Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Haas voert grote personeelswijzigingen door in aanloop naar het nieuwe F1-seizoen
F1 nieuws

Haas voert grote personeelswijzigingen door in aanloop naar het nieuwe F1-seizoen

737
Haas voert grote personeelswijzigingen door in aanloop naar het nieuwe F1-seizoen
Foto: Steffen Prößdorf

Haas heeft aanzienlijke veranderingen doorgevoerd in de organisatie van het Formule 1-team voor het seizoen 2025. Dit omvat aanpassingen in race-engineers, strategie, en sportieve operaties, evenals de komst van coureurs Esteban Ocon en Oliver Bearman. Teamchef Ayao Komatsu beschrijft deze veranderingen als een “enorme stap” voor het team.

“We hebben te vaak punten laten liggen door de trackside-operaties,” zei Komatsu. “We moesten ons daarin echt verbeteren.”

Een van de meest opvallende veranderingen is de promotie van Laura Mueller en Ronan O’Hare tot race-engineers. Mueller, die eerder als simulator-engineer begon bij Haas, zal samenwerken met Ocon. O’Hare brengt ervaring mee van onder meer Williams en NIO Formula E (nu Cupra Kiro) en zal Bearman ondersteunen.

Deze interne promoties benadrukken Haas’ voorkeur om talent uit eigen rangen te ontwikkelen in plaats van externe kandidaten aan te trekken. Komatsu lichtte dit verder toe:

“Als een externe kandidaat niet duidelijk beter is dan onze interne opties, investeren we liever in ons eigen team,” aldus Komatsu.

Nieuwe aanstellingen en focus op strategie

Carine Cridelich, afkomstig van het RB-team, is benoemd tot hoofd racestrategie. Hiermee zet Haas een belangrijke stap, aangezien het eerder geen specifieke rol voor strategie had.

Francesco Nenci, met ervaring bij Toyota, Sauber en Marussia, is toegetreden als chief race engineer, terwijl Mark Lowe de functie van sportief directeur op zich neemt na het vertrek van Peter Crolla.

De technische kern van Haas, bestaande uit Andrea De Zordo, Tom Coupland en Jonathan Heal, blijft ongewijzigd. Dit stabiliseert de fabrieksoperaties, terwijl het trackside-team opnieuw is vormgegeven.

Lees ook:  Haas vreest interne spanningen tussen Ocon en Bearman in 2025: 'een beetje bezorgd'

Haas heeft specifiek veranderingen doorgevoerd in de trackside-teams, omdat hier volgens Komatsu zwakke punten aan het licht kwamen toen de auto competitiever werd.

“We hebben nu meer mogelijkheden om scenario’s te simuleren. Dit is cruciaal voor een betere voorbereiding,” aldus Komatsu.

Tijdens de openingsrace in Bahrein in 2024 verloor Kevin Magnussen bijvoorbeeld een puntenfinish na een undercut door Zhou Guanyu. Dit soort situaties onderstreepte de noodzaak van een herstructurering.

Het team heeft onlangs ook privétests uitgevoerd in Jerez met auto’s van twee jaar oud, waarbij Ocon, Bearman en Toyota-coureur Ritomo Miyata betrokken waren. Deze tests hebben niet alleen de coureurs, maar ook het trackside-personeel extra training geboden.

Interne promoties versus externe kandidaten

Haas koos ervoor om interne kandidaten, zoals Mueller en O’Hare, te promoveren tot race-engineers, in plaats van extern talent aan te trekken. Volgens Komatsu wegen de voordelen van interne promotie zwaarder, tenzij een externe kandidaat significant beter is. Dit beleid zorgt voor continuïteit en benut de potentie van het bestaande team.

“Als ik zie dat iemand binnen een jaar hetzelfde of beter kan presteren, dan geef ik de voorkeur aan interne ontwikkeling,” verklaarde Komatsu.

Aan het einde van januari zal een voorstel worden gepresenteerd aan team-eigenaar Gene Haas om de faciliteiten in Banbury te verbeteren. Hoewel details hierover nog niet volledig bekend zijn, wordt er gesproken over een mogelijke verhuizing naar een nieuwe locatie.

Haas zet met deze herstructureringen en investeringen in training een stap vooruit, met als doel betere resultaten te behalen in het komende seizoen.

Gerelateerd nieuws

Eerste blik op Ferrari’s SF25: Technische details en ontwerp

Ferrari heeft de SF25 onthuld en ondanks dat de eerste beelden gebaseerd...

F1’s 75-Year Season Launch: Was het de moeite waard en wat viel op?

De lancering van het 75-jarige seizoen van de Formule 1 was een...

Ferrari’s 2025-upgrade in cijfers: ‘0,4 seconden per ronde sneller’

Ferrari’s nieuwste auto voor het seizoen 2025 heeft volgens simulatiegegevens een tijdwinst...

Coureurs weigeren verplichte 2025 auto-launch: ‘spreekt zich tenminste uit’

Het nieuwe centrale launch-event voor Formule 1-auto’s in 2025 heeft een storm...

Carlos Sainz en Alex Albon over toekomst bij Williams: ‘ik ben hier om te winnen’

Williams richt zich op lange termijn groei, maar wat betekent dat concreet...

De duistere kant van FIA: hoe macht en controverses de sport beïnvloeden

De FIA heeft sinds 1904 de controle over de regels, veiligheid en...

Red Bull staat voor een fundamenteel probleem: ‘gebrek aan ervaring’

Red Bull bevindt zich in een lastige positie. Het team domineert al...

FIA legt strenge taalregels op en dreigt met boetes voor coureurs

De FIA heeft voor het eerst haar nieuwe taalregels gehandhaafd en een...