Het gonst al maanden van de geruchten dat Mercedes met voorsprong het best voorbereid is op het nieuwe F1-tijdperk in 2026. Maar bij Red Bull geloven ze daar niet in.
Volgens Helmut Marko is er “niets dat bewijst” dat Mercedes daadwerkelijk voorop ligt, ondanks het geroezemoes in de paddock. En terwijl de rest van het veld zich laat meeslepen door verwachtingen, houdt Red Bull zich vast aan feiten.
Marko geeft een zeldzame inkijk in hun interne ontwikkeling en laat doorschemeren dat het zwaartepunt van het project niet ligt bij de verbrandingsmotor, maar bij de batterij en de brandstof.
“Mercedes heeft zichzelf uitgeroepen tot favoriet, maar niets wijst daarop.”
Voor het eerst in de geschiedenis bouwt Red Bull zijn eigen powerunit – in samenwerking met Ford. Het project, ondergebracht bij Red Bull Powertrains, komt op een cruciaal moment.
De Formule 1 gooit vanaf 2026 zowel het chassis- als motorreglement volledig om, met lichtere auto’s en een 50/50 verhouding tussen elektrische energie en duurzame brandstof. De uitdagingen zijn gigantisch, maar volgens Marko zit het op sommige vlakken al goed.
“De ontwikkeling van de verbrandingsmotor is ongelooflijk. Hij is kleiner dan die in mijn grasmaaier!”
Maar Red Bull weet ook: het verschil wordt niet meer gemaakt in pk’s alleen. De nieuwe spelregels vragen om een perfecte balans tussen batterijgebruik, actieve aerodynamica en energieherstel.
“De doorslaggevende factor is de batterij. Daar starten we met een conventionele oplossing, en die moet zich nog bewijzen.”
Balans tussen 2025 en 2026
Red Bull weet dat het seizoen 2025 geen titeljaar meer wordt. McLaren staat ruim 280 punten voor in het constructeurskampioenschap, en zelfs Verstappens titelkansen zijn tanende.
De aandacht verschuift langzaam, maar zeker richting 2026. Marko bevestigt dat er een harde beslissing aankomt, of misschien al is genomen:
“Op een bepaald moment zeggen we: ‘Tot hier, en niet verder met de ontwikkeling van deze auto’.”
Red Bull wil middelen en tijd niet langer verspillen aan een auto die het niet gaat redden. Elk windtunneluur, elk prototype telt. Vooral binnen de grenzen van de budgetcap.
“Waar besteed je je middelen aan? Na Silverstone of Spa, uiterlijk dan, volgt de definitieve omslag naar de nieuwe auto.”
Sinds begin 2024 circuleren er hardnekkige verhalen dat alleen Mercedes echt op schema zou liggen voor de nieuwe regels. Eén fabrikant zou een duidelijke voorsprong hebben – en alle pijlen wezen naar Brackley. Maar concrete bewijzen blijven uit.
Renault is inmiddels uitgestapt als fabrikant, waardoor Alpine voor 2026 overstapt naar klantmotoren van… juist, Mercedes. Dat versterkt de indruk van dominantie. Toch blijft Marko sceptisch.
“Het is mooi dat ze het zelf zeggen, maar dat maakt het nog niet waar,”
Ook bij Red Bull zijn er zorgen. Niet over de motor zelf, maar over de batterij en het samenspel met de aero en brandstof. ExxonMobil werkt nauw samen met het team, en volgens Marko boeken ze daar wél duidelijke stappen.
Wat er ook gebeurt, Max Verstappen blijft vooralsnog gewoon bij Red Bull. Zijn contract loopt door tot in het nieuwe tijdperk. De grootste vraag is wie er in 2026 naast hem zit.
Yuki Tsunoda en Liam Lawson wisten dit seizoen geen indruk te maken. Red Bull houdt zijn opties open – en zal misschien wel wachten tot 2026 om een definitieve keuze te maken. Wat vaststaat: wie naast Verstappen wil schitteren in de volgende generatie Formule 1, moet méér brengen dan alleen potentie.