“Hij bleef koel, kalm en gecontroleerd.” Zo werd Lando Norris omschreven na zijn allereerste overwinning op het iconische stratencircuit van Monaco.
In een race die wederom weinig echte actie bood, maar strategisch verrassend uitpakte, bewees Norris dat hij klaar is om Piastri’s momentum te breken.
Met slimme keuzes, foutloze rondes en kalmte onder druk van Leclerc wist hij maximaal te profiteren van het weekend – en staat hij nu op slechts drie punten van de leiding in het kampioenschap.
Norris kende een foutloze race. De druk van Leclerc achter hem, het tactisch schaakspel rondom de verplichte tweestopstrategie, en de spanning van het rijden op millimeters van de vangrails – hij liet zich niet gek maken.
De overwinning is zijn tweede van het seizoen en komt precies op het moment dat teamgenoot Oscar Piastri bezig was met een indrukwekkende reeks. Dat momentum is nu doorbroken.
“Een tweede overwinning, en dat hier in Monaco. Het voelt alsof we iets hebben teruggepakt.”
Het is een teken dat Norris zich niet zomaar gewonnen geeft in de titelstrijd.
Mercedes zakt door het ijs
Voor Mercedes werd het een weekend om snel te vergeten. George Russell en Kimi Antonelli startten vanaf P14 en P15 en kwamen geen moment in de buurt van de punten.
De strategie? Wachten op geluk. Dat kwam niet. Geen safetycar, geen rode vlag – alleen frustratie.
“We gooiden alles op rood in de hoop op chaos. Maar die kwam er niet.”
Een puntloze race voor een team dat dringend op zoek is naar stabiliteit.
Ferrari begon het weekend met lage verwachtingen. Het circuit van Monaco zou de zwakke punten van de SF-25 genadeloos blootleggen. Toch reed Charles Leclerc naar een sterke tweede plaats.
Lewis Hamilton profiteerde van een scherpe undercutstrategie en pakte P5, nadat hij eerder een gridstraf kreeg voor het hinderen van Verstappen.
“Dit hadden we vooraf niet durven dromen. Charles vocht als een leeuw, Lewis reed slim.”
Ferrari klimt daarmee verder in het constructeurskampioenschap.
Piastri laat kansen liggen: ‘Ik moet dit snel achter me laten’
Voor Piastri was Monaco niet meer dan een kleine terugslag – maar wel één die hem de leiding in het kampioenschap bijna kostte.
Op papier had hij de snelheid voor pole én winst. In werkelijkheid waren er te veel kleine fouten, vooral in de beginfase van het weekend. Hij finishte als derde en zag Norris dichterbij komen.
“Er zijn een paar ronden die ik graag opnieuw zou doen.”
In Barcelona krijgt hij de kans om te antwoorden – maar het momentum ligt nu bij Norris. Isack Hadjar maakte indruk met een zesde plaats – zijn beste resultaat tot nu toe. Rookie of niet, de Fransman blijft progressie tonen.
Liam Lawson pakte zijn eerste punten van het seizoen met P8, wat Racing Bulls voorbij Aston Martin bracht in het constructeursklassement.
“We halen alles uit de auto wat erin zit. Dit team verdient alle lof.”
De consistentie van beide coureurs geeft hoop op meer successen.
Fernando Alonso leek op weg naar zijn eerste punten van het seizoen. Dankzij Hamiltons gridstraf startte hij als zesde en reed hij een solide openingsfase.
Maar halverwege viel zijn auto stil – een vermoedelijk probleem met de powerunit maakte bruut een einde aan zijn race.
“Het is elke keer iets. Eerlijk, ik weet niet meer wat ik moet zeggen.”
De Spanjaard blijft worstelen met pech – en 2025 lijkt opnieuw een verloren jaar.
Ocon houdt Haas op koers: ‘Dit was mijn weekend’
Esteban Ocon reed een vlekkeloze race en sleepte een zevende plaats uit de strijd. In een seizoen waarin Haas verrast, blijft Ocon de stabiele factor.
Met twintig punten staat hij nu negende in het kampioenschap – ver voor rookie-teamgenoot Bearman. Ook voor het team telt elke punt: ze blijven Racing Bulls net voor.
“Alles viel op zijn plek. Goede kwalificatie, sterke pace, dit was een mooie.”
Haas blijft knokken in het drukke middenveld.
Voor Yuki Tsunoda was het opnieuw een weekend vol teleurstellingen. Slechte kwalificatie, weinig tempo, en als laatste van de Red Bull-coureurs over de streep.
Pierre Gasly had het nog erger: na een remprobleem reed hij bij de Nouvelle Chicane achterop Tsunoda en moest opgeven.
“Ik zat er goed bij, tot het plots misging. Zo zonde.”
Voor Alpine blijft het crisis. Voor Tsunoda wordt de druk steeds groter.
Alex Albon en Carlos Sainz hielden zich buiten de chaos en finishten als negende en tiende. Het was de vierde race op rij dat Williams beide auto’s in de punten kreeg.
De strategie werkte perfect: afstoppen waar nodig, slim timen met de stops, en profiteren van andermans fouten.
“James Vowles stuurde zelfs een sms naar Toto Wolff met excuses, maar dit was gewoon slim gespeeld.”
De Britse formatie bewijst opnieuw dat slimme races ook beloond worden.