Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull op scherp door nieuwe FIA-wijziging: ‘deze regel kan alles veranderen’

Red Bull op scherp door nieuwe FIA-wijziging: ‘deze regel kan alles veranderen’

1k
Red Bull op scherp door nieuwe FIA-wijziging: ‘deze regel kan alles veranderen’

De FIA voert vanaf de GP van Spanje in juni een nieuwe technische richtlijn in die de flexibiliteit van voorvleugels beperkt. De maximaal toegestane buiging daalt van 15 naar 10 millimeter.

Deze regelwijziging wordt als ingrijpend beschouwd omdat voorvleugels een sleutelrol spelen in de aerodynamica van de auto.

Horner benadrukt dat deze ingreep ‘vrij significant’ is en mogelijk gevolgen heeft voor de onderlinge verhoudingen in het kampioenschap.

Christian Horner heeft in Japan duidelijk gemaakt dat zijn team scherp let op de gevolgen van de nieuwe FIA-maatregel die in Barcelona van kracht wordt.

‘Hoe het het veld beïnvloedt? Geen garanties,’ zegt Horner

De technische richtlijn die op dat moment ingaat, beperkt de toegestane buigbaarheid van voorvleugels tijdens statische belastingstests.

De grens wordt met 5 millimeter aangescherpt, wat betekent dat vleugels minder flexibel mogen zijn zonder te breken met de reglementen.

De aanleiding voor deze ingreep ligt in observaties van vleugelvervorming bij hoge snelheid. Hoewel alle teams vorig seizoen voldeden aan de toen geldende eisen, vond de FIA het nodig om de tolerantie te verkleinen.

Dit heeft directe gevolgen voor het aerodynamisch gedrag van de auto’s, zeker in een seizoen waarin de verschillen in de top klein zijn.

“Je ziet dat het werkingsgebied van deze auto’s extreem smal is, en die wijziging aan de voorvleugel is vrij significant – dus het wordt interessant om te zien wie en hoe dit beïnvloedt. Er zijn geen garanties.”

Voor Red Bull is het een punt van aandacht, maar geen reden voor paniek. Horner erkent dat alle teams zich aanpassen binnen de grenzen van de regels.

Wat deze verandering echter interessant maakt, is het mogelijke effect op de rangorde. Als bepaalde teams sterk profiteren van flexibele vleugels en deze nu moeten inleveren, kunnen prestaties verschuiven.

Horner gaf bij meerdere media aan dat hij deze ontwikkeling nauwgezet volgt. Niet alleen voor zijn eigen team, maar ook om te zien of concurrenten geraakt worden door de strengere controles.

Aangescherpte FIA-test na eerdere aanpassing achtervleugel

De focus op de voorvleugel volgt op een eerdere aanscherping van de regels rond achtervleugels. Daar werd de maximale opening van de DRS-sleuf al beperkt, wat in sommige teams leidde tot aanpassingen aan hun DRS-mechanisme en endplates.

Lees ook:  Relatie tussen Verstappen en Marko onder druk: 'emotionele keuzes, weinig richting'

Het patroon waarin vleugelregels halverwege het seizoen aangescherpt worden, wijst op toenemende aandacht van de FIA voor aerodynamische ‘grijze gebieden’.

Technische richtlijn TD018 vormde eerder dit seizoen al een basis voor strengere controles op zogeheten ‘flexi-wings’.

Die richtlijn maakte duidelijk dat de FIA structurele aanpassingen eist van teams die gebruikmaken van materialen of ontwerpen die onder belasting meebuigen maar in rust de test doorstaan.

De voorvleugel is cruciaal omdat deze de eerste component is die luchtstromen beïnvloedt. Meer flexibiliteit betekent dat de vleugel zich aanpast aan de luchtstroom, waardoor de lucht beter langs de auto geleid wordt.

Tegelijkertijd zorgt dat voor minder weerstand op rechte stukken en extra downforce in bochten. Door dit gedrag aan banden te leggen, wil de FIA gelijke voorwaarden creëren.

De verwachting is dat de aangepaste testmethoden strenger én gedetailleerder zijn, mogelijk met meerdere testpunten op de vleugeloppervlakken. Dat vereist niet alleen structurele wijzigingen aan de vleugel zelf, maar ook aan de bevestiging en versteviging in de ophanging ervan.

