Ferrari heeft Loic Serra geïdentificeerd als hun nieuwe technisch directeur, volgend op zijn overstap van Mercedes later in het F1 2024-seizoen. Ferrari heeft tevens besloten om geen interesse te tonen in de voormalige Mercedes-techneut Mike Elliott, waarbij teambaas Fred Vasseur geen belangstelling heeft voor de ingenieur die verantwoordelijk was voor het controversiële zero-pod concept van de jaren 2022 en 2023.
“Fred Vasseur heeft geen interesse in Mike Elliott vanwege zijn rol in het mislukte zero-pod concept,” volgens bronnen binnen het team.
Ferrari’s zoektocht naar een nieuwe technisch directeur
Ferrari is al enige tijd op zoek naar een nieuwe technisch directeur, vooral sinds de aankondiging vorige maand dat Enrico Cardile in het seizoen 2025 naar Aston Martin zal vertrekken. Deze situatie heeft Fred Vasseur, de huidige teambaas, gedwongen om de rol van technisch directeur tijdelijk op zich te nemen, naast zijn andere verantwoordelijkheden.
Het vertrek van Cardile heeft Ferrari ertoe aangezet om snel te handelen en de nodige versterkingen te zoeken.
In mei kondigde Ferrari een dubbele aanwinst aan van Mercedes, waarbij zowel Loic Serra als Jerome D’Ambrosio, voormalig F1-coureur voor Marussia en Lotus-Renault, zouden starten in oktober. Serra zou oorspronkelijk rapporteren aan Cardile, maar nu deze vertrekt, wordt verwacht dat Serra de gecombineerde rollen van hoofd van het chassis en technisch directeur op zich zal nemen. Dit betekent dat hij direct de verantwoordelijkheid overneemt van Cardile.
Samenwerking binnen het technische team van Ferrari
Het technische team van Ferrari zal waarschijnlijk een structuur aannemen die vergelijkbaar is met die van McLaren, waarbij meerdere technische directeuren verantwoordelijk zijn voor verschillende aspecten van de auto. Loic Serra zal hierbij samenwerken met Diego Tondi, die dit jaar als hoofd van de aerodynamica fungeert en niet van plan is om Cardile naar Aston Martin te volgen. Samen met Fabio Montecchi, hoofdprojectingenieur, zullen ze de technische ontwikkeling van de Ferrari F1-auto leiden.
Dit team moet ervoor zorgen dat Ferrari weer competitief wordt, vooral na de moeilijke seizoenen die werden gekenmerkt door het zero-pod concept, waar Mike Elliott een belangrijke rol in speelde. Ondanks dat Elliott momenteel zonder werk zit, is hij niet in beeld bij Ferrari, wat aantoont dat Vasseur een andere technische koers wil varen.
Loic Serra’s achtergrond en rol bij Ferrari
Serra’s benoeming tot technisch directeur wordt gezien als positief, vooral omdat hij eerder zijn twijfels heeft geuit over het zero-pod concept dat door het Mercedes-team werd ontwikkeld. Dit concept werd geïntroduceerd in de vroege jaren van het grondeffecttijdperk, maar leidde tot twee opeenvolgende seizoenen zonder overwinningen voor Lewis Hamilton, wat een zeldzame onderbreking was van zijn succes in de Formule 1.
Serra en Hamilton deelden blijkbaar dezelfde zorgen over deze richting, wat zijn overstap naar Ferrari des te interessanter maakt.
Voordat hij bij Ferrari kwam, werkte Serra samen met Pierre Wache bij zowel Michelin als BMW-Sauber. De band tussen deze twee technici is opmerkelijk, vooral omdat Ferrari meerdere keren heeft geprobeerd Wache over te nemen van Red Bull, maar zonder succes. Christian Horner, teambaas van Red Bull, deed naar verluidt alles om Wache te behouden, wat onder andere inhield dat hij hem meerdere keren nieuwe contracten aanbood.
Het afwijzen van Mike Elliott en Ferrari’s technische strategie
Mike Elliott, die eerder werkte als technisch directeur bij Mercedes, is geen optie voor Ferrari, ondanks zijn beschikbaarheid. Fred Vasseur heeft duidelijk gemaakt dat hij geen interesse heeft in Elliott, wat waarschijnlijk verband houdt met zijn rol in het zero-pod concept. Dit technische concept, dat de basis vormde van Mercedes’ auto in 2022 en 2023, werd uiteindelijk als onsuccesvol beschouwd, wat leidde tot Elliott’s vertrek bij het team.
Het is duidelijk dat Ferrari onder Vasseur een andere technische richting wil inslaan. Dit blijkt uit de keuzes die zijn gemaakt, waaronder de aanstelling van Serra en de focus op een meer gedecentraliseerde structuur binnen het technische team. Deze aanpak lijkt te zijn geïnspireerd door McLaren, waarbij de verantwoordelijkheid wordt verdeeld over meerdere technische directeuren, elk gespecialiseerd in een specifiek gebied van de auto-ontwikkeling.
Met Serra’s aanstelling, ondersteund door ervaren krachten zoals Diego Tondi en Fabio Montecchi, hoopt Ferrari een solide technische basis te leggen voor de toekomst, zonder terug te grijpen op de strategieën die in het verleden faalden, zoals het zero-pod concept dat onder Elliott werd ontwikkeld.