Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Cadillac zet grote stap naar F1-debuut in 2026 ondanks complexe goedkeuringsproces
F1 nieuws

Cadillac zet grote stap naar F1-debuut in 2026 ondanks complexe goedkeuringsproces

857
Cadillac zet grote stap naar F1-debuut in 2026 ondanks complexe goedkeuringsproces

Cadillac bereidt zich voor op een debuut in de Formule 1, maar de definitieve goedkeuring van hun deelname in 2026 is nog steeds niet afgerond.

Ondanks dat het team al maanden actief werkt aan een auto volgens de nieuwe reglementen, is de officiële inschrijving nog in afwachting van goedkeuring. De FIA is bezig met een herziening van het voorstel, en een definitieve beslissing wordt op korte termijn verwacht.

De eerste aanvraag van het team werd afgewezen door F1 op commerciële gronden, ondanks een eerdere goedkeuring van de FIA. Sindsdien heeft General Motors een grotere rol gekregen in het project en is de oorspronkelijke structuur gewijzigd.

Het oorspronkelijke Andretti Global is vervangen door TWG Global, onder leiding van Dan Towriss. Daarnaast is de operationele eenheid in het Verenigd Koninkrijk omgevormd tot Cadillac Formula Racing.

In november 2024 bereikte General Motors een voorlopige overeenkomst met de Formule 1, maar dit betekende geen definitieve toelating. De inschrijving moest opnieuw door het goedkeuringsproces van de FIA, waarbij gecontroleerd werd of het vernieuwde voorstel nog steeds aan alle eisen voldeed.

Volgens insiders is er geen reden om te verwachten dat de FIA de aanvraag zal afwijzen. Zodra deze goedkeuring rond is, moeten de commerciële voorwaarden met F1 nog worden afgerond.

“Het is een enorme uitdaging en elk voordeel dat Cadillac heeft gehad, zal snel verdwijnen,” aldus een anonieme teambaas over de positie van Cadillac.

Onderdeel hiervan is een toegangsvergoeding van naar verwachting $450 miljoen, die onder de bestaande tien teams verdeeld zal worden als compensatie voor het delen van prijzengeld en concurrentie op het gebied van personeel en sponsoren.

Cadillac heeft ondertussen niet gewacht op een formele bevestiging. In het Verenigd Koninkrijk is al maanden gewerkt aan een basisontwerp voor een 2026-auto. Dit geeft het team een kans om, zodra de definitieve goedkeuring binnen is, direct door te schakelen naar de volgende ontwikkelingsfase.

Voordelen en nadelen van een late goedkeuring

Een van de uitdagingen voor Cadillac is de beperkte tijd tot het F1-debuut in 2026. Hoewel het team enkele voordelen had door de oorspronkelijke afwijzing – zoals onbeperkte aerodynamische tests in 2024 – zijn die inmiddels verdwenen.

Lees ook:  FIA straft eerste coureur na omstreden verbod op vloeken: 'als ongepast ervaren'

Vanaf 1 januari 2025 zal Cadillac onder dezelfde beperkingen vallen als de andere teams, met als enige uitzondering dat het een verhoogde windtunneltoewijzing heeft.

Door de huidige regelgeving krijgt Cadillac in 2025 hetzelfde aantal aerodynamische testuren als het team dat als laatste eindigde in het voorgaande seizoen. Dit betekent 115% van de basislimiet, vergelijkbaar met Sauber, en meer dan teams als Williams (110%) en Racing Bulls (105%). Dit helpt bij de ontwikkeling, maar de concurrentie maakt zich weinig zorgen.

De bestaande teams wijzen erop dat Cadillac door het gebrek aan toegang tot de meest recente technische reglementen slechts met voorlopige gegevens heeft kunnen werken. Daarnaast moeten zij nog een ervaren team opbouwen en productiefaciliteiten uitbreiden.

“Ze doen alles goed, maar het blijft een ongelooflijk zware klus,” zegt journalist Ed Straw over de uitdagingen van Cadillac.

Strategische personeelskeuzes en technische samenwerking

Om competitief te worden, heeft Cadillac een aantal ervaren F1-namen aangetrokken. Graham Lowden, voormalig teambaas van Marussia, leidt het team als teamprincipal. Rob White, voormalig Renault-motorbaas, neemt de rol van Chief Operating Officer op zich.

