorbij'

Met acht wereldtitels bij de coureurs, zes constructeurstitels en meer dan 120 Grand Prix-overwinningen is Horner sinds 2005 onlosmakelijk verbonden met Red Bull Racing.

De huidige situatie wordt gezien als een fase van herstructurering, geen reden voor paniek of personeelswissels op topniveau.

Zolang Horner vertrouwen houdt binnen het management, en de technische staf onder leiding van Monaghan stappen blijft zetten, is er geen aanleiding voor fundamentele koerswijzigingen.

Binnen het team heerst vooral realisme: McLaren is momenteel beter, maar het seizoen is nog lang – en paniek leidt zelden tot vooruitgang.

Gerelateerd nieuws

ferrari

Ferrari gokt op oude truc: ‘achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen’

Na opnieuw een pijnlijk zwak optreden tijdens de kwalificatie in Imola heeft...

lando norris

Stilte bij McLaren na strategische misser: ‘we stonden er beter voor dan Red Bull’

Wat begon als een weekend vol belofte voor McLaren eindigde in frustratie...

christian horner mexico sergio perez

Horner ziet barst in McLaren-strategie: ‘op een dag wint zelfbelang het van het team’

Christian Horner liet zich dit weekend niet onbetuigd. Terwijl Max Verstappen in...

Lance Stroll Aston Martin

Strategische blunder onder VSC: ‘dat is wat Aston Martin écht pijn deed’

Fernando Alonso had zich deze race heel anders voorgesteld. Na een sterke...