De titelstrijd bij McLaren barst los, maar Damon Hill zet vraagtekens bij de mindset van Lando Norris. Terwijl Oscar Piastri leidt in het kampioenschap, vermoedt Hill dat Norris de ernst van een nederlaag nog niet helemaal doorziet. En dat kan hem duur komen te staan.
Na elf races in het Formule 1-seizoen van 2025 lijkt het teamduel tussen Norris en Piastri uit te groeien tot dé beslissende strijd om het wereldkampioenschap.
Max Verstappen verloor de aansluiting na een uitvalbeurt in Oostenrijk en McLaren staat comfortabel bovenaan bij de constructeurs. Maar achter die cijfers schuilt een psychologisch steekspel binnen het team uit Woking.
Oscar Piastri leidt momenteel met 15 punten voorsprong op teamgenoot Lando Norris. De Australiër is constant, foutloos en oogt koel onder druk. Damon Hill, wereldkampioen in 1996, ziet in hem een stille kracht die zijn kans ruikt. Hij is onder de indruk van Piastri’s kalmte, maar maakt zich zorgen over Norris.
“Oscar Piastri is interessant, aldus Damon Hill in gesprek met The Guardian. Hij heeft een rust en zelfvertrouwen dat niet overdreven is.
Lando Norris is zonder twijfel snel en getalenteerd. In Oostenrijk bewees hij dat nog eens met een sterke zege vanaf poleposition.
Toch zet Hill vraagtekens bij hoe serieus Norris de titelstrijd neemt – vooral het risico om tweede te eindigen binnen het eigen team.
“Lando is zeer getalenteerd, zegt Hill. Maar ik heb niet het gevoel dat hij zich echt zorgen maakt dat hij dit zou kunnen verliezen. Dat zou mij verontrusten. Je mag simpelweg niet verliezen. Ik weet niet of hij de consequenties daarvan beseft.”
Oostenrijk: ommekeer of slechts een momentopname?
Norris pakte in Spielberg een broodnodige overwinning, waarin hij Piastri achter zich wist te houden ondanks constante druk. Hij reed een gecontroleerde race, maakte geen fouten en herpakte zichzelf strategisch na een lastig eerste stint.
“Ik denk dat ik gewoon een clean weekend had, verklaarde Norris na afloop. De snelheid was er altijd wel, maar nu viel alles eindelijk samen.”
Met die overwinning verkleinde hij het gat naar zijn teamgenoot, maar het kampioenschap is nog lang. En de vraag is: ziet Norris dit zelf als een psychologische omslag, of als gewoon ‘weer een goede race’?
“Het was zeker stressvol, zei hij over de strijd met Piastri. Maar ook leuk – goede gevechten, veel spiegels kijken vanaf bocht 1 tot bocht 3.”
Opvallend is dat Norris vooral sprak over persoonlijke verbetering, niet over zijn positie ten opzichte van Piastri. Damon Hill ziet juist daar het risico: te weinig aandacht voor het bredere plaatje.
Volgens Hill draait een wereldkampioenschap niet alleen om snelheid of techniek, maar ook om mentaliteit. En in zijn ogen onderschat Norris wat het betekent als je op het einde níet bovenaan staat, zeker niet binnen je eigen team.
“Je mag niet verliezen, herhaalde Hill. Zeker niet van je teamgenoot, in een jaar waarin jullie auto dominant is. De schade daarvan blijft hangen.”
Piastri lijkt daar anders in te staan. Hij praat minder, doet meer, en laat zijn prestaties voor zich spreken. Norris is opener, reflectiever – en misschien te weinig gefocust op het feit dat dit zijn beste (en mogelijk enige) kans is op de wereldtitel.
Het verschil in benadering wordt steeds zichtbaarder naarmate het seizoen vordert. En hoewel Norris in Oostenrijk de overwinning pakte, blijft Hill sceptisch.
In het constructeurskampioenschap lijkt McLaren de buit al bijna binnen: het verschil met Ferrari bedraagt 207 punten. Het team rijdt op een ander niveau. Maar intern sluimert spanning.
Met nog dertien races te gaan, is elk punt cruciaal. Elk foutje kan doorslaggevend zijn. En als één coureur mentaal net iets alerter is, kan dat het verschil maken.
Norris geeft aan hard te werken met zijn team en simulator om alles uit zichzelf te halen. Hij zegt niets te hoeven bewijzen aan anderen, alleen aan zichzelf. Maar dat is precies waar Hill tegenin gaat: in Formule 1 draait het niet alleen om persoonlijke groei, maar ook om rivaliteit. En verliezen van je teamgenoot, zeker in een titelseizoen, kleeft voor jaren.