Nick Chester, voorheen werkzaam bij Renault en Mercedes in de Formule E, is technisch directeur. Pat Symonds, met een geschiedenis bij Benetton en Renault, adviseert het team.

Sommige critici beweren dat deze groep geen indrukwekkende staat van dienst heeft in het winnen van titels. Anderen stellen dat Cadillac zich niet richt op directe overwinningen, maar op een solide basis voor de toekomst.

Naast personele versterkingen heeft Cadillac een overeenkomst met Ferrari gesloten voor de levering van powerunits, versnellingsbakken en achterwielophanging. Dit verlaagt de ontwikkelingskosten en stelt het team in staat zich te concentreren op aerodynamica en chassisontwikkeling.

“Dit team heeft geen tijd verspild en gebruikt de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk,” zegt Ed Straw over Cadillac’s aanpak.

Hoewel Cadillac aanvankelijk afhankelijk is van Ferrari-motoren, heeft General Motors plannen om een eigen powerunit te ontwikkelen. Oorspronkelijk stond een debuut in 2028 op de planning, maar de fabrikant spreekt nu over een deadline “tegen het einde van het decennium”.

Lees ook:  FIA legt strenge taalregels op en dreigt met boetes voor coureurs

Om dit te realiseren, is GM Performance Power Units opgericht, een nieuwe divisie binnen General Motors. Deze tak wordt geleid door Russ Oenus, die eerder succesvol was in sportwagenracerij met Cadillac en Corvette. De motorontwikkeling zal plaatsvinden in een speciale faciliteit in Noord-Carolina, nabij het GM Charlotte Technical Center.

Totdat de eigen motor klaar is, blijft Cadillac klantenteam bij Ferrari. Dit geeft het team stabiliteit terwijl het zich voorbereidt op een toekomstige overstap naar een eigen motorprogramma.

De uitdaging om klaar te zijn voor 2026

Cadillac heeft zich agressief voorbereid, maar de tijd tot 2026 is kort. Terwijl andere teams in 2025 zowel een auto ontwikkelen als racen, kan Cadillac zich volledig richten op de nieuwe reglementen. Dit geeft een voordeel in theorie, maar alleen als het team erin slaagt de juiste infrastructuur en personeel op tijd op te bouwen.

Een belangrijke factor is de schaal van het project. Eind 2024 werkten er ongeveer 280 mensen fulltime aan de Cadillac F1-auto. Het team gebruikt de windtunnel in Keulen die eerder door McLaren werd ingezet en heeft een basis in Silverstone. Het ontwerpteam heeft ongeveer dezelfde omvang als dat van Haas, wat de eerste stap is naar een competitieve auto.

Ondanks alle inspanningen blijft de onzekerheid groot. Een teambaas verwoordde het kort en krachtig:

“Dit is een monumentale taak.”

Cadillac’s deelname is nog niet definitief, maar met de aanstaande goedkeuring van de FIA en de commerciële afronding van het contract lijkt niets een debuut in 2026 in de weg te staan.

Gerelateerd nieuws

Eerste blik op Ferrari’s SF25: Technische details en ontwerp

Ferrari heeft de SF25 onthuld en ondanks dat de eerste beelden gebaseerd...

F1’s 75-Year Season Launch: Was het de moeite waard en wat viel op?

De lancering van het 75-jarige seizoen van de Formule 1 was een...

Ferrari’s 2025-upgrade in cijfers: ‘0,4 seconden per ronde sneller’

Ferrari’s nieuwste auto voor het seizoen 2025 heeft volgens simulatiegegevens een tijdwinst...

Coureurs weigeren verplichte 2025 auto-launch: ‘spreekt zich tenminste uit’

Het nieuwe centrale launch-event voor Formule 1-auto’s in 2025 heeft een storm...

Carlos Sainz en Alex Albon over toekomst bij Williams: ‘ik ben hier om te winnen’

Williams richt zich op lange termijn groei, maar wat betekent dat concreet...

De duistere kant van FIA: hoe macht en controverses de sport beïnvloeden

De FIA heeft sinds 1904 de controle over de regels, veiligheid en...

Red Bull staat voor een fundamenteel probleem: ‘gebrek aan ervaring’

Red Bull bevindt zich in een lastige positie. Het team domineert al...

FIA legt strenge taalregels op en dreigt met boetes voor coureurs

De FIA heeft voor het eerst haar nieuwe taalregels gehandhaafd en een...