Felipe Massa gelooft dat het wereldkampioenschap van 2008 ten onrechte naar Lewis Hamilton is gegaan en zet daarom in op juridische stappen. Helmut Marko steunt Massa’s overtuiging en merkt op dat Hamilton toch niet zo bezig is met het behalen van records.
De beslissing over het wereldkampioenschap van 2008 viel tijdens de slotronde van de Grand Prix in Brazilië. Massa leek voor een kort moment wereldkampioen te zijn, totdat Hamilton in de laatste momenten Timo Glock inhaalde en voldoende punten verzamelde om de titel te claimen. Nu, 15 jaar later, wordt deze titel in twijfel getrokken. Massa en zijn juridisch team beweren namelijk dat de Grand Prix van Singapore van dat jaar niet zou mogen meetellen, wat de titel in Massa’s voordeel zou kantelen.
In 2008 vond in Singapore het beruchte ‘Crashgate’ schandaal plaats. Renault’s strategie was om hun coureur, Nelson Piquet Jr., opzettelijk te laten crashen om een safety car situatie te creëren, waardoor teamgenoot Fernando Alonso voordeel behaalde en de race won. Massa wijst erop dat, naast deze omstreden tactiek, hijzelf hinder ondervond doordat hij de pitstraat verliet met de brandstofslang nog verbonden aan zijn auto. Massa gelooft dat de Formule 1-leiding al eerder op de hoogte was van dit schandaal en daarom zou de race niet moeten meetellen. Dit zou betekenen dat Hamilton eigenlijk een titel minder zou hebben.

Marko, in gesprek met Kronen Zeitung, zegt dat er een mogelijkheid is om de zaak te heropenen, mits er nieuwe feiten zijn. Hij is echter bezorgd over de precedent die dit kan stellen voor andere controversiële races. Marko voegt eraan toe dat het hartverscheurend was om Massa kortstondig als wereldkampioen te zien juichen. Hij zou het waarderen als Massa de titel zou krijgen en merkt op dat Hamilton, die volgens hem niet veel waarde hecht aan records, er dan één minder zou hebben. Dit lijkt een verwijzing te zijn naar eerdere opmerkingen van Hamilton en Mercedes-teambaas Toto Wolff over de indrukwekkende reeks overwinningen van Verstappen.