Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 circuits Monza-circuit ondergaat subtiele aanpassingen voor Formule 1 Grand Prix van Italië 2024
F1 circuits

Monza-circuit ondergaat subtiele aanpassingen voor Formule 1 Grand Prix van Italië 2024

137
alpine
Foto: The Race

Het iconische Monza-circuit, ook wel bekend als de ‘Temple of Speed’, bereidt zich voor op de Formule 1 Grand Prix van Italië 2024. Voor deze editie zijn er enkele subtiele aanpassingen doorgevoerd aan de lay-out van het circuit. De belangrijkste wijzigingen betreffen de verwijdering van snelheidsdrempels bij verschillende bochten.

Bij de chicane van bocht 4 en 5 zijn de snelheidsdrempels verwijderd, evenals bij bocht 8. Daarnaast zijn de eerste snelheidsdrempels bij bocht 10 ook weggehaald. Deze aanpassingen kunnen mogelijk invloed hebben op de rijlijnen en remzones van de coureurs.

Wat betreft de DRS-zones blijft de situatie grotendeels ongewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. Er zijn twee DRS-zones op het circuit, elk met een eigen detectiepunt. Het eerste detectiepunt bevindt zich 95 meter voor bocht 7, ook bekend als Lesmo 2.

De activatie van de DRS volgt 170 meter na deze bocht. De tweede DRS-zone heeft zijn detectiepunt 20 meter voor bocht 11, met activatie 115 meter na de finishlijn. Deze strategische plaatsing van de DRS-zones is bedoeld om inhaalacties te bevorderen op de lange rechte stukken van Monza.

Voor de kwalificatie wordt opnieuw het format gebruikt waarbij in elke sessie een specifieke bandencompound verplicht is. In Q1 zullen de coureurs op de harde band rijden, in Q2 op de medium compound, en in Q3 op de zachte banden.

Dit format, dat eerder dit seizoen werd geïntroduceerd tijdens de Hongaarse Grand Prix, heeft als doel de strategie en spanning tijdens de kwalificatie te verhogen.

Unieke kenmerken van Monza

Het Autodromo Nazionale di Monza, gelegen op slechts 25 minuten ten noorden van Milaan, is een van de meest iconische circuits in de Formule 1. Sinds de oprichting in 1922 heeft Monza een prominente plaats ingenomen op de F1-kalender. Het circuit staat bekend om zijn hoge snelheden en lange rechte stukken, waardoor het de bijnaam ‘Temple of Speed’ heeft gekregen.

De geschiedenis van Monza is rijk en soms tragisch. In 1928 vond er een verschrikkelijk ongeluk plaats waarbij de coureur Emilio Materassi en 27 toeschouwers om het leven kwamen. Dit leidde tot de opschorting van de Italiaanse Grand Prix in 1929 en 1930. In 1933 volgde opnieuw een tragedie toen drie toprijders omkwamen tijdens de voorbereidende races.

Lees ook:  Tsunoda bekritiseert updates: 'Niet eens in de buurt van wat we verwachtten'

Ondanks deze donkere momenten in de geschiedenis, blijft Monza een geliefde locatie voor zowel coureurs als fans. Het circuit heeft in de loop der jaren relatief weinig veranderingen ondergaan, waardoor het zijn karakter als snelheidstempel heeft behouden. Coureurs kunnen hier snelheden bereiken tot 380 km/u, wat Monza uniek maakt op de F1-kalender.

Een ander kenmerk dat Monza onderscheidt, is de aanwezigheid van de ‘Tifosi’, de gepassioneerde Ferrari-fans die het circuit in een zee van rood veranderen. Hun aanwezigheid draagt bij aan de ongeëvenaarde sfeer tijdens het raceweekend.

Technische uitdagingen en strategische overwegingen

De lay-out van Monza stelt teams en coureurs voor unieke technische uitdagingen. Vanwege de lange rechte stukken en hoge snelheden kiezen teams ervoor om met minimale downforce te rijden. Dit maximaliseert de topsnelheid, maar maakt de auto’s ook moeilijker te besturen in de bochten.

De lage downforce-configuratie leidt vaak tot meer fouten en lock-ups van de remmen. Coureurs moeten een delicate balans vinden tussen agressief rijden op de rechte stukken en voorzichtig zijn in de krappe chicanes. De eerste bocht, een scherpe chicane aan het einde van het lange rechte stuk, is berucht voor incidenten, vooral tijdens de openingsronde.

