Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Nog volop actie te verwachten van grondeffectregels in Formule 1 – Mercedes
F1 teams

Nog volop actie te verwachten van grondeffectregels in Formule 1 – Mercedes

74
Mercedes updates
Foto: Champagne Podium

De evolutie van het grondeffect in de Formule 1

De Formule 1 staat aan de vooravond van het derde jaar onder de huidige regelgeving, en er heerst een groeiende verwachting dat de ontwerpen van de teams steeds meer naar elkaar toe zullen groeien. Dit als gevolg van de pogingen van Red Bull’s rivalen om te voorkomen dat het team voor het derde opeenvolgende jaar zowel het rijders- als constructeurskampioenschap wint. Alle teams hebben vorig jaar hun auto’s ontwikkeld naar het downwash-sidepodconcept dat Red Bull sinds 2022 effectief inzet, waardoor de auto’s in 2024 waarschijnlijk meer op elkaar zullen lijken dan ooit tevoren.

Innovatie binnen de huidige regels

Ondanks de convergentie van ontwerpen en de algemene overeenstemming over de beste aanpak van de huidige regelgeving, zijn teams nog lang niet uitgeput in het bedenken van nieuwe ideeën die hen een cruciaal voordeel kunnen opleveren. James Allison, technisch directeur van Mercedes, die toezicht houdt op een geheel nieuw concept voor hun W15 dit jaar om terug aan de top te komen, gelooft dat er nog veel onontgonnen mogelijkheden zijn die een competitief voordeel kunnen opleveren. “De meeste mensen zullen wellicht een vergelijkbare richting inslaan, maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor innovatie,” zegt hij. Deze auto’s, die superdicht bij de grond rijden, halen daar hun beste prestaties uit. Het gaat erom uit te vogelen hoe je de auto betrouwbaar, nauwkeurig en op een geïnformeerde manier net boven de grond kunt plaatsen, op een punt dat zowel vanuit het oogpunt van skid legaliteit overleefbaar is, als ook alle downforce biedt die de auto kan leveren.

De uitdagingen van het bijblijven met Red Bull

Andere technische leiders delen de mening van Allison. Hoewel ze erkennen dat Red Bull enkele goede ideeën heeft aangedragen, weten ze dat ze andere dingen moeten doen als ze enige hoop willen hebben om het gat te dichten. Matt Harman, technisch directeur van Alpine, over Red Bull’s RB19: “We denken dat we begrijpen wat ze doen. Je kunt niet zomaar met je vingers knippen en het je voorstellen. We begrijpen onze richting, maar we hebben ook enkele andere auto’s op de grid begrepen. Er zijn enkele andere geweldige auto’s met echt interessante ontwikkelingen. Het gaat erom te begrijpen wat je doet en wat zij doen. Als we deze mensen gewoon volgen, zullen we nooit voor hen uitkomen. We moeten geïnspireerd worden door deze mensen, maar onze eigen weg volgen.”

De toekomst van Formule 1-ontwerp

De toekomst van het Formule 1-ontwerp ziet er spannend uit, met teams die continu zoeken naar innovatieve manieren om de huidige regels te benutten en een voorsprong te krijgen. De focus ligt op het optimaliseren van de prestaties van de auto’s dicht bij de grond, een gebied waar nog veel te winnen valt. Terwijl teams zoals Mercedes en Alpine hun eigen unieke benaderingen ontwikkelen, blijft de vraag hoe lang het zal duren voordat een van hen, of een ander team, Red Bull kan onttronen en een nieuw tijdperk in de Formule 1 kan inluiden.

Gerelateerd nieuws

Verontrustende boodschap in Alpines F1-herstelplan

De recente aankondiging van Alpine om aan het einde van het seizoen...

Wat de nieuwe voorvleugel van Mercedes ons vertelt over hun F1-herstelplan

Mercedes heeft tijdens de Grand Prix van Monaco de eerste fase van...

Mercedes F1: Andrea Kimi Antonelli bevestigd voor 2025 na indrukwekkende test

Andrea Kimi Antonelli’s zitje bij Mercedes voor 2025 is bevestigd na een...

Toto Wolff onthult ‘gespannen’ situatie met Hamilton

Frustrerende seizoenstart voor Hamilton Mercedes-baas Toto Wolff heeft het voornaamste reden onthuld...

Alonso: De laatste twee F1-races een “grote wake-up call” voor Aston Martin

Aston Martin bracht een upgradepakket naar Imola, maar veel van zijn directe...

Hoe de topteams alles inzetten op hun achtervleugels in Monaco

De beperkingen van het kostenplafond hebben teams soms doen twijfelen of de...

Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels

Overtreding DRS-afstand ontdekt Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA...

Alonso optimistisch dat Aston Martin sneller problemen oplost dan andere F1-teams

Aston Martin begon sterk aan het seizoen 2023 met zes podiumplaatsen voor...