Lawrence Stroll bevestigt zijn toewijding aan Aston Martin F1
Lawrence Stroll, de meerderheidsaandeelhouder van Aston Martin F1, heeft recent zijn toewijding aan het team bevestigd, waarmee hij alle geruchten over een aanstaande verkoop de kop indrukt. Zijn betrokkenheid bij het team begon in 2018, toen hij het toenmalige failliete team Force India kocht. Na de aankoop werd het team hernoemd naar Racing Point en vervolgens naar Aston Martin in 2021, na zijn investering in de Britse autofabrikant.
Grote investeringen onder Stroll’s leiderschap
Onder Stroll’s leiderschap heeft het team aanzienlijk geïnvesteerd in de creatie van een nieuwe campus, windtunnel en simulator, en is de personeelsbezetting aanzienlijk uitgebreid. Dit alles is onderdeel van Aston Martin’s streven naar succes in het F1 Wereldkampioenschap. Ondanks geruchten dat Stroll het team zou willen verkopen, vooral na de verkoop van een minderheidsbelang aan private equity firma Arctos Partners, heeft hij duidelijk gemaakt dat hij van plan is om nog vele jaren de meerderheidsaandeelhouder van het team te blijven.
Stroll’s visie op de toekomst van Aston Martin F1
Stroll heeft in een interview met The New York Times benadrukt dat hij geen enkele interesse heeft om zijn meerderheidsbelang in het team op te geven. “Je gaat geen honderden miljoenen ponden uitgeven aan het bouwen van de grootste nieuwe Formule 1-campus en het aannemen van 400 van de beste medewerkers als je van plan bent het bedrijf te verlaten,” zei hij. Stroll ziet zichzelf aan het begin van een reis met zowel het F1-team als het automerk.
Prestaties en toekomstplannen van Aston Martin F1
Aston Martin heeft een aanzienlijke vooruitgang in prestaties geboekt aan het begin van het F1-seizoen 2023, maar kon dit niet volhouden en eindigde uiteindelijk op de vijfde plaats in het Constructeurskampioenschap. Het team zet zijn vijfjarenplan voor F1-titelsucces voort, met een overeenkomst om vanaf 2026 over te schakelen op Honda-krachtbronnen, wanneer de nieuwe regelgeving van kracht wordt. Honda speelt een sleutelrol in de huidige dominantie van Red Bull in de Formule 1.