Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull
F1 teams

McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull

43
mclaren f1 team

McLaren gelooft dat de verplichte 18-ronde stints tijdens de Formule 1 Grand Prix van Qatar de prestaties van het team in een gunstiger daglicht hebben gesteld. Oscar Piastri en Lando Norris bleven dicht in de buurt van Red Bull’s winnaar Max Verstappen.

Piastri behaalde zijn tweede Grand Prix-podium in F1 door 4,5 seconden achter de Nederlander te finishen op Losail, terwijl Norris als derde over de streep kwam, slechts één seconde achter zijn teamgenoot.

Vanwege zorgen over mogelijke bandenpech werden stintlengtes teruggebracht tot maximaal 18 ronden op één set banden, wat effectief drie pitstops vereiste in de 57-ronden race.

McLaren’s verwachtingen en prestaties

McLaren werd getipt om uit te blinken op het circuit met veel downforce, en hun een-rondesnelheid leek inderdaad echt, zoals blijkt uit Piastri’s winst in de 19-ronden sprint vanaf pole op zaterdag.

Volgens teambaas Andrea Stella konden de McLarens echter dichter bij Verstappen blijven over de volledige Grand Prix-afstand omdat Red Bull zijn potentieel niet volledig kon benutten.

“De strategie van de leider is enigszins suboptimaal vanuit een race-tijdperspectief, omdat het de veiligste strategie is wanneer je een marge toevoegt,” zei Stella.

“Ik ben ook niet zeker hoe hard ze hebben geduwd. Ik had zeker het gevoel dat Max misschien niet zoveel reserve had als op andere momenten.”

Stella voelde dat McLaren ook profiteerde van verbeterde bandenslijtage, hoewel de onderliggende redenen nog niet volledig duidelijk zijn.

“We zullen in de komende races zien of dit komt doordat we de auto hebben verbeterd of dat het simpelweg de omstandigheden waren van dit evenement.”

Concurrentie met Mercedes

Stella waarschuwde dat de vorm van McLaren zelf ook een uitschieter kan zijn geweest, terwijl hij opmerkte dat Mercedes op gelijke voet leek te staan.

George Russell eindigde als vierde ondanks een botsing met teamgenoot Lewis Hamilton aan het begin, wat hem naar de achterkant van het veld bracht. Russell voelde dat hij “op tempo was, zo niet sneller, dan McLaren”.

“Mercedes was zeker niet ver weg,” erkende Stella. “Dit circuit is zeer geschikt voor onze auto, dus ik zou niet verwachten dat dit noodzakelijkerwijs de pikorde is voor de komende races.”

Gerelateerd nieuws

Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels

Overtreding DRS-afstand ontdekt Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA...

Alonso optimistisch dat Aston Martin sneller problemen oplost dan andere F1-teams

Aston Martin begon sterk aan het seizoen 2023 met zes podiumplaatsen voor...

Ferrari-rijders verdeeld over kansen bij de Monaco GP

Ferrari-rijders Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben verschillende meningen over hoe hun...

Heeft Ferrari een motorprobleem in de kwalificatie?

Tijdens het Emilia-Romagna evenement kwam Ferrari aan met hun eerste grote upgradepakket...

Hoe McLaren’s progressie Red Bull dwingt om hun F1 upgrades te versnellen

Red Bull had voorheen het voordeel in de Formule 1, waardoor het...

Zijn de Imola F1-updates van Aston Martin echt mislukt?

In de vroege rondes van het Formule 1-seizoen 2023 was de opkomst...

McLaren onthult gedurfde Senna-geïnspireerde F1-livery voor Monaco GP

McLaren heeft een opvallende Ayrton Senna-geïnspireerde livery onthuld voor de Grand Prix...

Aston Martin F1-upgrades kunnen de auto moeilijk bestuurbaar hebben gemaakt

Probleem met upgrades tijdens de Grand Prix van Imola Aston Martin bracht...