Christian Horner benadrukt dat Red Bull Racing volledig voorbereid is op het vertrek van Adrian Newey en Jonathan Wheatley in 2025. Volgens Horner beschikt het team over de nodige interne kracht en ervaring om competitief te blijven in de Formule 1, ondanks het verlies van deze cruciale figuren.
“Ik zou zeggen dat ‘heropbouwen’ veel te ver gaat voor twee mensen die vertrekken. Het is een evolutie,” zei Horner, verwijzend naar de geplande veranderingen binnen het team.
Horner verwees ook naar de langdurige voorbereidingen die al sinds 2014 plaatsvinden, toen Newey bijna overstapte naar Ferrari. Deze planning heeft het team in staat gesteld een solide interne structuur op te bouwen, waarin talent van binnenuit wordt ontwikkeld en gepromoveerd. Door sleutelposities al op te vullen met ervaren teamleden blijft de stabiliteit van het team gewaarborgd.
Red Bull Racing heeft belangrijke interne wijzigingen doorgevoerd om de overgang naar een nieuw tijdperk soepel te laten verlopen. Max Verstappens race-engineer Gianpiero Lambiase neemt een bredere rol aan, terwijl hij zijn directe samenwerking met Verstappen voortzet.
“Ja, hij zal nog steeds rechtstreeks met Max werken. Hij neemt alleen een bredere rol op zich,” bevestigde Horner.
Andere promoties zijn onder meer Stephen Knowles, die nu verantwoordelijk is voor de sportieve reglementen, en Richard Wolverson, die is benoemd tot hoofd van de race-operaties. Deze veranderingen weerspiegelen de strategie van Red Bull om intern talent te benutten en medewerkers de kans te geven door te groeien naar belangrijke functies.
Adrian Newey’s vertrek
Adrian Newey, architect van enkele van de meest succesvolle Formule 1-auto’s, heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten bij Red Bull. Zijn laatste grote bijdrage was de RB19, die in 2023 liefst 21 van de 22 races won. Dit maakte het team het dominante krachtveld in de sport.
RB19 Prestaties (2023) | Waarde |
---|---|
Gewonnen races | 21 |
Totaal aantal races | 22 |
Winstpercentage | 95% |
Drivers’ kampioenschap | Gewonnen |
Constructors’ kampioenschap | Gewonnen |
Ondanks zijn vertrek naar Aston Martin, waar hij als technisch partner zal werken, blijft Horner optimistisch over de toekomst van Red Bull. Hij benadrukt dat de ontwikkeling van de auto voor 2025 volledig zonder Newey’s directe input is gedaan. Dit biedt het technische team de kans om hun expertise en innovaties te tonen.
Christian Horner heeft bewezen een sterke leider te zijn in tijden van verandering. Zijn aanpak, gericht op het benutten van de collectieve kracht van het team, versterkt het vertrouwen binnen Red Bull Racing.
“De show gaat door, en we hebben de kracht en diepgang om dit te overwinnen,” zei Horner over de transitieperiode.
Hij heeft ook de nadruk gelegd op positieve relaties met vertrekkende teamleden, zoals Newey. Dit toont aan hoe belangrijk respect en samenwerking zijn, zelfs tijdens grote interne veranderingen.
Het vertrek van Adrian Newey en Jonathan Wheatley is een test voor Red Bulls technische afdeling. Het team vertrouwt echter op hun bewezen succes in eerdere transities, zoals de overstap naar Honda-powerunits in 2019. Toen wist Red Bull hun prestaties niet alleen te behouden, maar zelfs te verbeteren.
Jaar | Motorpartner | Constructeurspositie |
---|---|---|
2018 | Renault | 3e |
2019 | Honda | 3e |
2020 | Honda | 2e |
2021 | Honda | 1e |
Deze cijfers onderstrepen Red Bulls vermogen om technische uitdagingen te overwinnen en aanpassingen door te voeren zonder aan concurrentievermogen in te boeten.
Het belang van talentontwikkeling
Een van Red Bulls sterktes is hun focus op interne talentontwikkeling. Dit is zichtbaar in hun recente promoties, die medewerkers motiveren en continuïteit waarborgen.
“Het geeft kansen aan mensen die dat verdienen. Stilstand betekent achteruitgang, en dit is een kans om verder te groeien,” aldus Horner.
Het promoten van ervaren medewerkers, zoals Gianpiero Lambiase en Stephen Knowles, toont aan hoe Red Bull een cultuur van groei en innovatie handhaaft.
De bijdragen van Adrian Newey en Jonathan Wheatley zijn essentieel geweest voor Red Bulls overwinningen. Sinds 2006 heeft Newey auto’s ontworpen die zes constructeurskampioenschappen en zeven coureurskampioenschappen hebben opgeleverd.
Prestatie | Aantal |
---|---|
Constructeurskampioenschappen | 6 |
Drivers’ kampioenschappen | 7 |
Raceoverwinningen (2005-2023) | 113 |
Poleposities (2005-2023) | 95 |
Wheatley’s rol in raceoperaties en strategie heeft ook een significante invloed gehad op het succes van het team. Hun vertrek opent de deur voor nieuwe perspectieven binnen Red Bull.