Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1-teams McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull
F1-teams

McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull

16
mclaren f1 team

McLaren gelooft dat de verplichte 18-ronde stints tijdens de Formule 1 Grand Prix van Qatar de prestaties van het team in een gunstiger daglicht hebben gesteld. Oscar Piastri en Lando Norris bleven dicht in de buurt van Red Bull’s winnaar Max Verstappen.

Piastri behaalde zijn tweede Grand Prix-podium in F1 door 4,5 seconden achter de Nederlander te finishen op Losail, terwijl Norris als derde over de streep kwam, slechts één seconde achter zijn teamgenoot.

Vanwege zorgen over mogelijke bandenpech werden stintlengtes teruggebracht tot maximaal 18 ronden op één set banden, wat effectief drie pitstops vereiste in de 57-ronden race.

McLaren’s verwachtingen en prestaties

McLaren werd getipt om uit te blinken op het circuit met veel downforce, en hun een-rondesnelheid leek inderdaad echt, zoals blijkt uit Piastri’s winst in de 19-ronden sprint vanaf pole op zaterdag.

Volgens teambaas Andrea Stella konden de McLarens echter dichter bij Verstappen blijven over de volledige Grand Prix-afstand omdat Red Bull zijn potentieel niet volledig kon benutten.

“De strategie van de leider is enigszins suboptimaal vanuit een race-tijdperspectief, omdat het de veiligste strategie is wanneer je een marge toevoegt,” zei Stella.

“Ik ben ook niet zeker hoe hard ze hebben geduwd. Ik had zeker het gevoel dat Max misschien niet zoveel reserve had als op andere momenten.”

Stella voelde dat McLaren ook profiteerde van verbeterde bandenslijtage, hoewel de onderliggende redenen nog niet volledig duidelijk zijn.

“We zullen in de komende races zien of dit komt doordat we de auto hebben verbeterd of dat het simpelweg de omstandigheden waren van dit evenement.”

Concurrentie met Mercedes

Stella waarschuwde dat de vorm van McLaren zelf ook een uitschieter kan zijn geweest, terwijl hij opmerkte dat Mercedes op gelijke voet leek te staan.

George Russell eindigde als vierde ondanks een botsing met teamgenoot Lewis Hamilton aan het begin, wat hem naar de achterkant van het veld bracht. Russell voelde dat hij “op tempo was, zo niet sneller, dan McLaren”.

“Mercedes was zeker niet ver weg,” erkende Stella. “Dit circuit is zeer geschikt voor onze auto, dus ik zou niet verwachten dat dit noodzakelijkerwijs de pikorde is voor de komende races.”

Gerelateerd nieuws

AlphaTauri kondigt nieuwe F1-naam aan voor 2024 met Amerikaanse sponsors

Een nieuwe identiteit voor AlphaTauri in de Formule 1 Het Formule 1-team...

Aston Martin F1 team verwelkomt nieuwe minderheidsaandeelhouder

Op de vooravond van de allereerste Grand Prix in Las Vegas, heeft...

McLaren: Veranderingen aan 2024 F1-auto moeten verder gaan dan alleen aerodynamica

McLaren als voornaamste uitdager van Red Bull De prestaties van het team...

Toto Wolff: Dominantie hoort bij Formule 1, en nu is dat Red Bull

Red Bull Racing: de onbetwiste leider in de Formule 1 Het Formule...

Mercedes team vermijdt casino’s tijdens Grand Prix in Las Vegas

De uitdagingen van de Las Vegas Grand Prix Dit weekend staat de...

Paul Monaghan: Red Bull Racing moet blijven innoveren voor 2024

Dominantie biedt geen garanties Paul Monaghan, de hoofdingenieur van Red Bull Racing,...

Formule 1 teambazen bezorgd over te volle racekalender

De grens van 24 races In de dynamische wereld van de Formule...

Hoe F1 teams zich voorbereiden op het seizoen 2024

Belangrijke veranderingen in regels en technologieën door de jaren heen De Formule...