Lando Norris opende het seizoen 2025 met een overwinning in de Australische Grand Prix op Albert Park. De McLaren-coureur startte vanaf pole en reed een gecontroleerde race naar de overwinning, ondanks wisselende weersomstandigheden.
Max Verstappen eindigde als tweede, terwijl George Russell in zijn Mercedes de derde plek pakte. McLaren heeft in de winterperiode niet stilgezeten.
De MCL39 bouwt voort op de sterke basis van 2024 en heeft niet alleen de snelheid van vorig seizoen behouden, maar lijkt zelfs een stap vooruit te hebben gezet.
In voorgaande jaren verloor McLaren terrein door tegenvallende ontwikkelingen in de winter, maar dit keer is dat anders. Het team lijkt sterker, zelfverzekerder en beter voorbereid om de titelstrijd aan te gaan.
De overwinning van Norris was geen toevalstreffer. De manier waarop hij deze race benaderde, was die van een coureur die een stap heeft gezet in zijn mentale en strategische aanpak.
Het team heeft lang ontkend dat Norris onder druk minder presteert, maar er waren momenten in het verleden waarin McLaren bewust informatie achterhield om te voorkomen dat hij zichzelf onder druk zou zetten.
Zak Brown onthulde dat McLaren Norris in Abu Dhabi 2024 niet volledig op de hoogte bracht van de stand in het constructeurskampioenschap, uit angst dat hij te veel zou gaan nadenken.
Dit seizoen lijkt dat verleden tijd. De Norris die in Australië won, oogde volwassen, kalm en in controle, zelfs toen Verstappen hem in de slotfase onder druk zette.
Een cruciaal moment kwam toen hij met nog twee ronden te gaan wijd ging in bocht 6 en schade opliep aan de vloer. Zijn voorsprong van 1,6 seconden op Verstappen verdampte vrijwel direct.
Dit was het moment waarop hij, onder maximale druk, de fout had kunnen maken die hem de overwinning zou kosten.
“Verstappen heeft DRS. De snelheid zit in de auto, niet overpushen.”
Met deze boodschap hield zijn engineer hem gefocust, precies op het juiste moment. Norris hield zijn hoofd koel en bracht de auto als eerste over de streep.
De Max-factor geeft Red Bull tijd
Red Bull kende een moeizame winter na een teleurstellende tweede seizoenshelft in 2024. De RB21 had in de tests te kampen met dezelfde instabiliteitsproblemen als zijn voorganger.
De auto reageerde onvoorspelbaar op afstellingen en had moeite op hobbels en kerbstones. Toch was Verstappen in Australië goed genoeg om Norris onder druk te zetten en als tweede te finishen.
Red Bull heeft, ondanks een achterstand op McLaren, nog altijd de grootste troef in handen: Max Verstappen. Zijn vermogen om het maximale uit een auto te halen, zorgt ervoor dat het team in de openingsfase van het seizoen competitief blijft.
Helmut Marko sprak na de tests over “de Max-factor” – het idee dat Verstappen een minder competitieve auto kan compenseren en Red Bull in de buurt kan houden van de koplopers. De race in Melbourne bevestigde dat.
Verstappen voelde zich direct op zijn gemak in de RB21, iets wat hij over de RB20 nooit heeft gezegd, zelfs niet toen die auto races won. Dit zou McLaren zorgen moeten baren. Hun auto is nu sneller, maar Verstappen blijft binnen schootsafstand.
Red Bull heeft tijd nodig om updates te ontwikkelen die hen terug in de strijd brengen. Verstappen zorgt ervoor dat ze die tijd krijgen.
De vraag is hoe groot het gat nog is wanneer de FIA’s technische richtlijn voor de Spaanse Grand Prix mogelijk invloed gaat hebben op de prestaties van McLaren.
Hamilton en Ferrari hebben tijd nodig
Lewis Hamilton begon zijn avontuur bij Ferrari met een tiende plaats in Melbourne. Zijn eerste race in de regen met de SF-25 werd gekenmerkt door een gebrek aan communicatie en afstemming tussen coureur en team.
Tijdens de race was Hamilton hoorbaar geïrriteerd door de onduidelijkheid in de strategie-aanwijzingen van zijn engineer.
Het deed denken aan een meme die voorafgaand aan het seizoen rondging over een denkbeeldig Ferrari-radiogesprek waarin de Brit verward raakte door de tactische codes van zijn nieuwe team.
Hoewel zijn resultaat tegenviel, waren er positieve signalen. In de kwalificatie zat Hamilton binnen twee tienden van Charles Leclerc, wat gezien de ervaring van de Monegask bij Ferrari een indicatie is dat hij zich snel aanpast.
Zijn seizoensstart roept herinneringen op aan zijn eerste jaar bij Mercedes in 2013. Toen duurde het ook enkele races voordat hij zich volledig comfortabel voelde met het team.
Als de communicatie en samenwerking tussen Hamilton en Ferrari verbeteren, kan hij later in het seizoen een belangrijke rol gaan spelen in de titelstrijd.
Lawson moet zich staande houden bij Red Bull
Red Bull koos voor Liam Lawson als teamgenoot van Verstappen in 2025, en niet voor Yuki Tsunoda.
De keuze werd gemaakt op basis van zijn mentale weerbaarheid en het vermogen om zich niet te laten afleiden door de druk die het met zich meebrengt om naast Verstappen te rijden.
Lawson kende echter een moeizame start. Hij haalde Q3 niet en crashte in de regen, een scenario dat doet denken aan eerdere Red Bull-coureurs zoals Pierre Gasly en Alex Albon, die onder de druk bezweken.
Het grootste gevaar voor Lawson is dat hij in dezelfde valkuil trapt als Gasly in 2019.
De Fransman raakte destijds geobsedeerd door kleine details en verloor het grotere plaatje uit het oog. Als Lawson zich laat meeslepen door de druk, kan het snel bergafwaarts gaan.
Hij heeft eerder laten zien over veel zelfvertrouwen te beschikken, iets wat hem in 2024 tijdens zijn invalbeurt hielp om zich te meten met gevestigde namen. Nu staat dat zelfvertrouwen voor de grootste test uit zijn carrière.
Alonso en de strijd tegen de tijd
Fernando Alonso begon zijn 21e seizoen in de Formule 1 met een crash in de kwalificatie. Het is niet de eerste keer dat hij een fout maakt in natte omstandigheden. In Brazilië 2024 gebeurde hetzelfde.
Alonso’s rijstijl is gebaseerd op snelle reflexen en een agressieve manier van sturen. Dit maakt hem zeer effectief in bepaalde situaties, maar zorgt er ook voor dat zijn foutmarge kleiner is dan bij andere coureurs.
Het is niet alleen de crash die vragen oproept. In de slotfase van 2024 miste Alonso twee mediadagen door een darminfectie, en in Abu Dhabi gaf hij toe last te hebben van een schouderblessure.
Zijn fysieke gesteldheid wordt steeds vaker onderwerp van gesprek. Aston Martin heeft de focus al verlegd naar 2026, maar de geruchten over een mogelijke komst van Verstappen naar het team maken Alonso’s positie onzeker.
Als Aston Martin daadwerkelijk Verstappen binnenhaalt, zal Alonso de eerste zijn die plaats moet maken. Dat betekent dat hij zich dit seizoen moet bewijzen, niet alleen tegenover het team, maar ook tegenover zichzelf.