De sleutel tot succes: subtiele elementen
Red Bull’s technische chef Adrian Newey benadrukt dat het juist de meer “subtiele” elementen van het RB20-ontwerp zijn die de sleutel vormen tot de prestatieverbeteringen, in plaats van de opvallende visuele veranderingen die aandacht hebben getrokken door de verandering in concept ten opzichte van zijn voorganger. De wereldkampioenen verrasten velen toen ze een auto onthulden die er heel anders uitzag bij de lancering van hun uitdager voor 2024, waarbij de RB20 een verandering in aerodynamische filosofie had aangenomen die de auto een vergelijkbare uitstraling geeft als het ‘zero sidepod’-concept van Mercedes uit 2022.
De onzichtbare kracht
Hoewel de verandering in uiterlijk duidelijk is, legde Newey uit aan het team van de F1 Nation podcast dat in feite de delen van de auto die niet te zien zijn misschien wel belangrijker zijn in termen van prestaties. De legendarische ontwerper zei over de RB20: “De onderliggende architectuur van de auto is de derde generatie evolutie van wat begon als de RB18, waar, afgezien van de radiatoren, we alles dragen: lay-out van de voorophanging, de achterophanging, de versnellingsbak, de behuizing – het is een derde evolutie van de RB18. De zichtbare delen, die nogal wat aandacht hebben gekregen, daar jagen we uiteraard aerodynamische winsten na. De visuele verandering is eigenlijk veel groter dan de prestatieverandering die je daaruit haalt. De andere, veel subtielere delen die mensen niet hebben opgemerkt, zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor een grotere winst.”
Prestaties op alle circuits maximaliseren
De RB19 bleek een dominante kracht in het seizoen 2023, met Max Verstappen die een recordbrekende 19 overwinningen behaalde achter het stuur van de auto op weg naar zijn derde wereldkampioenschap, terwijl de twee extra overwinningen van Sergio Perez betekenden dat Red Bull alle races won behalve één. Die ene race zonder overwinning vond plaats in Singapore, waar Carlos Sainz P1 nam voor Ferrari. Als reactie hierop zegt Newey dat het team zich heeft gericht op het proberen te maximaliseren van de prestaties op de circuits waar ze vorig jaar niet zo sterk waren. “Wat we hebben geprobeerd te bereiken is een auto die redelijk goed geschikt is voor alle circuits,” merkte Newey op.
“Ik denk dat we, typisch, vorig jaar minder voordeel hadden op de circuits met de maximale downforce straatbanen. Singapore, uiteraard, hebben we er beroemd een beetje een rommeltje van gemaakt en presteerden we onder wat we hadden kunnen bereiken. We hadden zeker podiumplaatsen kunnen bereiken als we ons wat beter hadden georganiseerd. Maar het is zeker waar te zeggen dat die circuits degenen zijn waar we waarschijnlijk minder voordeel op hebben. Zolang we er niet rampzalig op zijn, dan is dat misschien goed genoeg.”