Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ocon legt uit waarom hij teamorder ‘positie behouden’ niet volgde in F1
F1 nieuws

Ocon legt uit waarom hij teamorder ‘positie behouden’ niet volgde in F1

216
Ocon legt uit waarom hij teamorder ‘positie behouden’ niet volgde in F1
Foto: Lukas Raich

Ocon’s misverstand tijdens de Grand Prix van Las Vegas

Esteban Ocon, coureur voor het Alpine-team in de Formule 1, heeft onlangs uitgelegd hoe een misverstand via de boordradio ertoe leidde dat hij leek te negeren wat een ‘positie behouden’ opdracht van zijn team was tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Ocon, bekend om zijn onverschrokken stijl in het racen tegen teamgenoten, maakte een indrukwekkende inhaalrace vanaf de 16e positie op de grid om als vierde te eindigen. Dit was een van zijn beste raceprestaties van het jaar.

De situatie met teamgenoot Pierre Gasly

De verwarring ontstond toen Ocon een inhaalactie maakte op zijn teamgenoot Pierre Gasly, kort nadat hij via de radio het bericht kreeg om zijn positie te behouden. Ocon legde uit dat hij op dat moment op oudere banden reed en dat hij het bericht ‘positie behouden’ niet goed had verstaan. Hij hoorde alleen ‘positie’ terwijl hij de inhaalactie maakte. Ocon benadrukte dat hij de positie direct zou hebben teruggegeven als het team dat van hem had gevraagd.

Emotionele contrasten voor Ocon

Ocon sprak over de ‘gekke emoties’ die hij ervoer na zijn indrukwekkende race, in schril contrast met de teleurstelling die hij voelde na de kwalificatie. Hij beschreef dit als het laagste punt van het seizoen. Ondanks diverse incidenten en uitdagende races sinds de Grand Prix van Singapore, bleef het team geloven in hun aanpak.

Gasly’s frustrerende race

Terwijl Ocon een van zijn beste races van het jaar beleefde, had zijn teamgenoot Gasly een frustrerendere ervaring. Hij viel terug van de vierde naar de elfde plaats. Gasly weet zijn tegenvallende prestatie aan problemen met de harde banden, die hij niet onder controle kon krijgen. Na een goede start werd zijn race een ‘nachtmerrie’ door de slijtage van de banden.

Lees ook:  Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Deze situatie illustreert de complexiteit en de uitdagingen waarmee Formule 1-coureurs te maken krijgen, van het interpreteren van teaminstructies tot het omgaan met de fysieke en technische aspecten van het racen. De Grand Prix van Las Vegas toonde aan hoe snel situaties kunnen veranderen op het circuit en hoe belangrijk duidelijke communicatie is in de snelle wereld van de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

Verstappen over luxe als Red Bull-problemen aanhouden: ‘dan kan ik die keuze maken’

Max Verstappen gaat het seizoen 2025 in met vragen over de competitiviteit...

Mario Andretti kiest Adrian Newey als ‘meest ideale aanwinst’ voor Cadillac

Mario Andretti heeft duidelijk gemaakt wie hij zonder aarzeling zou aannemen om...

McLaren kreeg ‘meer dan verwacht’ met Rob Marshall van Red Bull

Rob Marshall heeft sinds zijn komst naar McLaren een diepgaande indruk achtergelaten....

Racing Bulls en Sauber starten Imola-test voor seizoen 2025

De Racing Bulls en Sauber-teams beginnen deze week hun voorbereidingen op het...

Stefano Domenicali spreekt zorgen over regelwijzigingen tegen: ‘niet focussen op details’

De aankomende wijzigingen in de Formule 1-reglementen voor 2026 roepen vragen op...

Waarom Oscar Piastri mogelijk buiten McLaren kijkt na 2025

Oscar Piastri kan na het seizoen 2025 besluiten om zijn toekomst bij...

Racing Bulls volgen het voorbeeld van Mercedes met nieuw 2025-plan

Racing Bulls heeft aangekondigd dat Yuki Tsunoda en Isack Hadjar in actie...

Verstappen redde Helmut Marko’s positie bij Red Bull: ’trouw aan zijn principes’

Max Verstappen heeft volgens diverse bronnen een cruciale rol gespeeld in het...