Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ferrari-ingenieur past ontwerp aan om kwalificatieproblemen van Hamilton op te lossen
F1 nieuws

Ferrari-ingenieur past ontwerp aan om kwalificatieproblemen van Hamilton op te lossen

733
Ferrari-ingenieur past ontwerp aan om kwalificatieproblemen van Hamilton op te lossen
Foto: Steffen Prößdorf

De recente overstap van Loic Serra naar Ferrari is een belangrijke verschuiving in de technische benadering van het team. Serra, voormalig hoofd voertuigprestaties bij Mercedes, is nu technisch directeur chassis bij Ferrari.

Zijn expertise wordt ingezet om specifieke problemen aan te pakken, waaronder de bandenoververhitting die zowel Ferrari- als Mercedes-coureurs in eerdere seizoenen parten speelde.

Loic Serra heeft direct bijgedragen aan het ontwerp van de Ferrari-auto voor 2025. Hoewel de ontwikkeling al vergevorderd was toen hij in oktober begon, heeft hij wijzigingen voorgesteld die de fundamentele rijprestaties van de auto moeten verbeteren. Zijn focus ligt op aanpassingen aan de ophanging, waaronder de torsiestaven en schokdempers.

“Het aanpassen van de ophanging moet ervoor zorgen dat bandenoververhitting vermindert en coureurs minder management nodig hebben,” aldus een technisch verslag van Motorsport Italië.

Deze aanpassingen zijn ontworpen om de banden binnen een breder temperatuurbereik te laten werken. Hierdoor kunnen coureurs zoals Lewis Hamilton en Charles Leclerc agressiever rijden zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over oververhitting of gripverlies. Dit is cruciaal, aangezien Ferrari vorig jaar slechts vier polepositions behaalde, gedeeld derde met Mercedes.

Historische bandenproblemen bij Ferrari en Mercedes

Zowel Ferrari als Mercedes hadden in recente seizoenen moeite om de banden op de juiste temperatuur te krijgen, vooral tijdens kwalificatierondes. Ferrari’s coureurs, Leclerc en Sainz, moesten vaak harder pushen in de eerste sector om een competitieve tijd neer te zetten. Dit leidde echter regelmatig tot gripverlies in de laatste bochten.

Een vergelijkbaar probleem speelde bij Lewis Hamilton tijdens zijn laatste seizoenen bij Mercedes. Hamilton kreeg vaak te horen dat hij te hard pushte, wat resulteerde in oververhitting van de banden. Serra’s ervaring met Michelin, de voormalige bandenleverancier in de Formule 1, maakt hem bijzonder geschikt om dit probleem aan te pakken.

Lees ook:  Hamilton’s voorbereiding op zijn Ferrari-avontuur: 'cultuur en taal'

Ferrari en Mercedes eindigden in 2024 gedeeld derde in het aantal behaalde polepositions. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de prestaties per team:

RankTeamPolesVerdeling
1McLaren8Lando Norris 100%
1Red Bull8Max Verstappen 100%
3Ferrari4Leclerc 75%, Sainz 25%
3Mercedes4Russell 100%

Deze cijfers benadrukken de noodzaak van technische verbeteringen, vooral in het licht van de dominantie van McLaren en Red Bull.

Voor Hamilton zal de overstap naar Ferrari niet alleen een nieuwe omgeving betekenen, maar ook een andere rijstijl vereisen. Zijn hele carrière heeft hij gebruikgemaakt van de powerunits van Mercedes. De Ferrari-motor vraagt een andere aanpak, vooral bij het doseren van het gas tijdens het uitkomen van bochten.

“Als Ferrari een auto kan bouwen die vriendelijker is voor de banden, zal Hamilton niet beperkt worden door deze problemen,” merkt Motorsport Italië op.

Dit aanpassingsproces kan in het begin een voordeel opleveren voor teamgenoot Charles Leclerc, die meer ervaring heeft met de karakteristieken van de Ferrari-auto. Toch zal Serra’s aanpak van de banden- en ophangingsproblemen essentieel zijn om Hamilton een voorsprong te geven.

Het bredere effect van Serra’s aanpassingen

De impact van Serra’s aanpassingen reikt verder dan alleen Hamilton. Het hele team kan profiteren van een auto die beter presteert in kwalificatieomstandigheden. Minder afhankelijkheid van bandenmanagement kan ook bijdragen aan constantere prestaties in races, wat essentieel is om de concurrentie met Red Bull en McLaren aan te gaan.

De expertise van Serra, gecombineerd met de nieuwe dynamiek die Jerome D’Ambrosio als adjunct-teamleider brengt, maakt Ferrari beter gepositioneerd om hun technische uitdagingen aan te pakken. Beide voormalige Mercedes-medewerkers brengen een frisse kijk en uitgebreide ervaring naar Maranello.

Lees ook:  Brundle twijfelt over Hamilton: 'absolute piek mogelijk achter hem'

De torsiestaven en schokdempers spelen een sleutelrol in het verbeteren van de rij-eigenschappen van de Ferrari-auto. Deze onderdelen beïnvloeden niet alleen de bandenprestaties, maar ook hoe de auto reageert op verschillende baanomstandigheden.

Door de ophanging flexibeler te maken, kan Ferrari ervoor zorgen dat hun coureurs optimaal presteren onder uiteenlopende omstandigheden.

Gerelateerd nieuws

Mercedes ziet positieve signalen voor 2026 powerunit vergelijkbaar met 2014-dominantie

De voorbereidingen van Mercedes op de nieuwe regels voor 2026 roepen herinneringen...

Max Verstappen naar Mercedes: Het mogelijke effect op de coureursmarkt in 2026

Hoewel Verstappen tot eind 2028 onder contract staat bij Red Bull, is...

Christian Horner benoemt enige Red Bull RB21-voordeel voor 2025

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat het extra aerodynamische...

Uitdagingen van Liam Lawson bij Red Bull: scenario’s tegenover Verstappen

Liam Lawson heeft misschien wel de meest uitdagende rol in de Formule...

Max verstappen noemde dit circuit ‘super frustrerend’: gesprekken over terugkeer

Het Istanbul Park-circuit, ooit een geliefd decor voor Formule 1-races, heeft recent...

Max Verstappen krijgt eerste straf van 2025 na incident in simrace

Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship...

Lawson over stabiliteit bij Red Bull: ‘eerste keer dat ik echt kan voorbereiden’

Liam Lawson heeft benadrukt dat de aankomende F1-campagne voor hem uniek is....

Waarom het TT Circuit Assen een potentiële kanshebber is voor Formule 1

Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het...