Introductie van nieuwe pitlane-regels
Als onderdeel van het voortdurende beleid in de kwalificatie waarbij coureurs hun gaten moeten opbouwen bij het verlaten van de pitlane, in plaats van op de baan te vertragen, zijn er herhaaldelijk problemen geweest met coureurs die zich in de rij proberen te dringen bij de uitgang. Coureurs willen niet achteraan in de rij terechtkomen omdat dit het risico met zich meebrengt dat ze hun rondes niet kunnen afmaken. Dit kan leiden tot hectische pogingen om een betere positie te krijgen.
Met Monaco als het kortste circuit van het seizoen, en het vermijden van verkeer een groot voordeel is bij het behalen van een rondetijd, wordt verwacht dat de situatie op zaterdag bijzonder gespannen zal zijn. Om problemen te voorkomen, heeft Wittich enkele nieuwe richtlijnen ingevoerd die extra duidelijkheid zouden moeten bieden over de volgorde waarin auto’s zich opstellen.
Nieuwe richtlijnen voor de pitlane
Als er een rij auto’s aan het einde van de pitlane is, zijn de regels duidelijk dat coureurs moeten vertrekken in de volgorde waarin ze in de snelle rij zijn aangekomen. Dit is echter in het verleden nogal problematisch gebleken, waarbij auto’s aan de onderkant van de pits soms proberen zich een weg naar voren te dringen om te voorkomen dat ze moeten wachten totdat de trein voorbij is. Voor dit weekend heeft Wittich aangegeven dat een coureur alleen aanspraak kan maken op een plaats in de snelle rij als hun voorwiel de solide gele lijn heeft overschreden.
Specificaties voor het betreden van de snelle rij
In de gewijzigde evenementennotities voor de Grand Prix van Monaco zei Wittich: “Het is opgemerkt dat een auto als ‘in de snelle rij’ wordt beschouwd wanneer een band de solide [gele] lijn heeft overschreden die de snelle rij van de binnenrij scheidt. In deze context betekent overschrijden dat de hele band aan de andere kant, met betrekking tot de garages, van de lijn moet zijn die de snelle rij van de binnenrij scheidt.” Naast de regel dat coureurs zo snel mogelijk in de snelle rij moeten mengen zonder andere coureurs te hinderen, zei hij ook dat coureurs het recht hebben om een gat te vinden als er een openvalt.
Wittich voegde toe: “Dus na de start of herstart van een vrije trainingssessie, kwalificatiesessie of sprintersessie, als er een geschikt gat is in een rij auto’s in de snelle rij, zodanig dat een coureur zich veilig kan mengen in de snelle rij zonder onnodig auto’s in de snelle rij te hinderen, mogen ze dat doen.”
De nieuwe regels zouden ervoor moeten zorgen dat coureurs overtuigd moeten zijn dat er een gat is voor hen om hun hele voorwiel over de lijn te krijgen, in plaats van simpelweg te hopen dat een rivaal hen binnenlaat om een botsing te voorkomen.