Ferrari heeft na afloop van de GP van China verklaard waarom de auto van Charles Leclerc onder het minimumgewicht zat. Volgens het team lag de oorzaak bij de overstap naar een éénstopstrategie, wat leidde tot meer bandenslijtage dan voorzien.
Leclerc werd net als teamgenoot Lewis Hamilton uit de uitslag geschrapt na afloop van de race. De auto van Leclerc bleek bij de technische controle één kilogram te licht, wat in strijd is met het technische reglement van de FIA.
De diskwalificatie kostte Ferrari in totaal 18 punten in het constructeurskampioenschap.
“Charles reed een éénstopper, wat leidde tot extreme bandenslijtage. Daardoor was de auto 1 kg te licht.”
Volgens Ferrari was de oorspronkelijke verwachting dat de race een tweestopper zou worden. Toen duidelijk werd dat één pitstop haalbaar was, paste het team de strategie aan.
De banden van Leclerc sleten echter zwaarder dan voorzien, wat volgens Ferrari direct invloed had op het totaalgewicht van de auto.
“Charles reed op zondag een éénstopstrategie, wat zorgde voor zware bandenslijtage. Daardoor kwam het autogewicht 1 kg onder de limiet uit.” – officiële verklaring Ferrari
Het team gaf aan dat het geen enkel voordeel wilde behalen en dat het incident als ‘een fout’ wordt gezien, niet als opzettelijke overtreding.
Plankslijtage komt door fout in berekening tijdens parc fermé
Naast de fout bij Leclerc erkende Ferrari ook dat men bij Hamilton een verkeerde inschatting maakte. De auto van Hamilton had te veel slijtage aan de achterste skid block. De gemeten afwijking bedroeg 0,5 millimeter, wat buiten de toegestane marge valt.
Ferrari gaf in zijn verklaring toe dat deze fout al op zaterdag werd gemaakt, nog vóór de kwalificatie. Op dat moment gaat de auto in parc fermé en zijn er geen grote aanpassingen meer toegestaan.
“Wat betreft Lewis’ plankslijtage hebben we de slijtage verkeerd ingeschat, met een kleine marge.” – officiële verklaring Ferrari
Het team verklaarde dat de plankslijtage niet bedoeld was om prestaties te beïnvloeden. In plaats daarvan werd het simpelweg verkeerd berekend, wat leidde tot een overtreding.
De overtreding bij Hamilton staat los van de fout bij Leclerc, maar samen zorgen ze voor een zeldzame dubbele diskwalificatie. In hun officiële reactie na afloop van de race benadrukte Ferrari dat men geen voordeel heeft willen behalen.
Volgens het team was er geen sprake van opzet en zijn de fouten het gevolg van miscalculaties en onverwachte omstandigheden tijdens de race.
“We hadden geen intentie om voordeel te behalen en zullen onderzoeken wat er is misgegaan. We willen deze fouten niet herhalen.” – officiële verklaring Ferrari
De diskwalificatie betekende dat Ferrari zijn punten voor de vijfde en zesde plek verloor. Dit heeft directe gevolgen voor de stand in het constructeurskampioenschap, waarin Ferrari nu verder achterop is geraakt ten opzichte van koploper McLaren.
De interne toon is duidelijk. Er moet lering getrokken worden uit het incident. Ferrari erkent publiekelijk dat de fouten niet passen bij een team dat wil meedoen om podiumplaatsen.
“Dit is niet hoe we ons weekend in China wilden afsluiten – niet voor onszelf, en zeker niet voor onze fans.” – officiële verklaring Ferrari
De verklaring eindigde met een boodschap aan de fans, waarin het team zijn teleurstelling uitsprak.
Haas profiteert maximaal, terwijl Alpine ook onder het vergrootglas ligt
De dubbele uitsluiting van Ferrari had ook gevolgen voor de rest van het veld. Pierre Gasly van Alpine werd eveneens gediskwalificeerd vanwege een te lichte auto.
Daardoor schoof Lance Stroll op naar de tiende plaats en pakte Carlos Sainz een punt voor Williams.
De grootste winnaar was echter Haas. Door het wegvallen van Ferrari schoven Esteban Ocon en Oliver Bearman op naar respectievelijk de vijfde en achtste plek.
Haas verliet Shanghai met veertien onverwachte punten, wat hun positie in het kampioenschap aanzienlijk versterkt.
Deze verschuivingen onderstrepen hoe hard technische regelovertredingen kunnen aankomen. In een veld waar elke tiende telt, zijn minimale afwijkingen soms fataal.
Door het onverwachte gedrag van de banden verloor de auto gewicht, en dat leverde uiteindelijk de diskwalificatie op.
Bij Hamilton speelde een ander probleem. De afstelling voorafgaand aan de kwalificatie werd verkeerd ingeschat, met te veel slijtage aan de plank als gevolg.
Hoewel de fouten klein lijken, zijn de gevolgen groot. Ferrari moet nu niet alleen de puntenverlies verwerken, maar ook het signaal serieus nemen dat de marge voor fouten kleiner is dan ooit.
De verantwoordelijkheid ligt bij het team om de reglementen technisch tot in de puntjes te respecteren – iets dat dit weekend duidelijk misging.