Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes verwachtte snellere prestaties van de W15 in het begin van het seizoen
F1 nieuws

Mercedes verwachtte snellere prestaties van de W15 in het begin van het seizoen

83
mercedes
Foto: Formula 1 Inside

Mercedes had vanaf het begin van het seizoen vertrouwen in de potentie van de W15 Formule 1-wagen, maar was verrast dat de auto niet eerder in het seizoen zijn snelheid kon laten zien. De Duitse fabrikant, die inmiddels drie overwinningen in de laatste vier races heeft behaald, realiseerde zich al snel dat de W15 een goede basis had, maar dat er bepaalde problemen waren die de prestaties belemmerden.

Het team heeft hard gewerkt om deze uitdagingen aan te pakken, wat uiteindelijk heeft geleid tot verbeterde prestaties en overwinningen in Oostenrijk, Groot-Brittannië en België.

“We waren verrast dat we aan het begin niet sneller waren. We dachten dat we een goede auto hadden gebouwd, en dat was ook zo. Hij had alleen wat problemen die we moesten oplossen. Nu zien we het resultaat van dat harde werk,” aldus Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij Mercedes.

Het proces van progressieve verbetering

Mercedes stond voor een grote uitdaging toen de prestaties van de W15 niet aan de verwachtingen voldeden bij de start van het seizoen. Het team wist dat er veel potentie in de auto zat, maar het was een kwestie van het juiste evenwicht vinden om die potentie te ontsluiten.

In plaats van op zoek te gaan naar een plotselinge doorbraak, zette Mercedes in op een stapsgewijze verbetering van de auto. Elke race werd een gelegenheid om te leren en te optimaliseren, wat uiteindelijk leidde tot een significant betere balans in de auto.

De eerste stap in dit proces was het identificeren van de kernproblemen die de prestaties van de W15 beperkten. Dit was geen eenvoudige taak, aangezien de auto op sommige momenten snel leek, maar het moeilijk was om deze snelheid consistent over een heel raceweekend te behouden.

Lees ook:  Lewis Hamilton's sombere conclusie over kwalificatiekansen: Mercedes ‘verloren’ in afstelling

Door voortdurende analyse en aanpassingen lukte het Mercedes uiteindelijk om de prestaties van de auto te stabiliseren en het potentieel dat er altijd al was, te ontsluiten.

Dit geleidelijke proces van leren en verbeteren was volgens Shovlin de sleutel tot succes. Hij benadrukte dat er geen enkele ontwikkeling was die de ommekeer veroorzaakte, maar dat het een reeks van kleinere verbeteringen was die gezamenlijk de W15 tot een meer competitieve auto maakten.

Het team bleef voortdurend werken aan het begrijpen en verbeteren van de auto, wat resulteerde in een betere inzetbaarheid van de W15 over verschillende circuits en omstandigheden.

Correlatie en simulatie in het ontwikkelingsproces

Een ander cruciaal aspect in het verbeteringsproces van de W15 was de verbetering van de correlatie tussen de windtunnel- en simulatiemodellen en de werkelijke prestaties op het circuit. Mercedes merkte dat naarmate deze correlatie beter werd, de ontwikkeling van nieuwe onderdelen en de algehele prestatieverbetering van de auto aanzienlijk versneld werd.

Dit was van bijzonder belang in een tijdperk waarin fysiek testen op het circuit beperkt is, en teams steeds meer afhankelijk zijn van simulaties en modellen om de prestaties van hun auto’s te voorspellen en te verbeteren.

Shovlin benadrukte dat de mogelijkheid om nauwkeurig te modelleren wat de auto zou doen, een van de beste manieren is om een auto te ontwikkelen. Dit geldt vooral in een omgeving waarin de mogelijkheden voor fysieke tests, zoals windtunnel- en circuittests, beperkt zijn. Door verbeterde modellen en een betere correlatie kon Mercedes met meer vertrouwen nieuwe ontwikkelingen doorvoeren, wetende dat deze in de praktijk zouden werken zoals verwacht.

Lees ook:  George Russell over toekomst bij Mercedes: 'Mijn stoel is niet in gevaar'

Het ontwikkelen en verfijnen van deze modellen was een proces dat tijd en middelen vergde, maar het was duidelijk dat het zijn vruchten afwierp. Naarmate de seizoen vorderde, zagen de engineers van Mercedes dat hun voorspellingen steeds beter overeenkwamen met de werkelijkheid, wat hen in staat stelde om sneller en efficiënter te reageren op de uitdagingen die zich voordeden op de baan.

Succes door samenwerking en leercurve

Het succes dat Mercedes behaalde met de W15 was niet alleen te danken aan technologische vooruitgang, maar ook aan de manier waarop het team samenwerkte en leerde. Shovlin wees erop dat een groot deel van het succes in de Formule 1 voortkomt uit het vermogen om te leren en nieuwe ideeën te genereren.

Bij Mercedes was de leercurve in 2024 bijzonder steil, wat leidde tot een hoog tempo in het ontwikkelen van nieuwe onderdelen en verbeteringen.

Deze samenwerking binnen het team, gecombineerd met een sterk ontwikkelingsprogramma, stelde Mercedes in staat om de W15 gedurende het seizoen aanzienlijk te verbeteren. Het was een voortdurend proces van ideeën genereren, testen, en implementeren, waarbij elke stap bijdroeg aan een beter begrip van de auto en zijn prestaties.

Dit leidde uiteindelijk tot de recente successen op de baan, waarbij de W15 eindelijk zijn potentieel liet zien.

De toegenomen snelheid van leren en ontwikkelen binnen het team was een cruciale factor in het omkeren van het lot van de W15. Terwijl de auto aanvankelijk niet voldeed aan de hoge verwachtingen, slaagde Mercedes erin om deze tekortkomingen te overwinnen door vastberadenheid en een gestructureerde benadering van problemen oplossen.

Gerelateerd nieuws

Wolff over Antonelli: “direct naar Mercedes om ‘beïnvloeding’ te voorkomen”

Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft een opvallende strategie onthuld voor de...

Ecclestone’s doet voorspelling: ‘Magische’ Piastri verslaat Norris in titelstrijd

Bernie Ecclestone, de voormalige baas van de Formule 1, heeft een opvallende...

Mercedes’ 2026 motor: Williams-teambaas vol lof over ‘uitzonderlijke prestatie’

De ontwikkeling van de nieuwe Formule 1-motor voor 2026 door Mercedes wordt...

Alonso waarschuwt Verstappen: ‘Je moet je fatsoenlijk gedragen’

Fernando Alonso heeft zich kritisch uitgelaten over Max Verstappen’s taalgebruik tijdens een...

Marko steunt Mick Schumacher voor terugkeer, maar waarschuwt voor cruciale beslissing

Helmut Marko heeft zijn steun uitgesproken voor een mogelijke terugkeer van Mick...

Wolff over ‘buitengewone gevolgen’ van Hamiltons vertrek naar Ferrari

Toto Wolff,heeft de ‘buitengewone gevolgen’ besproken van Lewis Hamiltons aanstaande overstap naar...

Norris had koploper kunnen zijn: ‘Verstappen hoeft maar één keer uit te vallen’

Lando Norris had de leiding in het Formule 1-kampioenschap kunnen overnemen van...

Sainz over zijn laatste doel bij Ferrari: ‘Dit staat bovenaan mijn lijst’

Carlos Sainz heeft zijn laatste doel als Ferrari-coureur uitgesproken voordat hij in...