Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Mercedes komt met grootste update van het jaar: ‘we moeten nú aansluiten voor Spanje’

Mercedes komt met grootste update van het jaar: ‘we moeten nú aansluiten voor Spanje’

771
Mercedes komt met grootste update van het jaar: ‘we moeten nú aansluiten voor Spanje’
Foto: Steffen Prößdorf

De Grand Prix van Spanje belooft meer dan alleen rondjes over het circuit van Barcelona. Voor veel Formule 1-teams is deze race het kantelpunt van hun seizoen.

Nieuwe onderdelen, aangescherpte regels en technische directieven zorgen voor nervositeit in de paddock. Vooral de strengere regels rond flexibele voorvleugels zetten druk op het ontwerp van verschillende topteams.

“Na Imola weten we wat er moet gebeuren. Deze updates moeten het verschil maken.” — Toto Wolff over de upgradeplannen van Mercedes

Mercedes pakt uit met een volledig nieuwe vloer en diffuser. Wolff spreekt duidelijke taal: dit is het moment om weer aan te haken bij de top.

Mercedes staat er op papier nog redelijk voor, maar in de praktijk ontbreekt het aan consistentie. In Imola bracht het team een nieuwe voorvleugel die minder flex vertoonde.

Toch gebruikte men in Monaco opnieuw de oude, veel flexibeler variant. Nu moet het roer echt om. Met een nieuwe vloer en aanpassingen aan de achtervering mikt het team op betere balans én minder bandenslijtage.

Ook de diffuser wordt onder handen genomen. Dat onderdeel bepaalt hoe efficiënt lucht onder de auto wordt afgevoerd. Als het goed werkt, krijgen coureurs meer grip zonder dat ze aan snelheid inleveren. Wolff is duidelijk:

“We hebben veel geleerd in Imola. Nu moet het kloppen. Geen excuses meer.”

Ferrari brengt grootste updatepakket van 2025

Ferrari verraste in Monaco, maar weet dat het echte werk in Spanje begint. Het team introduceert daar zijn meest ingrijpende update tot nu toe.

De nieuwe voorvleugel, een aangepaste vloer en verbeteringen aan de luchtgeleiding rond de auto moeten de consistentie verbeteren. Vooral de focus op bandentemperatuur en aerodynamische efficiëntie valt op.

Lees ook:  Norris krijgt ‘brutaal duwtje’ van Piastri: 'we planden het hele weekend niks'

Ferrari’s voorvleugel was al minder flexibel dan die van McLaren of Mercedes, wat hen nu een voordeel kan geven. Belangrijker nog: het team draait zijn strategie niet rond één element, maar kijkt naar de gehele luchtstroom.

De upgrades in Barcelona moeten helpen om het afstellen van de auto eenvoudiger te maken, en dus ook het benutten van het volledige potentieel.

“We verwachten geen wonderen, maar wel duidelijk meer mogelijkheden in de setup.” — Teaminsider Ferrari

Red Bull blijft trouw aan zijn strategie van ‘veel kleine stappen’. Na eerdere updates in Miami en Imola, verschijnt het team in Spanje opnieuw met verbeteringen aan de auto van Verstappen.

De focus ligt op het voorvleugelontwerp, dat aan de strengere eisen moet voldoen. De vraag is hoeveel performance ze daarbij verliezen.

Red Bull had in Monaco opnieuw last van een lage rijhoogte en te weinig mechanische grip. Het team gokt erop dat Barcelona, met zijn vlakke asfalt en hoge snelheid, hun sterkste punt weer zal tonen.

De verbeteringen worden voorlopig enkel op Verstappens auto geïnstalleerd. Teamgenoot Lawson rijdt met verouderde onderdelen.

“Max krijgt het nieuwste materiaal. Hij is de enige die er écht alles uithaalt.” — Teambron Red Bull

Aston Martin zet in op nieuwe voorvleugel

Aston Martin zit eindelijk weer in de lift. In Imola boekte het team vooruitgang, en dat momentum moet worden doorgezet in Spanje. De sleutel: een gloednieuwe voorvleugel die al langere tijd in de windtunnel getest werd.

Volgens Fernando Alonso is dit een race waarin zijn team kan verrassen, zeker gezien de mix van bochten op het circuit. De auto is verbeterd in alle bochtentypes.

Lees ook:  Mercedes zakt door het ijs, Wolff roept FIA op tot ingrijpen: 'zo heeft het geen zin'

Zelfs in Monaco, een circuit waar Aston Martin eerder moeite had, wist Alonso het tempo te vinden. De update moet de balans nog stabieler maken, vooral bij hoge snelheid. Ook opvallend: Adrian Newey werd in Monaco gespot bij Aston Martin, mogelijk om al stiekem aan 2026-projecten te werken.

“Het voelt eindelijk alsof we vooruitgaan. Deze race kan bepalend zijn.”

McLaren, verrassend genoeg, heeft geen updates aangekondigd voor Spanje. Officieel dan, want de front wing van het team wordt scherp in de gaten gehouden vanwege het ‘flex’-effect.

De FIA richt haar pijlen op dit onderdeel, en er wordt verwacht dat McLaren subtiele aanpassingen moet doen — al zijn die (nog) niet als update geregistreerd.

Alpine en Williams brengen kleine circuit-specifieke updates. Alpine focust op een nieuwe vloer en betere koeling, iets waar ze in Monaco zwaar tekort kwamen.

Williams past de voorvleugel aan en test mogelijk andere luchtgeleiders. Beide teams richten zich al grotendeels op 2026, maar proberen via deze updates nog waardevolle data te verzamelen.

Sauber, inmiddels geen vaste hekkensluiter meer, brengt ook een nieuwe vloer mee. Ze worstelen met balans op hobbelige circuits, en deze upgrade moet vooral in de bochtinsturing winst opleveren. Racing Bulls en Haas, die recent al pakketten naar Imola brachten, blijven in Spanje stil.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Ring

FIA legt Red Bull Ring opnieuw onder het mes: grindstroken moeten chaos van 2024 voorkomen

Vorig jaar eindigde de GP van Oostenrijk niet op het asfalt, maar...

Nürburgring

Verstappen hekelt koude algoritmes: ‘racen moet niet bepaald worden door een computer’

Een robot ziet alles, maar voelt niets. Dat lijkt de kern van...

Red Bull Ring

Red Bull Ring krijgt kritiek na incidenten: vrouwelijke fans hekelen structureel seksisme op tribunes

Waar de meeste F1-fans een weekend in Spielberg zien als een feest...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen veroorzaakt opnieuw oranje-invasie: Red Bull Ring wordt wederom overspoeld door fans

De Formule 1-race op de Red Bull Ring is officieel Oostenrijks, maar...