Oscar Piastri won de Grand Prix van Miami en breidde zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit. Max Verstappen eindigde slechts als vierde en kon ook geen podiumplaats claimen.
De zorgen stapelen zich op bij Red Bull, vooral na de uitspraak van Helmut Marko, die de situatie omschreef als “deprimerend”. De achterstand op McLaren over de raceafstand was volgens hem opgelopen tot zeventiende van een seconde per ronde.
Tijdens de race wist Verstappen even in gevecht te blijven, maar het tempo zakte snel weg. Red Bull diende na afloop een protest in tegen George Russell, in de hoop een tijdstraf af te dwingen.
Dat protest werd afgewezen. De FIA concludeerde dat Russell niet significant had vertraagd en geen regels had overtreden. Red Bull probeerde daarmee te redden wat er te redden viel, maar zonder resultaat.
De race werd beëindigd onder een virtual safety car en Verstappen bleef steken op P4.
McLaren verslaat Red Bull met bandenbeheersing
Volgens Andreas Stella ligt de sleutel tot McLarens dominantie bij de omgang met de Pirelli-banden. Hij noemde dat aspect zelfs “de zwarte kunst van de Formule 1”.
De McLaren-auto van 2025 blijkt extreem vriendelijk voor de achterbanden, iets waar Red Bull duidelijk grote moeite mee heeft. Stella legde uit dat dit het gevolg is van keuzes die het team al vroeg in het seizoen maakte.
Piastri wist zijn stint perfect op te bouwen en verraste zelfs teamgenoot Norris met zijn volwassen aanpak.
“Als je ziet wat zij met die achterbanden doen, dan doen wij allemaal iets verkeerd,” zei Verstappen na afloop van de race.
Ook Christian Horner erkende dat het verdedigen tegen beide McLarens mogelijk een negatieve invloed had op de banden van Verstappen.
Hij stelde echter dat je “aan de leiding van een Grand Prix niet zomaar een plek weggeeft.” De aanpak van Piastri bleek echter effectiever: één aanval, meteen beslissend. Daar tegenover stond Norris, die met halve inhaalpogingen juist tijd verloor.
Hoewel Lando Norris op zaterdag nog snel oogde, wist hij in de race geen indruk te maken. Zijn kritiek op Verstappen – “Max heeft zijn eigen race verprutst” – werd snel omgedraaid door waarnemers.
Norris belandde meerdere keren in onhandige 50/50-duels, terwijl Piastri efficiënt en trefzeker was. Toen Norris daadwerkelijk voorbij Verstappen kwam, lag hij al bijna tien seconden achter op zijn teamgenoot.
“Lando had slimmer kunnen zijn in bocht 1, gaf Stella toe. Misschien had hij beter kunnen liften en gewoon achter Max kunnen aansluiten.”
Het verschil in uitvoering werd duidelijk. Piastri beperkte zich tot één kans en pakte die met overtuiging. Norris verspilde tijd in onnodige gevechten, waarmee hij zichzelf buiten schot zette voor de zege.
Helmut Marko uit kritiek op updates en racepace
Helmut Marko was na afloop van de race zichtbaar gefrustreerd. Bij het verlaten van de paddock sprak hij over het “echte gat” dat volgens hem was blootgelegd: zeventiende van een seconde per ronde.
Hij sprak van een “deprimerend resultaat” voor Red Bull en gaf aan dat de vloerupdates niet het gewenste effect hadden gehad.
“McLaren is deprimerend snel, aldus Marko. De updates hebben minder gebracht dan ik had gehoopt.”
Daarmee zette hij de toon voor de evaluatie richting Imola, waar nieuwe updates op het programma staan. Of die voldoende zullen zijn, is volgens Marko onzeker.
Hij benadrukte dat er vooral inzicht moet komen in het bandenbeheer van McLaren. Volgens hem is het cruciaal om te begrijpen hoe zij de temperatuur onder controle houden, vooral bij de achterbanden.
Verstappen liet weten dat hij al snel doorhad dat hij de race niet kon winnen. In plaats van zich te blijven frustreren, koos hij ervoor om het luchtig te benaderen:
“Ik wist toch wel dat we het niet zouden redden, zei hij. Dan kan ik maar beter een beetje plezier hebben.”
Het was een zeldzaam moment van ontspanning in een verder moeizaam weekend voor Red Bull. De kwalificatie ging nog goed dankzij een sterke ronde van Verstappen, maar in de race kwamen de tekortkomingen van de auto pijnlijk aan het licht.
De combinatie van een agressieve verdediging en slechte bandenbalans resulteerde in een vierde plek, ver achter de winnaar. Na afloop diende Red Bull protest in tegen George Russell.
Volgens het team zou Russell zijn snelheid onvoldoende hebben verminderd tijdens de virtual safety car en daarmee onterecht een voordeel hebben behaald.
De stewards gingen hier echter niet in mee. De uitleg van Red Bull werd als onvoldoende beoordeeld. Het resultaat: Russell behoudt zijn podiumplek.
Het protest werd al op cynische wijze aangekondigd door de Red Bull PR-afdeling zelf, die de mediagroep al informeerde nog vóór de officiële bevestiging.
De afloop was voorspelbaar, maar tekende het gevoel van machteloosheid binnen het team. Zelfs met strategische zetten kon Red Bull het verschil op de baan niet compenseren.