Op een regenachtige woensdagochtend heeft McLaren online zijn uitdager voor 2024 gelanceerd, gevolgd door een filmopnamedag op Silverstone. De voorganger van vorig jaar, de MCL60, werd met gematigde verwachtingen onthuld nadat teambaas Andrea Stella toegaf dat het team zijn lanceerdoelen had gemist en dat een volledige revisie halverwege het seizoen al in de planning was. Deze revisie maakte van McLaren het meest verbeterde team, waardoor het naar de vierde plaats klom. Dit jaar is de MCL38 een evolutie die verder wil verbeteren op de belangrijkste zwakke punten: aerodynamische efficiëntie, mechanische grip in langzame bochten en de interactie van de auto met de banden.
Focus op aerodynamica, grip en bandeninteractie
Stella gelooft dat het team stappen heeft gemaakt op alle drie de gebieden, maar zegt dat er verdere upgrades op komst zijn nadat sommige projecten niet op tijd klaar waren voor de specificatie van Bahrein. “We hadden drie belangrijke doelstellingen,” legde Stella uit. “Eén was om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren, de tweede was om de mechanische grip te verbeteren en de derde was om de interactie met de banden te verbeteren. Ik zou geen verhouding willen geven, maar ik zou zeggen dat we in al deze drie gebieden hebben kunnen verbeteren, ook al zien we dat er potentieel is voor verdere verbeteringen in elk van deze drie gebieden.”
Ontwikkelingsprojecten en toekomstige upgrades
Er waren enkele projecten gestart die potentieel hadden, maar die niet op tijd afgerond konden worden om op de lanceerauto te zitten, dus ze zullen zeer waarschijnlijk updates worden voor het vroege deel van het seizoen. Stella benadrukte dat het niet zozeer was dat de innovaties het niet haalden, maar meer dat sommige ontwikkelingsprojecten het niet haalden. “Maar als je aan sommige ontwikkelingsprojecten begint, wil je natuurlijk dat ze zo snel mogelijk resultaat opleveren, maar er is volop ruimte in de manier waarop we de auto hebben ontworpen voor deze projecten om later op de auto te landen.”
Voortzetting van de ontwikkelingstraject
McLaren’s indrukwekkende ontwikkelingscurve sinds de Grand Prix van Oostenrijk vorig jaar resulteerde in zeven podiumplaatsen voor Lando Norris en twee voor Oscar Piastri, een van de sterkste in-season herstelacties door een team tot nu toe. Stella hoopt dat het team uit Woking de trajectlijn door 2024 heen kan voortzetten door updates te blijven uitrollen voordat het ofwel zonder ideeën of budget valt. “Er is een budgetplafond en daarom moet je je upgrades zorgvuldig plannen, omdat het zou kunnen dat je budgetbeperkt wordt in plaats van ontwikkelingsbeperkt.”