Fernando Alonso werd tijdens het Grand Prix-weekend in Canada meerdere keren gespot in de hospitality van Alpine. Wat begon als een onschuldige ontmoeting groeide razendsnel uit tot een storm van geruchten over een mogelijk vierde dienstverband bij het team waar hij twee wereldtitels mee won.
Maar hoe serieus moeten we deze comebackverhalen nemen? Tijdens het weekend in Montréal zat Alonso — volgens aanwezigen — meerdere keren bij Alpine aan tafel.
Ook Flavio Briatore, de controversiële adviseur van het team en jarenlang manager van Alonso, was van de partij. Toen Sky Sports-commentator David Croft live op tv insinueerde dat Alonso in gesprek zou zijn over een terugkeer in 2026, was het vuur ontstoken.
Wat volgde: speculatie over een mogelijk vertrek bij Aston Martin, een geheim overleg met Alpine, en zelfs de suggestie dat Alonso zijn vierde periode bij het team in Enstone zou voorbereiden.
Maar dat beeld werd al snel aan gruzelementen gereden.
Aston Martin grijpt in: Volledig toegewijd aan Alonso
Aston Martin, waar Alonso sinds 2023 rijdt en tot eind 2026 onder contract staat, kwam meteen met een krachtige reactie. CEO Andy Cowell bevestigde dat Alonso niet alleen tot en met 2026 blijft, maar daarna ook als ambassadeur aan het team verbonden blijft.
Een woordvoerder van het team liet weten:
“Het is normaal dat de media speculeren over de coureursmarkt, maar we hebben een geweldige line-up waar we volledig achter staan. Onze focus ligt op het leveren van een competitieve auto aan onze coureurs.”
Pedro de la Rosa, voormalig F1-coureur en nu teamambassadeur bij Aston Martin, gooide daar nog een schepje bovenop. Op sociale media deelde hij een foto van Alonso’s ouders met Briatore, met het bijschrift:
“Hi Alpine, ik hoop dat jullie niet de verkeerde Alonso hebben getekend…”
De bijbehorende emojis lieten niets aan de verbeelding over: de geruchten werden weggelachen als het zoveelste voorbeeld van een ‘silly season’ in optima forma.
Toch is het niet vreemd dat de naam Alonso rondzingt bij Alpine. De Spanjaard won zijn wereldtitels met het team (destijds Renault), keerde er in 2008 én in 2021 terug, en heeft nog altijd een nauwe band met Briatore.
Die zou hem, volgens voormalig Alpine-baas Marcin Budkowski, dolgraag opnieuw onder contract nemen, mocht er ruimte ontstaan.
“Flavio zou hem waarschijnlijk graag terug willen. Dus hij houdt die optie open, voor het geval er iets misgaat bij Aston Martin,”
Maar dat iets misgaat lijkt vooralsnog onwaarschijnlijk. Alonso verlengde zijn contract recentelijk nog bij Aston Martin en prijst het team om zijn heldere structuur en ambitie.
“Bij Alpine was alles vaag. Bij Aston was alles in één dag geregeld,” verklaarde Alonso eerder op Spaanse radio.
Wat er écht achter de lunch in Canada zat
Volgens bronnen dichtbij de Spanjaard was de lunch simpelweg een informele ontmoeting, waarbij zijn vriendin — werkzaam als journalist — aanwezig was, net als zijn trainer en ouders.
Dat hij zich meermaals in de Alpine-garage liet zien, heeft volgens ingewijden alles te maken met zijn goede relatie met diverse teamleden.
Dat Croft deze herhaalde ontmoetingen aangreep om een mogelijk transfergerucht te starten, leverde dus vooral veel opgetrokken wenkbrauwen op binnen de paddock.
De suggestie dat Alonso Aston Martin zou verruilen voor Alpine is op papier misschien romantisch — twee titels, iconische successen, de magie van een terugkeer.
Maar de realiteit is anders. Alonso heeft een contract, vertrouwen in zijn huidige team en weinig reden om terug te keren naar een renstal die hem in 2022 niet serieus genoeg nam.
Wat begon met een lunch, eindigde in een socialmedia-grap van Pedro de la Rosa. En daarmee lijkt het verhaal voorlopig verteld — tenzij er in de toekomst écht iets verschuift.
Maar voorlopig geldt: wie Alonso bij Alpine zag lunchen, keek vooral naar een man met honger. Niet naar een coureur met verhuisplannen.