Ferrari’s verrassende prestatie in Canada
Charles Leclerc behaalde twee weken geleden nog de overwinning in de Grand Prix van Monaco. Dit zorgde ervoor dat het Ferrari-team met veel verwachtingen naar Canada kwam, gezien het circuit van Montreal gunstig leek voor de kenmerken van hun auto. Echter, zowel Leclerc als zijn teamgenoot Carlos Sainz werden in Q2 uitgeschakeld op het Circuit Gilles Villeneuve. Leclerc eindigde op de 11e plaats, slechts één plek voor Sainz.
Leclerc gaf aan dat Ferrari ‘nergens’ was met hun snelheid en dat er iets mis leek te zijn met zijn auto tijdens de laatste training. “We zijn gewoon niet snel genoeg en helaas is dat het,” zei Leclerc. “In FP3 waren we nergens op het droge, en in de kwalificatie waren we ook nergens op het droge.” Hij voegde eraan toe dat de grip vooral in het eerste sector zeer slecht was, wat een sneeuwbaleffect veroorzaakte waardoor de prestaties van de auto niet optimaal waren.
Reacties van de coureurs
Leclerc was verrast door de resultaten, vooral gezien de recente vooruitgang van Ferrari. “Zeer verrassend,” zei hij. “Ik had dit niet verwacht en het is natuurlijk teleurstellend, maar we hebben morgen een race. Ik geloof dat de problemen die we hadden in de kwalificatie anders zullen zijn tijdens de race.”
Sainz was ook verbaasd over het verlies van prestaties van Ferrari, maar hij vermoedde dat verschillende factoren een rol speelden in hun problemen. “Ik denk dat we op dit moment gewoon kunnen zeggen dat we grip tekortkomen en dat onze rit niet zo goed is als in Monaco,” zei Sainz. “We zijn een beetje verrast, iedereen weet het, omdat we sinds FP3 zagen dat we langzaam waren en dat dit weekend moeilijk zou worden.”
Analyse en vooruitblik
Beide coureurs benadrukten de noodzaak om de problemen te analyseren en te begrijpen waarom ze moeite hadden op dit circuit. “We zullen teruggaan en analyseren waarom we hier moeite hebben,” zei Sainz. Ondanks de teleurstellende kwalificatie kijken zowel Leclerc als Sainz uit naar de race en hopen ze op een beter resultaat.
Een van de grootste zwakke punten van de Ferrari SF-24 is de topsnelheid. Het Circuit Gilles Villeneuve heeft een aantal lange rechte stukken waar topsnelheid cruciaal is. Dit zal Ferrari achterop zetten ten opzichte van teams als Red Bull en Mercedes.
De hoge kerbstones en hobbelige oppervlakte van het circuit in Montreal zorgen voor hoge belasting op de banden. Ferrari heeft in het verleden moeite gehad met excessieve bandenslijtage, wat een tweestopstrategie kan vereisen. Dit zou hen kunnen benadelen ten opzichte van concurrenten die een agressievere one-stopstrategie kunnen rijden.
De weersvoorspellingen voor het raceweekend wijzen op de mogelijkheid van regen. Ferrari’s natte setups hebben in het verleden te wensen overgelaten, waardoor ze mogelijk achterop raken als de race op een nat circuit verreden moet worden.