Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Ferrari sluit meerjarige overeenkomst: samenwerking met Cadillac vanaf 2026
F1 teams

Ferrari sluit meerjarige overeenkomst: samenwerking met Cadillac vanaf 2026

594
Ferrari sluit meerjarige overeenkomst: samenwerking met Cadillac vanaf 2026
Foto: Steffen Prößdorf

Ferrari heeft officieel aangekondigd dat het een meerjarige overeenkomst heeft gesloten met Cadillac voor de levering van powerunits en versnellingsbakken. Dit partnerschap markeert een belangrijke ontwikkeling op de F1-grid en luidt een nieuw tijdperk in voor beide merken.

De samenwerking begint in 2026, wanneer Cadillac, gesteund door General Motors, als elfde team zal toetreden tot de Formule 1. Deze stap valt samen met de introductie van nieuwe technische reglementen, wat de timing van de overeenkomst strategisch relevant maakt.

“Ferrari kondigt vandaag een meerjarige overeenkomst aan, beginnend in 2026, met Andretti Formula Racing LLC voor de levering van powerunits en versnellingsbakken, afhankelijk van goedkeuring door de FIA,” aldus Ferrari in een officiële verklaring.

Het plan van Cadillac om de F1 te betreden is versterkt door de belofte om op termijn eigen powerunits te ontwikkelen. Momenteel zal het Amerikaanse merk echter vertrouwen op de expertise van Ferrari.

Deze samenwerking komt na eerdere speculaties over de betrokkenheid van Michael Andretti. Hoewel hij zich heeft teruggetrokken als naamdrager van het project, blijft zijn vader, voormalig wereldkampioen Mario Andretti, verbonden aan het team in een ambassadeursrol.

“Ik zal helpen waar ik kan, in een niet-uitvoerende rol, door advies en inspiratie te bieden,” verklaarde Mario Andretti.

Het team heeft Graeme Lowdown, voormalig teambaas van Marussia, aangesteld als teamleider. Deze beslissing benadrukt Cadillac’s serieuze intentie om een competitieve structuur op te bouwen.

Impact van de overeenkomst

De toetreding van Cadillac en de samenwerking met Ferrari zullen naar verwachting een aanzienlijke impact hebben op de dynamiek van de F1-grid. Met Audi’s aankomende debuut in hetzelfde seizoen wordt 2026 een cruciaal jaar voor de sport, met een toenemend aantal fabrikanten en teams.

Lees ook:  Hamiltons grootste Ferrari-uitdaging: 'verandering omarmen' voor seizoen van 2025

F1-CEO Stefano Domenicali verwelkomde de plannen van Cadillac en benadrukte het belang van groei binnen de sport:

“De toewijding van General Motors en Cadillac aan dit project is een belangrijke en positieve demonstratie van de evolutie van onze sport.”

De populariteit van de Formule 1 in de Verenigde Staten speelt een grote rol bij deze ontwikkelingen. Met de steun van GM kan Cadillac profiteren van de groeiende Amerikaanse interesse, die verder wordt gestimuleerd door iconische races zoals de Miami Grand Prix.

Ferrari en Cadillac-overeenkomst in cijfers:

OnderdeelDetails
Start samenwerking2026
LeverancierFerrari
OntvangerCadillac (General Motors)
Aangekondigde duurMeerjarige overeenkomst
Eerste teambaasGraeme Lowdown
AmbassadeurMario Andretti

Ferrari’s expertise in motorontwikkeling en versnellingsbakken biedt Cadillac een solide basis om hun project te lanceren. Dit partnerschap is cruciaal, omdat het voldoen aan de technische eisen van de sport steeds uitdagender wordt.

Ferrari heeft eerder bewezen een betrouwbare leverancier te zijn en beschikt over de middelen om Cadillac te ondersteunen bij hun intrede in de competitie.

De overeenkomst omvat:

  • Powerunits: Ferrari’s nieuwste generatie hybride motoren.
  • Versnellingsbakken: Innovatieve ontwerpen die voldoen aan de reglementen van 2026.
  • Technische ondersteuning: Kennisoverdracht om Cadillac’s interne ontwikkeling te stimuleren.

Audi en Cadillac: een nieuwe competitie

In 2026 zal niet alleen Cadillac toetreden tot de grid, maar ook Audi maakt zijn debuut. Deze gelijktijdige toetreding creëert een unieke situatie waarin twee fabrikanten uit verschillende delen van de wereld hun krachten meten tegen gevestigde merken zoals Mercedes en Red Bull.

Commentator Martin Brundle reageerde enthousiast:

“Het is geweldig om twee nieuwe teams en vier coureurs aan de grid te mogen toevoegen. Dit is een spannende ontwikkeling voor de sport.”

Bulletpoints: Belangrijke elementen van de samenwerking

  • Ferrari als leverancier: Biedt technische stabiliteit en ervaring.
  • Cadillac’s ambitie: Op termijn eigen powerunits ontwikkelen.
  • Strategische timing: Samenwerking begint met de introductie van nieuwe reglementen.
  • Ondersteuning van Mario Andretti: Inspirerende rol voor het team.
Lees ook:  Zo kan Leclerc de titelreeks van Verstappen doorbreken: 'stop de onnodige fouten'

Deze samenwerking is niet alleen voordelig voor Cadillac, maar ook strategisch waardevol voor Ferrari. Door een nauwe band te smeden met een nieuwe concurrent, kan Ferrari invloed uitoefenen op de toekomstige competitie. Daarnaast versterkt deze deal Ferrari’s positie als leverancier binnen de F1, een rol die ook financiële voordelen met zich meebrengt.

Met de stijgende populariteit van F1 in de Verenigde Staten en de betrokkenheid van General Motors, lijkt deze overeenkomst de potentie te hebben om de dynamiek in de sport ingrijpend te veranderen.

Gerelateerd nieuws

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...