Fernando Alonso en Honda zullen zich vanaf 2026 opnieuw verenigen in de Formule 1, nu de tweevoudig wereldkampioen zijn contract bij Aston Martin heeft verlengd. Dit markeert de hernieuwing van een partnerschap dat veel frustratie veroorzaakte toen ze samen bij McLaren waren van 2015 tot 2017, omdat Honda’s motoren niet competitief bleken te zijn. Het partnerschap bereikte een dieptepunt tijdens de Grand Prix van Japan in 2015, toen Alonso berucht de teamradio gebruikte om de Honda-motor een ‘GP2-motor’ te noemen. De moeilijke relatie had enige twijfel gewekt over de vraag of Alonso en Honda weer samen konden werken, maar die discussie is nu beslecht met hun toekomst in de Formule 1.
De evolutie van de samenwerking
Koji Watanabe, president van Honda Racing Corporation, heeft nu uitgelegd dat de relatie van zijn bedrijf met Alonso aanzienlijk is veranderd. In een exclusief gesprek over het opnieuw samenwerken met Alonso na de harde opmerkingen die hij maakte in het McLaren-tijdperk, zei Watanabe: “Toen ik van 2015 tot 2017 met hem werkte, was het een zeer moeilijke situatie voor zowel Honda als het team. Het was een bijzonder frustrerende periode in onze geschiedenis, en er waren momenten waarop onze relatie gespannen was.
Maar ik denk dat we sterker zijn geworden omdat we die frustratie hebben overwonnen. Alonso is sindsdien ook zeer actief geweest. Ik ben blij dat we die pijnlijke ervaring samen kunnen overwinnen en opnieuw samen kunnen strijden voor de overwinning. Ik hoop dat we samen naar het kampioenschap kunnen streven en samen kunnen winnen.”
Hernieuwde gesprekken en contractverlenging
Watanabe onthulde dat hij eind vorig jaar opnieuw met Alonso begon te praten, nadat de deal van Honda met Aston Martin voor 2026 het mogelijk had gemaakt dat ze weer samen konden werken. “Ik sprak met hem in Las Vegas,” zei hij. “Op dat moment had hij zijn volgende contract nog niet beslist. Maar Alonso kwam toen we met [teamhoofd] Mike Krack spraken. Hij zei: ‘Succes’ en ‘Als we de kans krijgen, laten we samen racen.’ We spraken slechts een paar woorden.”
Alonso’s moeilijke geschiedenis met Honda was niet genegeerd door Aston Martin toen het de onderhandelingen afrondde om vanaf 2026 de werkenpartner van de Japanse fabrikant te worden. Maar na discussies over of er een probleem zou zijn met hem aan boord voor het nieuwe tijdperk, maakte Honda duidelijk dat ze blij waren om hem te hebben. “We hebben veel gesprekken gevoerd met Aston Martin over onze samenwerking die start in 2026,” voegde Watanabe eraan toe. “Tijdens die tijd wisselden we ook meningen uit over coureurs en deelden we een begrip tussen ons en Aston Martin dat Alonso absoluut een topklasse coureur was.
Aston Martin vroeg ons of er problemen zouden zijn vanuit Honda als ze Alonso’s contract verlengden. De situatie werd in verschillende stadia gedeeld. Maar Honda heeft in deze kwestie geen verzoeken gedaan. In elk geval moeten we natuurlijk bespreken welke soort coureursopstelling we nodig hebben om te winnen, en in die context besloot het team om Alonso’s contract te verlengen.”