Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ocon legt uit waarom hij teamorder ‘positie behouden’ niet volgde in F1

Ocon legt uit waarom hij teamorder ‘positie behouden’ niet volgde in F1

249
Ocon legt uit waarom hij teamorder ‘positie behouden’ niet volgde in F1
Foto: Lukas Raich

Ocon’s misverstand tijdens de Grand Prix van Las Vegas

Esteban Ocon, coureur voor het Alpine-team in de Formule 1, heeft onlangs uitgelegd hoe een misverstand via de boordradio ertoe leidde dat hij leek te negeren wat een ‘positie behouden’ opdracht van zijn team was tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Ocon, bekend om zijn onverschrokken stijl in het racen tegen teamgenoten, maakte een indrukwekkende inhaalrace vanaf de 16e positie op de grid om als vierde te eindigen. Dit was een van zijn beste raceprestaties van het jaar.

De situatie met teamgenoot Pierre Gasly

De verwarring ontstond toen Ocon een inhaalactie maakte op zijn teamgenoot Pierre Gasly, kort nadat hij via de radio het bericht kreeg om zijn positie te behouden. Ocon legde uit dat hij op dat moment op oudere banden reed en dat hij het bericht ‘positie behouden’ niet goed had verstaan. Hij hoorde alleen ‘positie’ terwijl hij de inhaalactie maakte. Ocon benadrukte dat hij de positie direct zou hebben teruggegeven als het team dat van hem had gevraagd.

Emotionele contrasten voor Ocon

Ocon sprak over de ‘gekke emoties’ die hij ervoer na zijn indrukwekkende race, in schril contrast met de teleurstelling die hij voelde na de kwalificatie. Hij beschreef dit als het laagste punt van het seizoen. Ondanks diverse incidenten en uitdagende races sinds de Grand Prix van Singapore, bleef het team geloven in hun aanpak.

Gasly’s frustrerende race

Terwijl Ocon een van zijn beste races van het jaar beleefde, had zijn teamgenoot Gasly een frustrerendere ervaring. Hij viel terug van de vierde naar de elfde plaats. Gasly weet zijn tegenvallende prestatie aan problemen met de harde banden, die hij niet onder controle kon krijgen. Na een goede start werd zijn race een ‘nachtmerrie’ door de slijtage van de banden.

Lees ook:  Doohan onder druk bij Alpine: 'drie races en de messen worden al geslepen'

Deze situatie illustreert de complexiteit en de uitdagingen waarmee Formule 1-coureurs te maken krijgen, van het interpreteren van teaminstructies tot het omgaan met de fysieke en technische aspecten van het racen. De Grand Prix van Las Vegas toonde aan hoe snel situaties kunnen veranderen op het circuit en hoe belangrijk duidelijke communicatie is in de snelle wereld van de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Red Bull

FIA-regels en geruchten frustreren Verstappen: ‘iedereen praat, behalve ik’

Max Verstappen lijkt niet uitgekeken op racen, maar wel op het spel...

Helmut Marko en Christian Horner

Marko ziet Red Bull dichterbij komen: ‘in Imola moeten we sneller zijn dan McLaren’

Helmut Marko noemt de straf voor Max Verstappen in Saoedi-Arabië een bepalend...

Christian Horner Red Bull Racing

Verstappen wijst op startprobleem Red Bull: ‘dit veroorzaakte de straf in Jeddah’

Max Verstappen startte vanaf pole tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, maar...

Red Bull Racing Max Verstappen

Stewards na tijdpenalty van Verstappen: ‘kwam nog goed weg met milde straf’

Max Verstappen had bij de start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië...