De naam blijft op de auto’s, maar de invloed is verdwenen. Aston Martin Lagonda trekt zich terug als mede-eigenaar van het Formule 1-team, en doet dat precies op het moment dat de waarde van het project recordhoogtes bereikt.
Volgens Bloomberg is het team nu maar liefst £2,4 miljard waard. De verkoop is onderdeel van een bredere strategie om de liquiditeit van het automerk te vergroten.
Aston Martin Lagonda verkoopt zijn resterende minderheidsbelang in het F1-team voor £110 miljoen. Tegelijkertijd breidt Yew Tree Investments — het consortium van Lawrence Stroll — zijn belang in de autobusiness uit van 27,67% naar 33%.
Ondanks de verkoop behoudt Aston Martin wél zijn naam op de grid. Via een langdurige merksamenwerking blijft het team onder de naam Aston Martin F1 opereren, hoewel het merk zelf geen aandelen meer bezit.
Praktisch gezien betekent dit dat het raceteam volledig onder controle staat van Stroll en zijn investeerders.
Naam blijft bestaan, maar zonder banden met het merk
Deze stap onderstreept de commerciële kracht van branding in de Formule 1. Aston Martin verdwijnt als aandeelhouder, maar blijft prominent zichtbaar door een afgesproken langdurig naamgebruik.
Zo blijft de exposure intact, zonder directe betrokkenheid bij het teammanagement. Het team zelf blijft actief vanuit Silverstone, waar het sinds de overname van Force India in 2018 door Lawrence Stroll gestaag groeide.
Na een periode als Racing Point kreeg het team in 2021 de Aston Martin-naam. De waarde is sindsdien spectaculair toegenomen: van een geschatte £1,04 miljard in 2023 tot £2,4 miljard nu.
De groeiende waarde komt niet uit de lucht vallen. Onder Strolls leiding zijn er forse investeringen gedaan in faciliteiten zoals een nieuwe windtunnel en een state-of-the-art fabriek op het Silverstone-terrein.
Ook haalde hij topingenieurs binnen, met als kroon op het werk de komst van Adrian Newey als managing technical partner én mede-eigenaar.
Vanaf 2026 krijgt het team extra fabrieksondersteuning door zijn samenwerking met Honda, dat vanaf dan als officiële powerunitsleverancier optreedt.
De Japanse fabrikant verlegt zijn focus daarmee van Red Bull naar Aston Martin — een belangrijke zet voor de komende technische regelementen.
Geen invloed, wél exposure: slimme positionering
De beslissing van Aston Martin Lagonda om uit te stappen als aandeelhouder past binnen een bredere financiële herstructurering.
Het stelt het merk in staat om zich te concentreren op zijn kernactiviteiten in de autobranche, zonder afstand te doen van de wereldwijde zichtbaarheid die F1 biedt.
“De verkoop komt op een moment dat we ons opnieuw willen positioneren, aldus Aston Martin CEO Adrian Hallmark. De samenwerking met het F1-team blijft van kracht, maar op een andere manier.”
Voor het raceteam verandert er op sportief vlak weinig. Maar op papier is het nu overduidelijk: Aston Martin F1 is geen team van Aston Martin meer. Het is Team Stroll, met een historische naam op de motorkap.