Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull
F1 teams

McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull

148
McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull

McLaren gelooft dat de verplichte 18-ronde stints tijdens de Formule 1 Grand Prix van Qatar de prestaties van het team in een gunstiger daglicht hebben gesteld. Oscar Piastri en Lando Norris bleven dicht in de buurt van Red Bull’s winnaar Max Verstappen.

Piastri behaalde zijn tweede Grand Prix-podium in F1 door 4,5 seconden achter de Nederlander te finishen op Losail, terwijl Norris als derde over de streep kwam, slechts één seconde achter zijn teamgenoot.

Vanwege zorgen over mogelijke bandenpech werden stintlengtes teruggebracht tot maximaal 18 ronden op één set banden, wat effectief drie pitstops vereiste in de 57-ronden race.

McLaren’s verwachtingen en prestaties

McLaren werd getipt om uit te blinken op het circuit met veel downforce, en hun een-rondesnelheid leek inderdaad echt, zoals blijkt uit Piastri’s winst in de 19-ronden sprint vanaf pole op zaterdag.

Volgens teambaas Andrea Stella konden de McLarens echter dichter bij Verstappen blijven over de volledige Grand Prix-afstand omdat Red Bull zijn potentieel niet volledig kon benutten.

“De strategie van de leider is enigszins suboptimaal vanuit een race-tijdperspectief, omdat het de veiligste strategie is wanneer je een marge toevoegt,” zei Stella.

“Ik ben ook niet zeker hoe hard ze hebben geduwd. Ik had zeker het gevoel dat Max misschien niet zoveel reserve had als op andere momenten.”

Stella voelde dat McLaren ook profiteerde van verbeterde bandenslijtage, hoewel de onderliggende redenen nog niet volledig duidelijk zijn.

“We zullen in de komende races zien of dit komt doordat we de auto hebben verbeterd of dat het simpelweg de omstandigheden waren van dit evenement.”

Lees ook:  McLaren's geheime wapen in 2024: Hoe een flexi-wing het verschil maakte

Concurrentie met Mercedes

Stella waarschuwde dat de vorm van McLaren zelf ook een uitschieter kan zijn geweest, terwijl hij opmerkte dat Mercedes op gelijke voet leek te staan.

George Russell eindigde als vierde ondanks een botsing met teamgenoot Lewis Hamilton aan het begin, wat hem naar de achterkant van het veld bracht. Russell voelde dat hij “op tempo was, zo niet sneller, dan McLaren”.

“Mercedes was zeker niet ver weg,” erkende Stella. “Dit circuit is zeer geschikt voor onze auto, dus ik zou niet verwachten dat dit noodzakelijkerwijs de pikorde is voor de komende races.”

Gerelateerd nieuws

Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: ‘geen plannen voor’

Haas F1 heeft besloten om de windtunnel van Ferrari in Maranello te...

Ferrari ziet een sterke start in 2025 als ‘essentieel’ door aankomende regelwijziging

Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt dat een sterke start in 2025 noodzakelijk is,...

Haas versterkt team met Pierre Genon als Toyota-projectmanager

Haas heeft voormalig Renault- en Alpine-ingenieur Pierre Genon aangesteld om de technische...

Haas maakt opvallende keuzes voor de toekomst: ‘geen geld meer in het team steken’

Voor het eerst in het bestaan van het Haas Formule 1-team hoeft...

Ferrari verbetert een probleem dat Lewis Hamilton twee jaar bij Mercedes frustreerde

Ferrari heeft een probleem opgelost waar Lewis Hamilton naar eigen zeggen twee...

Alpine kijkt aan tegen een ‘realiteitscheck’ met nieuwe F1-regels in 2026

Alpine heeft sinds de overname door de Renault Group in 2015 een...

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...