De vraag of Lewis Hamilton zijn “prime” kan terugvinden bij Ferrari raakt aan verschillende factoren in zijn carrière en de huidige staat van de Formule 1. Hamilton, die ooit de top van de sport domineerde met Mercedes, beleeft een moeilijk seizoen in 2024.
Zijn overstap naar Ferrari roept de vraag op of hij opnieuw kan schitteren, vooral gezien de uitdagingen bij Mercedes en de impact van de nieuwe “ground effect”-regels op zijn prestaties.
De volgende secties belichten Hamiltons recente worstelingen en de omstandigheden rond zijn overstap naar Ferrari, en analyseren of dit hem de kans biedt om zijn topprestaties te hervatten.
In de huidige “ground effect”-regulaties stuit Hamilton op constante technische uitdagingen bij Mercedes, met name de onvoorspelbare prestaties van de W15-auto.
De W15, waarvan Hamilton verklaarde dat het “de slechtste auto was die hij ooit heeft gereden,” laat zien hoe diep Mercedes is gezonken. Hoewel het team nog steeds sporadische overwinningen pakt, is de inconsistentie frappant. Hamilton zelf verwoordde zijn teleurstelling na de race in Brazilië 2024:
“Gisteren was verschrikkelijk, vandaag was verschrikkelijk.”
– Lewis Hamilton
De prestaties van de W15 zijn grillig, en de auto kent sterke beperkingen in het vasthouden van een stabiel aërodynamisch platform, iets wat cruciaal is in het huidige tijdperk van “ground effect”-technologie.
Waar Red Bull en andere teams zoals Ferrari een meer consistente oplossing hebben gevonden voor de balans van hun auto, worstelt Mercedes nog steeds om de fundamentele problemen te overwinnen.
De rol van George Russell in Hamiltons seizoen
Naast de technische uitdagingen van de W15, speelt ook de opkomst van teamgenoot George Russell een grote rol in Hamilton’s huidige seizoen. Russell, die zich heeft bewezen als een consistent en gedreven coureur, ligt momenteel op schema om Hamilton te overtreffen.
Russell behaalt regelmatig sterke resultaten, ook in situaties waarin de auto niet optimaal presteert, wat wijst op een betere aanpassing aan de moeilijkheden van de W15.
Deze prestaties hebben de verdeling binnen het team veranderd, met Mercedes die mogelijk steeds meer prioriteit aan Russell geeft nu Hamilton zijn overstap naar Ferrari heeft aangekondigd.
Het puntentotaal van Russell dit seizoen is mede dankzij zijn sterke race-inzichten en zijn vermogen om risico’s te nemen. Russell won bijna de race in Silverstone, maar technische problemen gaven uiteindelijk Hamilton de overwinning.
Deze situatie weerspiegelt niet alleen Russell’s race-inzicht, maar toont ook de beperkte betrokkenheid van Hamilton bij het doorontwikkelen van de W15.
Seizoen | Podiums | Overwinningen | Puntenverschil t.o.v. teamgenoot |
---|---|---|---|
2022 | 6 | 0 | -35 |
2023 | 6 | 2 | +47 |
2024 | 4 | 2 | +2 |
Ondanks dat Hamilton nog steeds podiumplekken behaalt, is zijn dominantie afgenomen, mede door de veranderde reglementen en de competitieve evolutie van andere coureurs zoals Max Verstappen en Charles Leclerc.
De “ground effect”-regels hebben niet alleen invloed op het ontwerp van de auto’s, maar ook op de rijstijl van de coureurs, iets waar Hamilton zichtbaar moeite mee heeft.
Hamilton’s overstap naar Ferrari: een strategische gok?
Hamilton’s besluit om naar Ferrari over te stappen werd ingegeven door de sterke start van Ferrari in 2022 en de mogelijke voordelen in 2025. Ferrari bewees tijdens die openingsfase dat zij konden concurreren met Red Bull.
Ondanks enkele tegenslagen in 2023, herstelde het team onder leiding van Fred Vasseur en lijkt het beter gepositioneerd voor het komende seizoen. Hamilton’s overstap naar Ferrari op zijn 39e kan gezien worden als een laatste kans om nogmaals op het hoogste niveau te strijden.
Ferrari biedt Hamilton een competitief platform waar hij zijn rijvaardigheid kan herontdekken en testen in een team dat bekend staat om haar iconische geschiedenis.
Deze context heeft mogelijk zijn besluit versneld, met de hoop dat Ferrari hem het materiaal kan geven om zijn vroegere vorm te herpakken. Voor Hamilton is Ferrari wellicht de laatste kans om zichzelf opnieuw te bewijzen in de huidige “ground effect”-generatie.
Heeft ouderdom invloed op Hamilton’s prestaties?
De leeftijd van Hamilton, die in 2025 veertig wordt, roept vragen op over zijn snelheid en reactievermogen. Hoewel sommige coureurs, zoals Fernando Alonso, op hoge leeftijd nog steeds presteren, is Formule 1 traditioneel een sport waarin coureurs op jongere leeftijd hun piek bereiken.
Kim Räikkönen verwoordde het effect van ouderdom goed toen hij zijn carrière beëindigde:
“Ik was zeker beter in mijn jongere jaren, vooral in kwalificatie.”
– Kimi Räikkönen
Hamilton’s recente prestaties lijken dit punt te bevestigen; hij heeft moeite om Russell bij te houden in kwalificaties, wat kan wijzen op een afname van zijn reactievermogen.
Hoewel hij zijn race-ervaring nog steeds benut, is zijn kwalificatietempo afgenomen, iets wat cruciaal is in een sport waar tienden van seconden het verschil maken.
De nieuwe “ground effect”-auto’s vereisen een andere rijstijl, die vooral de gladde rijstijl van coureurs zoals Jenson Button bevoordeelt, waarmee Hamilton eerder bij McLaren teamgenoot was. De grondregels dwingen de auto’s om laag bij de grond te blijven, wat een gelijkmatige en precieze rijstijl vereist om de aërodynamische balans te behouden.
Hamilton’s bekende agressieve rijstijl en input-intensiteit botsen met deze benadering, wat resulteert in een verminderde prestaties.
Button, die bekend stond om zijn vloeiende aanpak, paste zich gemakkelijker aan aan auto’s die stabiliteit vereisen, terwijl Hamilton vaak de auto “manipuleerde” met plotselinge stuur- en rembewegingen.
Deze rijstijl kan ongunstig zijn voor de huidige generatie Formule 1-auto’s, die ontworpen zijn om stabieler en meer voorspelbaar te zijn op hoge snelheid.