De twee DRS-zones spelen een cruciale rol in de racestrategie. De eerste zone, geactiveerd na bocht 7, geeft coureurs de kans om in te halen op het rechte stuk richting de Ascari-chicane. De tweede zone, die begint kort na de start-finish lijn, biedt mogelijkheden voor inhaalacties in de eerste bocht.

Het bandenbeheer is een andere belangrijke factor op Monza. De hoge snelheden en lange rechte stukken kunnen leiden tot oververhitting van de banden. Teams moeten een zorgvuldige afweging maken tussen performance en levensduur van de banden.

Lees ook:  Tsunoda bekritiseert updates: 'Niet eens in de buurt van wat we verwachtten'

Verwachtingen voor de Italiaanse Grand Prix 2024

De Italiaanse Grand Prix van 2024 belooft een spannend evenement te worden. Met de subtiele aanpassingen aan het circuit en de terugkeer van het speciale kwalificatieformat met voorgeschreven bandencompounds, kunnen we enkele verrassingen verwachten.

De tijdschema’s voor het weekend zijn als volgt:

  • Vrijdag 30 augustus:
    • Vrije Training 1: 13:30 – 14:30 lokale tijd
    • Vrije Training 2: 17:00 – 18:00 lokale tijd
  • Zaterdag 31 augustus:
    • Vrije Training 3: 12:30 – 13:30 lokale tijd
    • Kwalificatie: 16:00 – 17:00 lokale tijd
  • Zondag 1 september:
    • Race: 15:00 lokale tijd

Ferrari, als thuisteam, zal extra gemotiveerd zijn om goed te presteren voor de Tifosi. Charles Leclerc en Carlos Sainz zullen alles op alles zetten om een podiumplaats te bemachtigen. Hun recente prestaties, waaronder Leclerc’s podium in Zandvoort, geven het team hoop op een sterk resultaat.

McLaren lijkt in topvorm te zijn na hun dominante optreden in Zandvoort. Lando Norris en Oscar Piastri zullen proberen hun momentum voort te zetten op Monza. De vraag is of hun auto ook op een circuit met lage downforce zo competitief zal zijn.

Red Bull, ondanks hun mindere prestatie in Zandvoort, blijft een geduchte concurrent. Max Verstappen zal gebrand zijn op revanche en een overwinning in Monza zou hem op gelijke hoogte brengen met Juan Manuel Fangio’s record van drie opeenvolgende zeges op dit circuit.

Mercedes had het moeilijk in Zandvoort en Monza zou opnieuw een uitdagende race kunnen worden voor het team. Lewis Hamilton, die het record deelt voor de meeste overwinningen in de Italiaanse Grand Prix, zal echter alles in het werk stellen om geschiedenis te schrijven met een potentiële vijfde zege op Monza.

TeamVerwachte PrestatieSleutelfactoren
FerrariHoogThuisvoordeel, recente podiumfinish
McLarenHoogSterk momentum na Zandvoort
Red BullGemiddeld tot HoogZoekt revanche na teleurstellend weekend
MercedesLaag tot GemiddeldWorstelt met bandenslijtage

De combinatie van deze factoren belooft een onvoorspelbare en opwindende race op een van de meest geliefde circuits van de Formule 1-kalender.

Gerelateerd nieuws

Tropische storm en onweersbuien: GP Singapore 2024 onder dreiging van noodweer

De Grand Prix van Singapore 2024 staat voor de deur, en het...

Hoe coureurs zich voorbereiden op de GP van Singapore

De Grand Prix van Singapore is een ware test voor zowel lichaam...

Verstappen hoopt op droge race in Baku: ‘Wind kan een uitdaging zijn’

Max Verstappen kijkt uit naar een grotendeels droog en warm Formule 1-weekend...

Chaotische straten van Baku: Wat we mogen verwachting van de GP Azerbaijan

Het circuit van Baku staat bekend om zijn unieke, chaotische karakter. Met...

Laatste updates en verwachtingen voor de vrije training van de GP van Azerbeidzjan in 2024

De eerste vrije training start om 11:30 uur Nederlandse tijd, gevolgd door...

Wie van de huidige grid blinkt altijd uit op Baku City Circuit?

In de Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan is Max Verstappen de...

Waarom kwalificatie cruciaal is voor GP Azerbeidzjan in 2024

De kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan speelt een cruciale rol...

Strategie en bandenbeheer: Wat er is geleerd van de GP van Azerbeidzjan in 2023

De Grand Prix van Azerbeidzjan 2023 bood waardevolle inzichten in strategie en...