Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Newey: ‘subtielere aspecten’ in plaats van Mercedes-achtige ontwerpelementen de kracht van RB20
F1 nieuws

Newey: ‘subtielere aspecten’ in plaats van Mercedes-achtige ontwerpelementen de kracht van RB20

96
Newey: ‘subtielere aspecten’ in plaats van Mercedes-achtige ontwerpelementen de kracht van RB20
Foto: Formula Action

De sleutel tot succes: subtiele elementen

Red Bull’s technische chef Adrian Newey benadrukt dat het juist de meer “subtiele” elementen van het RB20-ontwerp zijn die de sleutel vormen tot de prestatieverbeteringen, in plaats van de opvallende visuele veranderingen die aandacht hebben getrokken door de verandering in concept ten opzichte van zijn voorganger. De wereldkampioenen verrasten velen toen ze een auto onthulden die er heel anders uitzag bij de lancering van hun uitdager voor 2024, waarbij de RB20 een verandering in aerodynamische filosofie had aangenomen die de auto een vergelijkbare uitstraling geeft als het ‘zero sidepod’-concept van Mercedes uit 2022.

De onzichtbare kracht

Hoewel de verandering in uiterlijk duidelijk is, legde Newey uit aan het team van de F1 Nation podcast dat in feite de delen van de auto die niet te zien zijn misschien wel belangrijker zijn in termen van prestaties. De legendarische ontwerper zei over de RB20: “De onderliggende architectuur van de auto is de derde generatie evolutie van wat begon als de RB18, waar, afgezien van de radiatoren, we alles dragen: lay-out van de voorophanging, de achterophanging, de versnellingsbak, de behuizing – het is een derde evolutie van de RB18. De zichtbare delen, die nogal wat aandacht hebben gekregen, daar jagen we uiteraard aerodynamische winsten na. De visuele verandering is eigenlijk veel groter dan de prestatieverandering die je daaruit haalt. De andere, veel subtielere delen die mensen niet hebben opgemerkt, zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor een grotere winst.”

Prestaties op alle circuits maximaliseren

De RB19 bleek een dominante kracht in het seizoen 2023, met Max Verstappen die een recordbrekende 19 overwinningen behaalde achter het stuur van de auto op weg naar zijn derde wereldkampioenschap, terwijl de twee extra overwinningen van Sergio Perez betekenden dat Red Bull alle races won behalve één. Die ene race zonder overwinning vond plaats in Singapore, waar Carlos Sainz P1 nam voor Ferrari. Als reactie hierop zegt Newey dat het team zich heeft gericht op het proberen te maximaliseren van de prestaties op de circuits waar ze vorig jaar niet zo sterk waren. “Wat we hebben geprobeerd te bereiken is een auto die redelijk goed geschikt is voor alle circuits,” merkte Newey op.

Lees ook:  Coronel over Lawson naast Verstappen: 'die gaat het heel moeilijk krijgen'

“Ik denk dat we, typisch, vorig jaar minder voordeel hadden op de circuits met de maximale downforce straatbanen. Singapore, uiteraard, hebben we er beroemd een beetje een rommeltje van gemaakt en presteerden we onder wat we hadden kunnen bereiken. We hadden zeker podiumplaatsen kunnen bereiken als we ons wat beter hadden georganiseerd. Maar het is zeker waar te zeggen dat die circuits degenen zijn waar we waarschijnlijk minder voordeel op hebben. Zolang we er niet rampzalig op zijn, dan is dat misschien goed genoeg.”

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff over Cadillac’s $450 miljoen toetreding tot F1: ‘compensatievergoeding te laag’

De financiële gevolgen van de toetreding van Cadillac tot de Formule 1...

Jos Verstappen waarschuwt Lawson: ‘Probeer niet koste wat het kost bij te blijven’

Jos Verstappen heeft Liam Lawson gewaarschuwd voor de valkuilen die hij zelf...

Ferrari wil Lewis Hamilton geen status als nummer één coureur geven

Ferrari heeft bevestigd dat Lewis Hamilton, ondanks zijn indrukwekkende status als zevenvoudig...

Te controversieel voor Netflix: wat we niet gaan zien in seizoen 7 van Drive to Survive

De FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft zichzelf keer op keer in de...

Pierre Wache over 2024: McLaren verrast Red Bull met indrukwekkende comeback

McLaren zorgde in 2024 voor een ommekeer in de Formule 1. Pierre...

Aston Martin-simcoureur: ‘Carlos Sainz gaat prestaties Alex Albon ‘blootleggen”

Carlos Sainz maakte in 2025 de opmerkelijke overstap van Ferrari naar Williams....

Max Verstappen en Gianpiero Lambiase: waarom hun samenwerking uniek is

Max Verstappen en GianPiero Lambiase vormen samen een van de meest bewonderde...

Aston Martin ontkent geruchten over Verstappen-aanbod van £1 miljard

Op donderdag publiceerde The Daily Mail het gerucht dat Aston Martin sponsors...