Lewis Hamilton zal tijd nodig hebben om te wennen aan een nieuwe race-engineer bij Ferrari, vooral na de promotie van zijn trouwe race-engineer Pete Bonnington bij Mercedes. Dit stelt George Russell, Hamilton’s huidige teamgenoot bij Mercedes, die aangeeft dat het opbouwen van een nieuwe werkrelatie met een race-engineer tijd kost.
“Ik denk dat relaties tijd nodig hebben om opgebouwd te worden, en dat vertrouwen en respect ook tijd nodig hebben om verdiend te worden,” zei Russell.
Bonnington, die jarenlang nauw samenwerkte met Hamilton en bijdroeg aan zijn zes Wereldkampioenschappen met Mercedes, heeft een nieuwe rol gekregen als hoofd van race-engineering bij het team. Hij blijft echter nog betrokken bij Hamilton gedurende de rest van het seizoen 2024.
Volgens Russell kan deze verandering een uitdaging vormen voor Hamilton, die in 2025 de overstap maakt naar Ferrari.
Russell benadrukte ook dat hij uitkijkt naar de nauwere samenwerking met Bonnington in diens nieuwe rol bij Mercedes. Russell werkte eerder samen met Bonnington tijdens de Sakhir Grand Prix in 2020, en ziet de promotie van Bonnington als een versterking van het team.
“Bono is natuurlijk al zo lang een integraal onderdeel van het succes van het team, en zelfs nog voor de Mercedes-dagen, bij Brawn,” aldus Russell.
Hamilton, die in 2025 naar Ferrari verhuist, zal naar verwachting gaan samenwerken met Riccardo Adami, de huidige race-engineer van Carlos Sainz. Deze verandering markeert een significante aanpassing voor Hamilton, die gewend is aan de langdurige samenwerking met Bonnington.
Hamilton’s aanpassing aan nieuwe race-engineer bij Ferrari
Lewis Hamilton staat voor een grote verandering in zijn Formule 1-carrière met de overstap naar Ferrari in 2025. Na jarenlang succes te hebben behaald met Mercedes, waar hij zes van zijn zeven Wereldkampioenschappen won, moet Hamilton nu wennen aan een nieuwe race-engineer.
Pete Bonnington, die Hamilton door dik en dun heeft bijgestaan, heeft een promotie gekregen bij Mercedes en zal zijn nauwe samenwerking met Hamilton beëindigen na het seizoen 2024.
Hamilton wordt naar verwachting gekoppeld aan Riccardo Adami, de huidige race-engineer van Carlos Sainz bij Ferrari. Adami heeft eerder samengewerkt met Sebastian Vettel tijdens diens tijd bij Ferrari en wordt beschouwd als een ervaren en capabele race-engineer.
Toch zal de overgang voor Hamilton niet zonder uitdagingen zijn. De sterke band die hij met Bonnington heeft opgebouwd, is niet zomaar te repliceren, en het ontwikkelen van een nieuwe werkrelatie met Adami zal tijd en inspanning vergen.
Russell over Bonnington’s promotie
George Russell ziet de promotie van Pete Bonnington bij Mercedes als een positieve ontwikkeling voor zijn eigen carrière. Bonnington, die een cruciale rol heeft gespeeld in de successen van het team, wordt nu hoofd van race-engineering. Dit betekent dat Russell in de toekomst meer zal kunnen profiteren van Bonnington’s expertise en inzicht.
Russell heeft al eerder samengewerkt met Bonnington tijdens de Sakhir Grand Prix in 2020, toen hij tijdelijk Hamilton verving. Hij beschouwt Bonnington als een waardevolle toevoeging aan zijn team en verwacht dat zijn aanwezigheid een versterking zal zijn voor Mercedes.
Russell wees erop dat Bonnington’s promotie betekent dat er nu een extra paar ogen over de werkzaamheden van het team waakt, wat alleen maar ten goede kan komen aan de prestaties van het team.
Ferrari’s technische veranderingen
Met de komst van Lewis Hamilton naar Ferrari in 2025, lijkt het team ook enkele technische aanpassingen door te voeren. Volgens rapporten uit Italië werkt Ferrari aan een nieuwe auto voor 2025, met de codenaam ‘Project 677’.
Een van de belangrijkste wijzigingen is de overstap naar een pullrod voorwielophanging, een techniek die al wordt toegepast door teams als Red Bull en McLaren. Deze wijziging is naar verluidt mede ingegeven door Hamilton’s rijstijl, die beter aansluit bij deze ophangingsconfiguratie.
Ferrari’s beslissing om te switchen naar deze ophanging kan een significante impact hebben op de prestaties van de auto, vooral in termen van aerodynamica en downforce. De overstap naar een pullrod-voorwielophanging is bedoeld om de luchtstroom aan de voorkant van de auto te verbeteren, wat essentieel is onder de huidige ground-effect regels.
Daarnaast heeft Ferrari een nieuwe technische leiding voor het seizoen 2025, waarbij voormalig Mercedes-ingenieur Loic Serra een prominente rol zal spelen. Serra heeft in het verleden nauw samengewerkt met Hamilton en deelt diens bezorgdheid over de technische keuzes die Mercedes eerder heeft gemaakt, zoals het controversiële zero-pod ontwerp.
Toekomst Russell van Mercedes
George Russell staat klaar om de vruchten te plukken van de interne veranderingen bij Mercedes. Met de promotie van Bonnington verwacht Russell dat het team sterker zal worden in de komende seizoenen. De nauwe samenwerking met Bonnington, die nu meer verantwoordelijkheden draagt, biedt Russell de kans om zijn prestaties te verbeteren en een stap naar voren te zetten binnen het team.
Russell heeft al laten zien dat hij in staat is om te presteren onder druk, zoals tijdens de Sakhir Grand Prix in 2020, en hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. De veranderingen bij Mercedes, waaronder de promotie van Bonnington, geven Russell de ondersteuning die hij nodig heeft om zijn ambities waar te maken.