De Formule 1-teams hebben hun belangrijkste upgrades voor het seizoen 2024 bekendgemaakt. Red Bull, momenteel in een strijd verwikkeld met McLaren, Mercedes en Ferrari, plant significante verbeteringen aan de vloer en voorvleugel van de RB20 voor de races in Bakoe, Singapore en Austin. McLaren, dat momenteel de leiding heeft qua algehele competitiviteit, introduceert een groot upgradepakket in Singapore, vergelijkbaar met hun eerdere verbeteringen in Miami.
Mercedes brengt hun Spa-updates opnieuw naar Zandvoort en plant verdere verbeteringen voor Austin. Ferrari richt zich op upgrades voor Monza, Singapore en Bakoe, met een focus op het oplossen van problemen met stuiteren in snelle bochten.
Aston Martin’s ontwikkelingsrichting
Aston Martin heeft een teleurstellende start van het seizoen 2024 gekend, in tegenstelling tot hun uitstekende begin in 2023. De AMR24 begon het seizoen als een degelijke auto, maar leed onder een gebrek aan downforce en hoge bandenslijtage. Naarmate het team upgrades introduceerde in Japan, Imola en Silverstone, werd de auto echter minder stabiel.
De toevoegingen verhoogden weliswaar de downforce zoals verwacht, maar verkleinden ook het setup-venster van de auto, wat resulteerde in een wispelturig en onstabiel gedrag in bijna alle situaties.
Teambaas Mike Crack heeft echter aangegeven dat de upgrades die in Hongarije werden geïntroduceerd, precies volgens verwachting hebben gewerkt en het team een duidelijke richting hebben gegeven voor toekomstige ontwikkelingen. Tijdens de raceweekenden in Hongarije en België oogde de AMR24 inderdaad veel beter in balans en was hij behoorlijk competitief in het middenveld.
Aston Martin heeft een reeks updates gepland voor de tweede helft van het seizoen, beginnend bij de Dutch Grand Prix. Volgens Crack zullen deze upgrades cruciaal zijn voor het team, aangezien een stap voorwaarts hier zal bevestigen welke ontwikkelingsrichting het team moet kiezen voor 2025. Bovendien zou het hen dit seizoen nog voor kunnen brengen in het middenveld.
Red Bull’s worsteling met ontwikkeling
Red Bull kende een dominant begin van het seizoen 2024 in Bahrein, maar hun voorsprong op de concurrentie lijkt halverwege het seizoen te zijn verdwenen. McLaren, Mercedes en Ferrari zijn nu naar voren gekomen als sterke uitdagers. De in-season ontwikkeling van Red Bull is dit seizoen teleurstellend geweest, waarbij het team niet in staat was om aanzienlijke verbeteringen te vinden met de upgradepakketten die in Imola en Hongarije werden geïntroduceerd.
Dit heeft er niet alleen toe geleid dat Red Bull hun snelheidsvoordeel heeft verloren, maar het lijkt er ook op dat ze de ontwikkelingsgrens van hun concept hebben bereikt. Naast het niet kunnen verbeteren ten opzichte van rivalen op aerodynamisch vlak, heeft de RB20 ook grotere zwaktes getoond rond zijn mechanische platform. De auto is niet in staat om zo goed over kerbstones te rijden als de auto’s van rivaliserende teams.
Volgens het team zelf is het probleem met het rijden over kerbstones een inherente conceptuele zwakte, die het team waarschijnlijk pas voor 2025 kan oplossen. Voor nu brengt het team upgrades naar Bakoe, Singapore en Austin om aan aerodynamische verbeteringen te werken. Volgens Formula Uno is Red Bull van plan om grote aanpassingen aan de ondervloer door te voeren, op zoek naar een betere lastverdeling en meer downforce. Het team zal ook een herziene voorvleugel introduceren om de vloerrevisie te begeleiden.
