Ferrari zet druk op Red Bull
Ferrari’s teambaas Fred Vasseur vermoedt dat Red Bull niet langer in zijn comfortzone verkeert, nadat het team in twee van de eerste zes races van 2024 verslagen is. Na in het hele seizoen van 2023 slechts één race te hebben verloren, heeft Red Bull dit jaar al twee van de zes races niet kunnen winnen. Carlos Sainz van Ferrari won in Australië en Lando Norris van McLaren won in Miami. Ondanks dat Max Verstappen dit seizoen elke race vanaf pole position is gestart, verliepen de zaken over het algemeen nog steeds redelijk goed voor de Nederlandse coureur in het kampioenschap. Afgezien van zijn uitvalbeurt door een remprobleem in Australië, nadat hij al was ingehaald door Sainz, domineerde Verstappen elke race tot aan Miami. Zelfs in die race leek de regerend wereldkampioen de favoriet voor de overwinning, totdat een Safety Car halverwege de race hem op achterstand zette tegen Norris.
Met uitgebreide upgrades aan hun toch al competitieve auto voor de volgende race in Imola, denkt teambaas Fred Vasseur dat zowel Ferrari als McLaren de druk op Red Bull kunnen blijven opvoeren. “Ik denk dat het vanaf het begin van het seizoen al bijna zo is, afhankelijk van het circuit,” zei hij. “Eerlijk gezegd denk ik dat Red Bull nog steeds voorop loopt en dat Max vandaag had kunnen winnen zonder het verhaal van de Safety Car. Ik wil hieruit geen conclusies trekken, maar ze deden de pole position en hebben nog steeds een klein voordeel.”
Nieuwe strategieën en upgrades
“Wat waar is, is dat we, vergeleken met een jaar geleden, als we goed werk leveren en alles op zijn plaats valt, erbij zijn. We zetten ze een beetje onder druk – ze moeten wat agressiever zijn met de strategie. Ze bevinden zich niet meer in de comfortzone van vorig jaar, toen het niet uitmaakte wat er gebeurde – na ronde 2 lagen ze voor. Ik denk dat dit een gamechanger is in het beheer van de race en dit is een kans voor ons, omdat, als je nog een kleine stap zet, ik denk dat we echt in staat zullen zijn om elk weekend met hen te strijden.”
Met enkele upgrades voor de Ferrari in Imola, zei Vasseur dat hoewel de nieuwe onderdelen misschien geen enorm verschil maken in termen van prestaties, het veld nu zo dicht bij elkaar ligt dat zelfs een extra tiende in de kwalificatie een enorm verschil kan maken voor het weekend. “Twee van onze concurrenten brachten dit weekend onderdelen mee, en het was uiteindelijk geen gamechanger,” zei hij. “Ik denk dat we een soort van gedachte hebben in de ontwikkeling van deze huidige auto en, als we iets brengen, is het nooit een mega-upgrade. Het is waar dat als je in de kwalificatie zit en je hebt vier of vijf auto’s binnen een tiende, als je een tiende brengt, het een gamechanger is voor het weekend.”
Focus op de coureurs en de setup
“Maar een groot deel van het resultaat komt ook van wat we doen met de coureurs en de setup van de auto tijdens het weekend, het beheer van de banden. We moeten niet alleen denken aan upgrades en ontwikkeling. Het is ook het werk dat we op de baan doen.” Met deze woorden benadrukte Vasseur het belang van een holistische benadering van de racestrategie, waarbij niet alleen technologische vooruitgang, maar ook de vaardigheden en aanpassingen van de coureurs centraal staan.