Lando Norris heeft McLaren naar een historische overwinning geleid door zijn dominante optreden tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. Zijn overwinning betekende niet alleen een persoonlijke triomf, maar ook McLaren’s eerste constructeurstitel sinds 1998.
Norris, die vanaf pole position startte, hield Ferrari’s Carlos Sainz achter zich en voorkwam dat Ferrari’s late seizoenoffensief succes boekte. Dit resultaat markeert een mijlpaal in de moderne geschiedenis van McLaren, waarmee de decennialange droogte in titels werd doorbroken.
Coureur | Team | Gridpositie | Pits | Snelste ronde | Racetijd | Punten |
---|---|---|---|---|---|---|
Lando Norris | McLaren | 1 | 1 | 1:27.438 | Lap 58 | 25 |
Carlos Sainz Jnr | Ferrari | 3 | 1 | 1:27.765 | 5.832 | 18 |
Charles Leclerc | Ferrari | 19 | 1 | 1:28.018 | 31.928 | 15 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 16 | 1 | 1:27.278 | 36.483 | 12 |
George Russell | Mercedes | 6 | 1 | 1:28.195 | 37.538 | 10 |
Max Verstappen | Red Bull | 4 | 1 | 1:27.765 | 49.847 | 8 |
Pierre Gasly | Alpine | 5 | 1 | 1:29.251 | 1:12.560 | 6 |
Nico Hulkenberg | Haas | 7 | 1 | 1:29.152 | 1:15.54 | 4 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 8 | 2 | 1:27.948 | 1:2.373 | 2 |
Oscar Piastri | McLaren | 2 | 2 | 1:27.690 | 1:23.821 | 1 |
Alexander Albon | Williams | 18 | 1 | 1:29.348 | 1 lap | 0 |
Yuki Tsunoda | RB | 11 | 1 | not available- | 1 lap | 0 |
Zhou Guanyu | Sauber | 15 | 2 | not available- | 1 lap | 0 |
Lance Stroll | Aston Martin | 13 | 2 | not available- | 1 lap | 0 |
Jack Doohan | Alpine | 17 | 1 | not available- | 1 lap | 0 |
Kevin Magnussen | Haas | 14 | 4 | not available- | 1 lap | 0 |
Liam Lawson | RB | 12 | 0 | not available- | DNF | 0 |
Valtteri Bottas | Sauber | 9 | 0 | not available- | DNF | 0 |
Franco Colapinto | Williams | 20 | 0 | not available- | DNF | 0 |
Sergio Perez | Red Bull | 10 | 0 | not available- | DNF | 0 |
Max Verstappen, die voorafgaand aan de race veel aandacht kreeg, kwam al vroeg in de problemen na een incident in bocht één. Bij een gewaagde inhaalactie raakte hij Oscar Piastri, wat resulteerde in een spin voor beide coureurs.
Dit incident had grote gevolgen voor de race. Verstappen kreeg een tijdstraf van tien seconden, waarmee zijn kansen op een podiumplaats verdwenen. Piastri, wiens race hierdoor eveneens werd gehinderd, moest zich terugvechten en speelde uiteindelijk geen rol meer in de titelstrijd.
“Ik ging ervoor, maar het pakte niet goed uit,” zei Verstappen na de race. “Dit is niet hoe ik mijn seizoen wilde afsluiten.”
Problemen bij Red Bull en andere teams
Het incident tussen Verstappen en Piastri was niet het enige drama in de openingsronde. Sergio Pérez, de teamgenoot van Verstappen, werd geraakt door Valtteri Bottas en moest de race vroegtijdig beëindigen door een defect aan de koppeling.
Dit markeerde een bitter einde voor wat mogelijk zijn laatste race in de Formule 1 was. Bottas zelf kende ook een ongelukkige race. Na een botsing met Kevin Magnussen brak zijn rechter voorwiel, waardoor ook hij moest opgeven.
Andere coureurs, zoals Franco Colapinto, ondervonden technische problemen. Colapinto’s auto kampte met een vroege lekke band en een defecte powerunit, wat zijn race voortijdig beëindigde. Deze chaos in het middenveld opende echter mogelijkheden voor andere teams en coureurs om te profiteren.
Ondanks de sterke start van McLaren werd Ferrari niet volledig uitgeschakeld. Charles Leclerc, die achteraan het veld begon na problemen in de kwalificatie, maakte indrukwekkende vooruitgang.
Dankzij een slimme strategie en een korte virtuele safety car-periode wist de Monegask zich naar de achtste plek te vechten. Dit gaf Ferrari een sprankje hoop in hun strijd tegen McLaren, maar het was onvoldoende om Norris’ leidende positie te bedreigen.
Carlos Sainz reed eveneens een solide race en eindigde als tweede achter Norris. Hoewel zijn tempo consistent was, kon hij de Brit niet uitdagen voor de overwinning. Norris zette een furieus tempo neer en bouwde zijn voorsprong gestaag uit, terwijl Ferrari machteloos toekeek.
Hamilton’s stille opmars
Lewis Hamilton, die vanaf een teleurstellende startpositie moest beginnen, koos voor een alternatieve strategie. Hij reed een lange eerste stint op harde banden, gevolgd door een late pitstop voor mediums.
Deze aanpak stelde hem in staat om een sterke eindsprint neer te zetten. Hoewel Hamilton’s prestaties indrukwekkend waren, kwam hij niet verder dan een plaats in de subtop. Zijn inspanningen droegen echter bij aan een spannend slotstuk van de race.
Statistieken van de race:
Coureur | Positie | Team | Straf |
---|---|---|---|
Lando Norris | 1 | McLaren | Geen |
Carlos Sainz | 2 | Ferrari | Geen |
Charles Leclerc | 8 | Ferrari | Geen |
Max Verstappen | 14 | Red Bull | 10-seconden |
Sergio Pérez | DNF | Red Bull | – |
De openingsfase van de race legde de basis voor het verdere verloop. Door de botsing tussen Verstappen en Piastri verloor Red Bull direct terrein. Tegelijkertijd ontstonden kansen voor coureurs zoals Leclerc en Hamilton, die in het middenveld waardevolle posities wonnen.
McLaren profiteerde maximaal van de situatie door Norris’ koppositie te consolideren en Piastri in te zetten als buffer tegen andere teams, ondanks diens beschadigde auto.
“Het was een gecompliceerde race, maar we hebben als team veerkracht getoond,” verklaarde Norris na afloop. “Dit is een overwinning voor iedereen bij McLaren.”
McLaren’s prestaties in Abu Dhabi waren geen toeval. Hun consistentie gedurende het seizoen, gecombineerd met strategische beslissingen en een betrouwbare auto, stelde hen in staat om de concurrentie te overtreffen.
Terwijl Ferrari worstelde om hun tempo vol te houden en Red Bull tegen interne problemen aanliep, wist McLaren te profiteren van hun poleposition en de daaropvolgende raceomstandigheden.