Mercedes’ upgrades
Mercedes geniet van een sterk seizoen in 2024, ondanks een langzame start. Het team heeft momenteel drie overwinningen op zijn naam staan, allemaal behaald in de laatste vier races, wat de vooruitgang laat zien die Mercedes heeft geboekt in de eerste helft van het seizoen. De laatste upgrade die het team in België introduceerde was echter niet zo succesvol als aanvankelijk verwacht. De nieuwe ondervloer bracht op het snelle Spa-circuit het stuiteren terug, wat ertoe leidde dat het team voor de rest van het weekend terugkeerde naar de oude specificaties.
Andrew Shovlin, de trackside engineering director van Mercedes, onthulde dat het stuiteren mogelijk niet noodzakelijkerwijs werd veroorzaakt door de updates zelf, maar een gevolg zou kunnen zijn van een mechanische keuze die het team voor België maakte. Om dit te bevestigen, brengt het team de Spa-updates opnieuw naar Zandvoort om een correlatie te maken tussen hun twee oplossingen.
Naast deze halve update zal Mercedes meer upgrades introduceren rond de Grand Prix van Austin, wat is bevestigd door meerdere betrouwbare bronnen. De exacte details van de upgrades zijn nog niet onthuld, maar technisch directeur James Allison heeft onlangs onthuld dat het plan van het team voor 2024 is om de W15 diep in het seizoen te blijven ontwikkelen en het project door te trekken naar 2025.
Ferrari’s strijd met mechanische beperkingen
Ferrari kende geen vlekkeloze start van het seizoen 2024. De Scuderia begon het seizoen met een sterke auto, een solide basis die consistent om podiumplaatsen kon strijden. De eerste upgrades verbeterden de auto tot een niveau waarop overwinningen mogelijk waren, maar daaropvolgende upgrades brachten de SF24 van zijn koers af.
Met recente upgrades is de SF24 beginnen te stuiteren in snelle bochten, wat volgens het team en veel experts een mechanische beperking is die verhindert dat het team het volledige potentieel van de geüpgradede SF24 kan benutten.
Om dit probleem aan te pakken, werken Ferrari-ingenieurs in Maranello hard aan nieuwe upgrades. Teambaas Frédéric Vasseur heeft bevestigd dat het team zich richt op Monza, Singapore en Bakoe voor de introductie van nieuwe onderdelen. Hij voegde eraan toe dat Zandvoort waarschijnlijk minder gunstig zal zijn voor de auto en dat het team daar de schade zal proberen te beperken.
Volgens Formula Uno werkt Ferrari al aan Project 677 voor 2025. De eerste berichten over die auto suggereren dat het team grote aanpassingen zal doorvoeren aan het mechanische platform, geïnspireerd door de Mercedes W15. Dit omvat een volledige overstap naar een push-rod ophanging, zowel voor als achter. Met de technische herschikking die Vasseur achter de schermen heeft doorgevoerd, lijkt 2025 veelbelovend voor de Scuderia, maar veel zal afhangen van hoe het team het seizoen 2024 afsluit.
McLaren’s vooruitgang en toekomstplannen
McLaren zal waarschijnlijk het meest tevreden team zijn bij het ingaan van de zomerstop, gezien de vooruitgang die ze jaar op jaar hebben geboekt. Het team uit Woking ligt op koers om dit seizoen de constructeurstitel van Red Bull af te pakken. Om hun kansen te vergroten, heeft het team upgrades gepland voor de tweede helft van dit seizoen.
McLaren introduceerde zijn eerste grote upgradepakket in Miami en heeft sindsdien geen prestatieverbeterende upgrades meer geïntroduceerd, alleen circuitspecifieke onderdelen. De exacte details van de geplande upgrades zijn nog niet onthuld, maar bronnen dicht bij het team hebben gemeld dat de omvang van het pakket vergelijkbaar zal zijn met het upgradepakket van Miami. Dit nieuwe pakket zal naar verwachting worden geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van Singapore.
Met deze geplande verbeteringen en hun huidige vorm, lijkt McLaren vastbesloten om hun sterke prestaties voort te zetten en mogelijk zelfs te verbeteren in de tweede helft van het seizoen. Hun focus op consistente ontwikkeling en strategische introductie van upgrades heeft het team in een sterke positie gebracht om te strijden voor topposities in zowel de coureurs- als constructeurskampioenschappen.