Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Max Verstappen krijgt belofte van Red Bull: ‘we hebben nog iets achter de hand’

Max Verstappen krijgt belofte van Red Bull: ‘we hebben nog iets achter de hand’

573
Max Verstappen krijgt belofte van Red Bull: ‘we hebben nog iets achter de hand’
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

De laatste weken lijkt Red Bull Racing weer volledig op stoom. Na maanden van wisselende prestaties heeft het team eindelijk de consistente snelheid gevonden die het begin van het seizoen ontbrak.

Volgens Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull, is dat niet te danken aan één magische update, maar aan een reeks kleine verbeteringen die samen het verschil maakten.

De hernieuwde vorm van Max Verstappen en zijn RB21 heeft geleid tot meerdere zeges, waaronder in Italië, Azerbeidzjan en de Verenigde Staten. En volgens Monaghan is het nog niet voorbij: er zit nóg meer in de pijplijn.

Aan het begin van het seizoen leek Red Bull allesbehalve onverslaanbaar. De RB21 had snelheid, maar miste balans en voorspelbaarheid. Verstappen klaagde regelmatig dat het potentieel van de auto “buiten bereik” bleef.

De ommekeer kwam na de GP van Monza, waar een vloerupdate samenviel met een plotselinge opleving. De auto voelde stabieler aan, de prestaties waren consistenter, en Verstappen pakte meteen de overwinning.

Toch benadrukt Monaghan dat het succes niet te herleiden is tot die ene wijziging. Volgens hem gaat het om “een combinatie van factoren” die op het juiste moment samenkwamen.

Vanaf de eerste races werd er voortdurend geëxperimenteerd met afstellingen, geometrieën en aerodynamische details.

Monaghan wees erop dat zelfs kleine stappen – zoals het gebruik van de Monza-vleugel op Silverstone, waarmee Verstappen de polepositie behaalde – hebben bijgedragen aan een beter begrip van de auto.

Niet één oplossing, maar vele kleine verbeteringen

Het geheim achter Red Bulls recente succes ligt volgens Monaghan in volharding en verfijning. Waar andere teams grote updates brachten, bleef Red Bull continu sleutelen aan kleine, subtiele aanpassingen.

Hij verklaarde dat het team “niet simpelweg meer downforce toevoegde”, maar systematisch werkte aan het afstemmen van de aerodynamische balans. Daardoor werd de auto beter bestuurbaar en betrouwbaarder onder verschillende omstandigheden.

Lees ook:  'Verstappen spot afleiding bij Norris en Piastri – Red Bull volledig gefocust op kampioenschap

De verbeteringen zorgden ervoor dat de RB21 steeds makkelijker af te stellen werd. Waar het begin van het seizoen gepaard ging met onvoorspelbare balans, is de afstelling nu nauwkeuriger te finetunen.

Monaghan beschreef de ontwikkeling als “een samenkomst van vele puzzelstukjes”. Niet één update veranderde alles, maar juist het geheel van kleine aanpassingen leverde de grote sprong voorwaarts op.

Terwijl Red Bull technisch sleutelde aan de auto, bleef Max Verstappen gefocust en betrokken bij het proces. Ondanks een flinke achterstand in het kampioenschap bleef hij vertrouwen houden in het team.

Volgens Monaghan speelde Verstappen een cruciale rol bij het vinden van de juiste richting. Zijn feedback hielp engineers om de RB21 beter af te stemmen op zijn rijstijl.

De meervoudig wereldkampioen liet zich niet ontmoedigen door de vroege tegenslagen. In plaats daarvan zag hij de uitdaging als motivatie. Monaghan noemde hem “een coureur die niet alleen in de auto uitblinkt, maar ook daarbuiten het team optilt.”

Het resultaat: drie zeges in vier races en een kampioenschapsstrijd die weer volledig openligt. Verstappen staat met vier races te gaan nog 36 punten achter Lando Norris, maar de trend is duidelijk: Red Bull is terug in vorm.

Technisch directeur Pierre Waché verklaarde al voor het seizoen dat de RB21 een bredere afstelmarge moest krijgen. In de eerste races bleek dat moeilijk te realiseren, maar de recente maanden tonen dat het doel inmiddels bereikt is.

Monaghan bevestigde dat de auto nu beter reageert op veranderingen in setup en aerodynamica. In de openingsrondes van het seizoen was dat anders: toen was de auto “te gevoelig” en moeilijk te optimaliseren.

Nu kan het team de auto afstellen op verschillende circuits zonder dat de balans verloren gaat. Dat vertaalt zich direct in constante snelheid en beter bandengebruik.

De sleutel ligt volgens Monaghan in het samenkomen van aerodynamische verfijning en mechanische stabiliteit. De vloerdynamiek, ophangingshoek en luchtstroom rond de achtervleugel zijn beter in harmonie dan ooit.

Lees ook:  Russell zet streep door Verstappen-transfer: 'nieuwe Mercedes-clausule zet alles op slot tot 2027'

Wat Red Bull nog achterhoudt

Hoewel Red Bull nu al de vruchten plukt van zijn verbeteringen, is het team nog niet klaar. Monaghan hintte op “één of twee kleine aanpassingen” die mogelijk nog vóór het einde van het seizoen worden geïntroduceerd.

Zijn uitspraak sluit aan bij eerdere woorden van Helmut Marko, die in een interview met het Oostenrijkse OE24 zei: “We hebben nog iets achter de hand. Ik weet alleen nog niet precies wanneer het komt.”

Die opmerking voedt de speculatie dat Red Bull nog een geheime upgrade klaarligt – mogelijk gericht op het optimaliseren van de balans tussen grip en topsnelheid.

Toch temperde Monaghan de verwachtingen: grote updates zijn niet meer te verwachten, enkel verfijningen die “van marginale aard” zijn. De focus ligt nu op het maximaal benutten van wat de RB21 al kan.

Red Bull’s succesverhaal in 2025 bewijst dat dominantie in de Formule 1 niet draait om één grote vondst, maar om consistent vakmanschap. Waar rivalen als McLaren nauwelijks updates brachten, bleef Red Bull gestaag verbeteren – race na race.

Monaghan benadrukte dat het team pas sinds kort de RB21 “zo kan afstellen als bedoeld”. In de eerste races was dat onmogelijk door de gevoeligheid van het chassis en de aerodynamische beperkingen.

Nu alles samenvalt, laat de auto zijn ware potentieel zien. De resultaten in Monza, Silverstone en de VS zijn daarvan het bewijs.

Met nog vier races te gaan – Brazilië, Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi – heeft Red Bull niet alleen de snelheid teruggevonden, maar ook het vertrouwen. En als we Verstappen mogen geloven, is het beste misschien nog niet eens zichtbaar geweest.

Gerelateerd nieuws

Mohammed Ben Sulayem

Ben Sulayem lijkt herverkiezing bij de FIA al zeker na opvallende uitsluiting van tegenkandidaten

De kans dat Mohammed Ben Sulayem nog van zijn troon gestoten wordt,...

Adrian Newey Fernando Alonso

Adrian Newey: ‘teams kijken te veel naar data en vergeten wat coureurs echt voelen’

In een sport die steeds meer draait om cijfers, grafieken en kunstmatige...

piastri norris russell

‘Verander van team of je raakt het kwijt’: Steiner ziet Piastri’s toekomst buiten McLaren

Guenther Steiner heeft hard uitgehaald naar Oscar Piastri’s situatie bij McLaren. Volgens...

Simon Lazenby denkt Christian Horner’s comebackplan te weten na geheim gesprek

Achter gesloten deuren smeedt Christian Horner plannen voor een comeback in de...