De strijd om het nieuwe tijdperk van de Formule 1 is al begonnen, en Mercedes noemt zichzelf openlijk de favoriet voor 2026. Maar Red Bull-adviseur Helmut Marko gelooft daar helemaal niets van. Volgens hem is er “geen enkel bewijs” dat Mercedes voorligt in de ontwikkeling van de nieuwe powerunits.
Met grote veranderingen op komst in 2026 – zowel qua motor als chassis – zoeken teams naar elke voorsprong die ze nu al kunnen claimen.
Maar in een opvallend interview met Kleine Zeitung plaatst Marko forse vraagtekens bij de zelfverzekerde toon vanuit Brackley. Volgens hem is Red Bull juist uitstekend op koers, samen met Ford en brandstofpartner Exxon.
Marko spaart de woorden niet wanneer hem gevraagd wordt naar de vermeende voorsprong van Mercedes. Waar veel analisten verwachten dat Mercedes net als in 2014 als eerste zal pieken bij een nieuw reglement, is de Oostenrijker sceptisch.
Hij stelt dat er vooral veel wordt beweerd — zonder dat er echte prestaties of meetbare vooruitgang tegenover staat.
“Mercedes heeft zichzelf uitgeroepen tot favoriet, maar er is geen bewijs voor,”
Daarbij haalt hij zelfs met droge humor uit naar het formaat van de nieuwe motor:
“De verbrandingsmotor is zó compact… kleiner dan die van mijn grasmaaier.”
Met die opmerking maakt Marko duidelijk dat ook Red Bull enorme stappen maakt op technisch vlak, en dat onderschatting van hun motorproject gevaarlijk zou zijn.
Red Bull-Ford motor: nog geen gamechanger
Voor het eerst ontwikkelt Red Bull zijn eigen powerunit in-house, met steun van Ford. Het project is ambitieus, maar volgens Marko onder controle. De verbrandingsmotor is ‘op orde’, zolang er geen onverwachte betrouwbaarheidsproblemen opduiken.
De echte uitdaging ligt volgens hem elders: bij de batterijtechnologie en brandstof. Daarin werken ze nauw samen met ExxonMobil, en de vooruitgang is bemoedigend.
“We beginnen met een conventionele batterijoplossing. En brandstof is heel belangrijk. Op dat vlak loopt de ontwikkeling erg goed,”
Red Bull staat in 2025 vierde bij de constructeurs, en hoewel Max Verstappen nog derde is bij de coureurs, is de achterstand op McLaren aanzienlijk. De kans dat de RB21 nog een titelkandidaat wordt, lijkt klein. Daarom kondigt Marko aan dat het team binnenkort alle middelen verschuift naar het 2026-project.
De budgetcap dwingt teams tot lastige keuzes: nog investeren in upgrades, of alles zetten op het volgende tijdperk? Voor Red Bull is het antwoord duidelijk.
“Na Silverstone of Spa stoppen we met de RB21. Dan gaat alles naar de auto van 2026,”
Hij noemt tijd en kosten als de belangrijkste factoren. Nieuwe onderdelen kosten productiecapaciteit, en windtunneltijd moet verstandig verdeeld worden. Als de updates voor de komende races niets opleveren, is het klaar.
Elektrische deel wordt cruciaal
De regels voor 2026 schrijven voor dat 50% van de aandrijving uit elektrische energie moet komen. Tegelijk verdwijnt de complexe MGU-H, wat voor veel fabrikanten een technische herschikking betekent. Mercedes wordt gezien als expert op dit gebied, maar Marko benadrukt dat Red Bull minstens zo serieus werk maakt van het hybridegedeelte.
De inzet is enorm: wie straks als eerste het juiste concept vindt, kan de toon zetten voor meerdere seizoenen. En dat maakt de huidige voorbereidingen — hoe onzichtbaar ook voor het publiek — tot het echte slagveld van de toekomst.
Marko’s woorden maken duidelijk dat Red Bull zich niet laat afschrikken door mediahype of grootspraak van concurrenten. Waar Mercedes zichzelf op de borst klopt, verwijst Marko naar feiten — of eerder het gebrek daaraan.
Zijn boodschap is simpel: wie straks écht de beste auto bouwt, zien we pas in 2026 op het asfalt. Tot die tijd is alles ruis — zelfs als het uit de mond van een zevenvoudig kampioen komt.