Max Verstappen: een contract tot eind 2028
Max Verstappen, de regerend wereldkampioen, tekende na het winnen van zijn eerste titel in 2021 een enorm nieuw zevenjarig contract met Red Bull. Dit maakt het onwaarschijnlijk dat hij snel ergens anders heen zal gaan. Verstappen wordt ook gezien als de best betaalde coureur op de grid als gevolg van dit contract, met een geschat salaris van $70 miljoen in 2023, inclusief bonussen.
De contractuele situatie van andere F1-coureurs
Elke coureur heeft een andere deal met zijn respectievelijke team, waarbij contractlengtes en salarissen afhankelijk zijn van elke persoon achter het stuur. Wanneer contracten aflopen, is dit een uitgelezen kans voor coureurs om nieuwe kansen te zoeken of voor teams om de coureur te vinden die ze willen voor het volgende seizoen. Hier is een blik op de contractuele situatie van elke F1-coureur op de grid van 2024.
Lewis Hamilton en George Russell zijn beide gecontracteerd tot het einde van 2025 bij Mercedes, waarbij Hamilton op zoek gaat naar een recordbrekende achtste wereldkampioenschap. Charles Leclerc en Carlos Sainz, beide Ferrari-coureurs, hebben contracten tot eind 2024, terwijl Lando Norris zich heeft vastgelegd bij McLaren tot eind 2025. Andere coureurs zoals Sergio Perez, Fernando Alonso, en Valtteri Bottas hebben ook contracten die lopen tot eind 2024 of 2025.
De toekomst van jonge talenten en ervaren coureurs
Oscar Piastri heeft een indrukwekkend rookie-seizoen achter de rug en heeft zich tot eind 2026 aan McLaren verbonden. Aan de andere kant van het spectrum staat Fernando Alonso, die naar Aston Martin is verhuisd op een meerjarige deal en acht podiums behaalde in het seizoen 2023. Zijn teambaas hoopt hem voor het einde van het jaar opnieuw te tekenen. Lance Stroll, de zoon van Aston Martin team eigenaar Lawrence Stroll, wordt verondersteld een doorlopend contract te hebben.
Coureur | Contractstatus | Teamgenoot |
---|---|---|
Max Verstappen | Tot eind 2028 | Sergio Perez |
Sergio Perez | Tot eind 2024 | Max Verstappen |
Lewis Hamilton | Tot eind 2025 | George Russell |
George Russell | Tot eind 2025 | Lewis Hamilton |
Charles Leclerc | Tot eind 2024 | Carlos Sainz |
Carlos Sainz | Tot eind 2024 | Charles Leclerc |
Lando Norris | Tot eind 2025 | Oscar Piastri |
Oscar Piastri | Tot eind 2026 | Lando Norris |
Fernando Alonso | Tot eind 2024 | Lance Stroll |
Lance Stroll | Duur onbekend | Fernando Alonso |
Pierre Gasly | Tot eind 2024 | Esteban Ocon |
Esteban Ocon | Tot eind 2024 | Pierre Gasly |
Alex Albon | Tot eind 2024 | Logan Sargeant |
Logan Sargeant | Tot eind 2024 | Alex Albon |
Valtteri Bottas | Tot eind 2024 | Zhou Guanyu |
Zhou Guanyu | Tot eind 2024 | Valtteri Bottas |
Daniel Ricciardo | Tot eind 2024 | Yuki Tsunoda |
Yuki Tsunoda | Tot eind 2024 | Daniel Ricciardo |
Kevin Magnussen | Tot eind 2024 | Nico Hulkenberg |
Nico Hulkenberg | Tot eind 2024 | Kevin Magnussen |
De druk op coureurs om te presteren
Met de komst van Audi in 2026 en de druk van opkomende talenten, moeten coureurs zoals Zhou Guanyu en Daniel Ricciardo presteren om hun plek op de grid te behouden. Ricciardo, die terugkeerde naar de grid om Nyck de Vries te vervangen bij AlphaTauri, heeft een contract tot eind 2024 en zal zijn claim voor een andere stint bij het topteam willen bewijzen. Yuki Tsunoda, die zijn stoeltje bij Red Bull’s junior team behield voor een vierde seizoen, zal ook zijn claim voor een Red Bull stoeltje in 2025 willen bewijzen.
In deze dynamische wereld van F1-coureurscontracten is de druk hoog, en de bewegingen van coureurs worden nauwlettend in de gaten gehouden. Met contracten die aflopen en nieuwe kansen die zich voordoen, zal de grid van 2024 en daarna ongetwijfeld spannende verschuivingen en verrassende wendingen blijven zien.