Lewis Hamilton heeft moeite met de huidige generatie Formule 1-auto’s vanwege hun specifieke technische eigenschappen die zijn rijstijl niet ondersteunen. Hij geeft aan dat deze auto’s niet reageren op zijn gebruikelijke rijstijl, die draait om laat remmen en scherpe bochten maken.
Dit leidt tot problemen zoals onderstuur of overstuur, wat hem tijd kost en zijn vertrouwen aantast. Zijn teamgenoot George Russell presteert beter in kwalificaties omdat hij zijn rijstijl beter kan aanpassen aan de eisen van de huidige auto’s. Hoewel Hamilton in staat is geweest om zijn raceprestaties te behouden, blijft zijn gebrek aan kwalificatiesnelheid een uitdaging in dit tijdperk van Formule 1.
“Deze auto’s houden niet van laat remmen en scherpe bochten,” zegt Hamilton.
De uitdaging van rijstijl versus autotechniek
Lewis Hamilton, de meest succesvolle Formule 1-coureur ooit, bevindt zich in een ongekende situatie in zijn carrière. Waar hij in het verleden met gemak zijn auto’s onder controle had, blijkt de huidige generatie Formule 1-auto’s een ware uitdaging voor hem. De auto’s van vandaag, met hun toegenomen gewicht en aerodynamische kenmerken, vereisen een rijstijl die haaks staat op wat Hamilton altijd succesvol heeft gemaakt.
Hamilton staat bekend om zijn vermogen om extreem laat te remmen, iets wat hem door de jaren heen talloze successen heeft opgeleverd. Deze vaardigheid stelt hem in staat om de auto op het juiste moment en met de juiste snelheid de bocht in te sturen zonder grip te verliezen.
Echter, de huidige auto’s straffen deze aanpak af. De auto’s zijn gevoelig voor overstuur wanneer hij probeert zijn traditionele rijstijl toe te passen, wat leidt tot ongewenste slides en verlies van kostbare tijd in bochten. Dit zorgt voor constante frustratie bij Hamilton, die zegt dat hij moeite heeft om zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit.
Een moeilijke vergelijking met George Russell
De komst van George Russell als zijn teamgenoot heeft de situatie voor Hamilton nog uitdagender gemaakt. Russell lijkt beter in staat om zich aan te passen aan de eisen van de nieuwe auto’s, wat resulteert in snellere kwalificatietijden en een consistentere prestatie over één ronde.
Russell’s aanpak om eerder te remmen en de snelheid door de bocht heen te dragen, blijkt beter te werken met de huidige auto’s. Dit heeft ertoe geleid dat Russell in 10 van de 14 kwalificatiesessies dit seizoen voor Hamilton startte, wat voor de zevenvoudig wereldkampioen ongekend is.
Toch is het belangrijk op te merken dat Hamilton ondanks deze kwalificatieproblemen nog steeds beter presteert in de races, waar hij zijn ervaring en race-inzicht ten volle benut. Zijn racepace, bandenbeheer en vermogen om beslissingen te nemen onder druk blijven topklasse, wat hem helpt om in het kampioenschap voor Russell te blijven, ondanks de kwalificatieachterstand.
De technische uitdaging van de huidige auto’s
De huidige generatie Formule 1-auto’s, die gebruik maken van grondeffect aerodynamica, zijn groter en zwaarder dan ooit tevoren. Dit heeft geleid tot een situatie waarin de auto’s veel gevoeliger zijn voor zowel onderstuur als overstuur, afhankelijk van hoe de bochten worden aangevlogen.
De auto’s belonen een rijstijl waarbij eerder wordt geremd en de snelheid door de bocht heen wordt meegenomen in een vloeiende U-vormige lijn, iets wat haaks staat op Hamilton’s voorkeur voor een late remactie en scherpe rotatie in de bochten.
Hamilton heeft toegegeven dat hij worstelt met deze nieuwe realiteit. Waar hij in het verleden zijn vaardigheden kon inzetten om zelfs in de meest uitdagende situaties te presteren, wordt hij nu geconfronteerd met auto’s die simpelweg niet ontworpen lijken te zijn voor zijn stijl.
Dit betekent dat hij gedwongen wordt om zijn aanpak aan te passen, iets wat na bijna twee decennia in de sport geen gemakkelijke taak is.
“Ik haat het om eerder te moeten remmen en de snelheid door de bocht heen te dragen,” verklaart Hamilton.
Hamilton’s aanpassingsproces en verbeteringen
Ondanks de uitdagingen heeft Hamilton enige vooruitgang geboekt. In de loop van het seizoen heeft hij zijn kwalificatietijden zien verbeteren, vooral nadat Mercedes verschillende upgrades aan de auto heeft doorgevoerd. Deze upgrades, waaronder aanpassingen aan de vloer en de voorvleugel, hebben de balans van de auto verbeterd, waardoor Hamilton meer vertrouwen heeft gekregen om zijn natuurlijke rijstijl weer toe te passen, zij het met enige aanpassingen.
De cijfers tonen aan dat Hamilton’s gemiddelde startpositie en finishpositie aanzienlijk zijn verbeterd sinds de invoering van deze upgrades. Waar hij in de eerste acht races van het seizoen gemiddeld op de 9,5e positie startte en als 7,5e finishte, zijn deze cijfers na de upgrades verbeterd naar respectievelijk 4,17 en 2,67.
Dit laat zien dat, hoewel de aanpassingen tijd kosten, Hamilton in staat is om zijn seizoen om te draaien en weer op het hoogste niveau te presteren.
De impact op het kampioenschap
Het verschil in prestaties tussen Hamilton en Russell in de kwalificatiesessies heeft directe gevolgen voor de race-uitslagen en daarmee voor het kampioenschap. Hoewel Hamilton nog steeds in staat is om tijdens de races beter te presteren, betekent het starten achter zijn teamgenoot dat hij vaak extra werk moet verrichten om vooraan te eindigen.
Dit legt extra druk op zijn bandenmanagement en race-strategieën, die cruciaal zijn in zijn jacht op overwinningen.
Het feit dat Hamilton nog steeds in staat is om in het kampioenschap voor Russell te staan, ondanks zijn kwalificatieproblemen, onderstreept zijn uitzonderlijke talent en ervaring. Zijn vermogen om onder uitdagende omstandigheden te presteren blijft ongeëvenaard, maar het is duidelijk dat de huidige generatie auto’s hem voor unieke uitdagingen stelt die hij niet eerder in zijn carrière heeft moeten overwinnen.
“Misschien heeft mijn leeftijd er iets mee te maken, maar deze auto’s halen gewoon niet het beste in me naar boven,” zegt Hamilton, die aangeeft dat hij nog steeds zijn beste geeft, ondanks de moeilijkheden.