Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Hamilton hekelt wispelturige Ferrari-strategie: ‘neem gerust een theepauze’

Hamilton hekelt wispelturige Ferrari-strategie: ‘neem gerust een theepauze’

762
Hamilton hekelt wispelturige Ferrari-strategie: ‘neem gerust een theepauze’

Lewis Hamilton reageerde fel over de boordradio tijdens de Grand Prix van Miami en gebruikte na afloop het woord ‘sarcastisch’ om zijn opmerkingen richting de Ferrari-pitmuur te verklaren.

De zevenvoudig wereldkampioen vond dat hij te lang vastzat achter teamgenoot Charles Leclerc en dat de beslissing om van positie te wisselen veel eerder had moeten komen.

Volgens Hamilton kostte het oponthoud hem mogelijk een beter resultaat. Tijdens de race kreeg Hamilton grip op de mediumbanden, terwijl Leclerc op hardere rubber reed en minder snelheid had.

Hamilton reed duidelijk sneller, maar moest wachten op toestemming van het team om voorbij te mogen. Toen die uiteindelijk kwam, was het momentum grotendeels verloren.

Ferrari besloot later in de race zelfs de posities weer terug te draaien, omdat Leclerc mogelijk meer kans had om Andrea Kimi Antonelli te benaderen.

“Ik voelde me goed op de mediums en dacht: misschien kunnen we nog zesde worden. Maar we verloren veel tijd achter Charles. Ik had het tempo, maar de beslissing kwam gewoon te laat.”

Sarcasme over boordradio

De communicatie tussen Hamilton en het Ferrari-team was duidelijk gespannen. De Brit vroeg meerdere keren om snellere besluiten en had weinig geduld met het herhaalde “we komen bij je terug”-antwoord van de pitmuur

Zijn frustratie uitte zich in cynische opmerkingen, waaronder een sneer dat “sommige mensen dit niet leuk zullen vinden”.

Na de race legde Hamilton uit dat zijn toon niet uit woede kwam, maar voortkwam uit het gevoel van onmacht in de auto. Hij benadrukte dat de druk hoog is en dat reacties via de boordradio niet altijd genuanceerd zijn.

“Fred kwam na de race naar m’n kamer. Ik zei hem: kalm, neem het niet zo serieus. Ik had veel ergere dingen kunnen zeggen, zoals sommige anderen doen. Maar ja, er komt gewoon frustratie los. Je zit daar in die auto, en je wacht terwijl zij met alle info gewoon niet beslissen.”

Hamilton begon de race vanaf P12 en wist zich op eigen kracht op te werken tot achter zijn teamgenoot.

Na de vroege stops en een overstap naar mediums, voelde de Ferrari ineens sterk aan. Hamilton zag het gat naar Antonelli kleiner worden en geloofde in een topresultaat. Maar die hoop vervloog snel toen hij merkte dat Leclerc zijn tempo beperkte.

Ferrari gaf uiteindelijk toestemming voor een positiewissel, maar het duurde lang. Tegen de tijd dat Hamilton vrij baan had, was Antonelli buiten bereik.

Bovendien besloot het team later in de race dat Leclerc de plek terug moest krijgen, een strategisch besluit dat opnieuw vragen opriep.

“Ik begrijp dat het moeilijk is om beide coureurs gelijk te behandelen. Maar als je ziet dat één auto sneller is, moet je snel schakelen. En als het niet werkt, wissel je gewoon terug.”

Positieve toon ondanks frustratie over gemiste kansen

Ondanks de radiocommunicatie en gemiste strategische kans, keek Hamilton redelijk positief terug op zijn weekend in Miami. Hij vond dat zijn eigen prestaties solide waren, ondanks de beperkingen van de SF25.

Vooral zijn gevoel op de mediumband gaf hem vertrouwen in het tempo van de auto.

“Het laat zich misschien niet meteen zien in het resultaat. Maar ik voelde me goed in de auto, zeker toen ik eenmaal de juiste banden had. Ik heb geloof gehouden tot het einde en alles gegeven.”

De Brit erkende wel dat het lastig was om in te halen op het Miami International Autodrome. Hij benadrukte dat het moeilijk is om in vuile lucht een aanval te plaatsen, zeker als je vastzit achter een teamgenoot die minder snelheid heeft.

De race in Miami legde bloot dat Ferrari nog steeds moeite heeft met snelle besluitvorming tijdens races. Het probleem zat dit keer niet zozeer in het tempo van de auto, maar in de timing van beslissingen.

Hamilton had meer kunnen bereiken als hij eerder vrij baan had gekregen, en Leclerc had wellicht geen plek hoeven teruggeven als er vanaf het begin helder was gehandeld.

“Je zit daar met alle data en beslissingskracht. Maak dan ook een keuze. Wij rijden op het limiet, jullie moeten gewoon snel handelen.”

De kritiek van Hamilton ging dus niet over de snelheid van zijn teamgenoot of het resultaat an sich, maar over de reactietijd van het team. Die frustratie kwam tot uiting over de boordradio, waarbij hij volgens eigen zeggen “veel erger had kunnen zijn”.

Het incident is exemplarisch voor de uitdagingen waar Ferrari momenteel voor staat: het vinden van balans tussen gelijkheid binnen het team en het benutten van kansen wanneer ze zich aandienen.

Hamilton liet zien dat hij nog steeds het overzicht heeft, maar verwacht daarbij wel dat zijn team snel en doortastend reageert.

Gerelateerd nieuws

Williams Carlos Sainz

Nieuw Pirelli-rubber valt compleet door de mand: ‘we haalden er niet eens een ronde uit’

Het nieuwe C6-compound van Pirelli ligt zwaar onder vuur na de eerste...

oscar piastri

Verstappen krijgt Piastri weer naast zich: ‘maar verwacht geen herhaling van Saoedi-Arabië’

De spanning stijgt, maar Oscar Piastri klinkt opvallend kalm. Terwijl iedereen zich...

lando norris

Norris na Imola-kwalificatie: ‘nooit goed genoeg in Q3, altijd te langzaam’

Lando Norris was na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix...

Red Bull Racing Max Verstappen

Jos Verstappen luidt de noodklok: ‘als dit niet werkt, is het klaar’

Terwijl Oscar Piastri drie overwinningen op rij achter zijn naam heeft staan...