Mogelijke impact op onderlinge verhoudingen

Volgens Horner is er geen manier om vooraf exact te bepalen hoe groot de invloed van deze wijziging zal zijn. De top van het veld ligt zelden zo dicht bij elkaar als in 2025.

Verschillen van enkele tienden kunnen bepalend zijn in kwalificaties en races. Als een team met een relatief flexibele voorvleugel nu moet inleveren op prestaties, kan dat zichtbaar worden in rondetijden en racepace.

“Er zit op dit moment heel weinig verschil tussen de top vier teams, en het draait om ontwikkeling. We hebben een grote reglementswijziging bij race negen. Hoe gaat dat de balans beïnvloeden?”

Red Bull zelf bevindt zich in een fase waarin het potentieel van de auto nog niet volledig benut is. De overwinning van Max Verstappen in Suzuka gaf weliswaar vertrouwen, maar er blijven gebieden waarin het team verbetering zoekt.

Lees ook:  Red Bull draait powerunit vol open: 'we kunnen ons geen blufpoker meer permitteren'

Die zoektocht valt nu samen met de naderende regelwijziging, wat extra druk legt op analyse en aanpassingen.

“We weten welke onderdelen van de auto we moeten verbeteren, en het hele team is daarop gefocust.”

Bij de eerste drie races van het seizoen zag Red Bull al wisselende prestaties. In Melbourne eindigde het team op korte afstand van de winnaar.

Tijdens de sprint in China was het tempo aanvankelijk hoog, maar in de tweede helft van de race nam de snelheid af. De Grand Prix zelf liet juist een sterke stint op harde banden zien, wat wijst op potentieel dat nog niet volledig benut wordt.

Het is dan ook begrijpelijk dat Horner spreekt van ‘een marathon’ in plaats van een sprintseizoen. In een campagne waarin details het verschil maken, kan een technische richtlijn zoals deze het momentum van meerdere teams beïnvloeden.

Red Bull’s positie in de aanloop naar Barcelona

De komende races vormen een overgangsperiode waarin teams hun auto’s evalueren in het licht van de nieuwe FIA-eisen. Bij Red Bull wordt nauwkeurig gekeken of aanpassingen nodig zijn aan het huidige voorvleugelontwerp.

Er is geen indicatie dat Red Bull een van de teams is die maximaal profiteert van de bestaande marges, maar de ervaring leert dat kleine details grote gevolgen kunnen hebben.

“Dit kampioenschap gaat helemaal over het maximaliseren van je kansen. En dit weekend hebben we dat gedaan.”

De timing van de regelwijziging is ook van belang. Barcelona is traditioneel een circuit dat aero-efficiëntie beloont. Teams die daar hun downforce op orde hebben, zijn in het voordeel.

Als de nieuwe testmethoden teams dwingen om rigide vleugels te gebruiken, kan dat hun balans, instuurgedrag en bandenslijtage beïnvloeden.

Voor Red Bull is dit een cruciaal moment om niet alleen de eigen prestaties te verbeteren, maar ook te observeren hoe de concurrentie reageert.

De relatieve stabiliteit in het middenveld betekent dat zelfs kleine verschuivingen direct zichtbaar worden in de rangorde. En met de nieuwe richtlijn komt er mogelijk ruimte voor herverdeling van posities.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-25 front pull-rod suspension

SF25 krijgt eerste échte doorontwikkeling in Miami: ‘Hamilton zat diep in de simulatie’

Ferrari komt met een ingrijpende technische wijziging voor de Grand Prix van...

Stefano Domenicali

Domenicali verlangt terug naar regels met rek: ‘die grijze zones gaven pit’

F1-baas Stefano Domenicali mist de dagen waarop technische interpretaties tot verhitte discussies...

Alexander Albon Williams

Williams houdt vast aan 2026-plan, maar loopt nu risico: ‘dit kan onze run breken’

Williams heeft een sterke seizoensstart neergezet, met punten in vier van de...

fia

FIA werkt aan vangnet voor minderen motoren: ‘gelijke kansen in 2026 cruciaal’

Formule 1-teams hebben overeenstemming bereikt over een vangnetmechanisme voor motorfabrikanten die dreigen...