Lance Stroll wordt door de FIA onderzocht wegens mogelijke overtredingen van de regels en procedures van de Formule 1 tijdens zijn uitbarsting in de garage tijdens de Grand Prix van Qatar.
Opvallende uitbarsting
De coureur van Aston Martin trok de aandacht nadat hij in Q1 op het Losail-circuit was uitgeschakeld en zijn woede liet zien. Hij gooide zijn stuur uit de auto en duwde, terwijl hij de achterkant van de garage uit stormde, zijn trainer Henry Howe opzij toen deze probeerde de coureur naar het parc ferme te leiden.
Later gaf Stroll een kort zeven-woordig interview aan de officiële host-broadcaster en gebruikte een vierletterig scheldwoord om te beschrijven hoe het was gegaan.
Reactie op Social Media
De acties van de Canadees zorgden voor veel discussie op social media en het lijkt erop dat het bestuursorgaan van de F1 nu heeft besloten te handelen.
De FIA heeft aangegeven dat haar compliance officer in gesprek is met Stroll over verschillende incidenten die mogelijk in strijd zijn geweest met de FIA-regels, beleid en procedures tijdens de Grand Prix van Qatar.
Mogelijke overtredingen
Er is geen officieel woord over welke regels Stroll mogelijk heeft overtreden, maar het wordt begrepen dat ze betrekking hebben op de belangrijkste momenten van wat er in de garage plaatsvond.
Stroll’s gedrag zal waarschijnlijk onder het toezicht vallen van de algemene diskredietclausule in de FIA International Sporting Code.
Artikel 12.2.1.c stelt dat een deelnemer schuldig zal worden bevonden aan een overtreding als zij: “elke frauduleuze handeling of enige handeling die schadelijk is voor de belangen van een wedstrijd of voor de belangen van de autosport in het algemeen.”
Het was deze regel die Max Verstappen overtrad toen hij Esteban Ocon duwde in de FIA-garage na de Grand Prix van Brazilië 2018. De Nederlander werd vervolgens bevolen twee dagen publieke dienst te verrichten voor de FIA.
Reactie van het Aston Martin Team
Hoewel de acties van Stroll zwaar werden bekritiseerd, zei zijn Aston Martin-team niet al te verontrust te zijn over wat hij deed.
Teambaas Mike Krack zei na de Grand Prix van Qatar dat het belangrijk was om niet te veel te lezen in het gedrag van een coureur direct nadat ze uit een auto zijn gestapt en de adrenaline nog steeds door hun lichaam stroomt.
“Emoties zijn wat we willen van sporters en als ze dan reageren, beoordelen we ze snel,” legde Krack uit. “Is dit goed, is dit verkeerd?
“We moeten hier voorzichtig mee zijn. We willen het zien, want dan hebben we iets om over te praten. Maar dan denk ik dat het een stap te ver gaat wanneer je 10 mensen hebt, die op de bank zitten of in een airconditioned kamer, en zeggen ‘dit is te veel of dit mag je niet doen’.
“Ik denk dat we wat meer respect moeten hebben voor de coureurs en voor topsporters in het algemeen,” besloot hij.