Helmut Marko heeft bevestigd dat Max Verstappen naar verwachting bij Red Bull zal blijven voor het Formule 1-seizoen van 2026, ondanks geruchten over mogelijke interesse van andere teams zoals Mercedes en Aston Martin.
Marko benadrukt dat Verstappen zijn loyaliteit aan Red Bull heeft bewezen en dat hij naar alle waarschijnlijkheid zijn vijfde opeenvolgende wereldtitel zal winnen in 2025. Dit onderstreept de sterke band tussen Verstappen en het team, ongeacht de speculaties over spanningen achter de schermen.
“Max heeft een contract met ons tot eind 2028. We zijn ervan overtuigd dat we hem een goede auto kunnen bieden,” zei Helmut Marko tegen Sport Bild.
Verstappen ligt onder contract bij Red Bull tot eind 2028, maar zijn overeenkomst bevat mogelijk een prestatieclausule. Als Red Bull er niet in slaagt een competitieve auto te leveren, zou Verstappen het team voortijdig kunnen verlaten.
Marko liet echter weten dat de vooruitgang in de ontwikkeling van de nieuwe RB21 voor 2025 vertrouwen geeft dat dit scenario voorkomen kan worden.
Geruchten over Mercedes en Aston Martin ontkracht
Tijdens het seizoen 2024 werden geruchten over een mogelijke overstap van Verstappen naar Mercedes versterkt door opmerkingen van Toto Wolff, teambaas van Mercedes. Wolff gaf destijds aan dat hij graag Verstappen in zijn team zou willen hebben, zeker na het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari.
Toch koos Mercedes ervoor om Andrea Kimi Antonelli, een jong Italiaans talent, te promoveren naar hun racezitje. Antonelli werd aangekondigd tijdens de Grand Prix van Italië in 2024.
“Op een gegeven moment zei Max dat hij wilde blijven waar hij was, omdat dat goed voelde voor hem,” aldus Toto Wolff.
Ook Aston Martin werd genoemd in speculaties, mede door de aanstaande samenwerking met Honda als motorleverancier vanaf 2026 en de komst van ontwerplegende Adrian Newey. Het team ontkende echter dat zij Verstappen probeerden te benaderen. Een woordvoerder van Aston Martin noemde de geruchten “volledig onjuist” in een verklaring aan PlanetF1.com.
In 2026 staan grote regelwijzigingen gepland in de Formule 1, waaronder een hogere elektrificatiegraad van 50% en het gebruik van volledig duurzame brandstof.
Red Bull bereidt zich hierop voor met hun in-house Powertrains-afdeling en een technische samenwerking met Ford. Christian Horner gaf toe dat het bouwen van een eigen powerunit de grootste uitdaging is die het team ooit heeft aangegaan.
“We hebben een fabriek gebouwd en een motor ontwikkeld in vier jaar, maar we nemen het op tegen 75 jaar ervaring van Ferrari en 30 jaar van Mercedes HPP,” aldus Horner.
Deze samenwerking met Ford is een nieuw tijdperk voor Red Bull, dat sinds 2022 de krachtbron volledig zelf ontwikkelt. Volgens Horner zal dit een immense uitdaging zijn, maar hij heeft vertrouwen in het team.
Prestatiedruk en loyaliteit van Verstappen
Ondanks de druk vanuit rivaliserende teams blijft Marko overtuigd van Verstappens trouw aan Red Bull. Hij benadrukt dat Verstappen zijn successen aan het team te danken heeft en dat hij deze dankbaarheid niet vergeet. Dit, in combinatie met de belofte van een competitieve auto, zou Verstappen in 2026 opnieuw in een Red Bull-auto moeten zien rijden.
“Ik weet hoe loyaal en dankbaar Max is aan Red Bull. Daarom zal hij ook in 2026 een Red Bull-coureur zijn als vijfvoudig wereldkampioen,” voegde Marko toe.
De toekomst van Verstappen bij Red Bull lijkt daarmee verzekerd, mede dankzij de verbeteringen aan de auto en de voortdurende focus van het team op innovatie en competitie.
Hoewel Mercedes moeite heeft gehad om hun dominante positie van voorheen terug te winnen, zijn ze volop bezig met de voorbereiding op de nieuwe reglementen van 2026. De overstap naar volledig duurzame brandstof en een verhoogde elektrificatie biedt het team een kans om opnieuw aan de top te komen.
Sinds 2022 heeft Mercedes slechts vijf races gewonnen, een schril contrast met de acht opeenvolgende constructeurstitels die ze tussen 2014 en 2021 veroverden. George Russell blijft bij het team tot 2025, en met Antonelli als nieuw talent kijkt Mercedes naar een nieuw tijdperk.
“Nu zien we wel waar het ons naartoe brengt,” concludeerde Wolff.
Met deze ontwikkelingen blijft het spannend hoe de krachtsverhoudingen in 2026 zich zullen ontwikkelen.