Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Alpine: je verslaat Red Bull F1-team niet door het te kopiëren
F1 teams

Alpine: je verslaat Red Bull F1-team niet door het te kopiëren

41
red bull suzuka
Foto: MrPulse

Matt Harman, technisch directeur van het Alpine Formule 1-team, is van mening dat het team de toonaangevende Red Bull niet zal verslaan door simpelweg hun auto uit 2023 te kopiëren. In plaats daarvan moet Alpine zijn eigen ontwikkelingspad volgen. Harman erkent dat Alpine goed begrijpt wat Red Bull’s auto zo competitief maakte in 2023 en heeft ook inzicht in wat andere auto’s snel maakte. Echter, hij benadrukt dat deze kennis slechts als inspiratie moet dienen voor de eigen richting van het team, vooral na een zesde plaats in het constructeurskampioenschap.

De uitdaging van unieke ontwikkeling

“We denken dat we het vrij goed begrepen hebben,” zei hij over de RB19. “We begrijpen wat ze doen. Je kunt niet met je vingers knippen en het je zomaar voorstellen. We begrijpen onze richting. Maar ik denk dat we ook sommige andere auto’s op de grid hebben begrepen.” Harman benadrukt dat als ze simpelweg anderen volgen, ze nooit voor hen zullen eindigen. Het is een mantra voor Alpine dat ze geïnspireerd moeten zijn door anderen, maar hun eigen weg moeten volgen.

Vooruitkijken naar de toekomst

Alle teams staan voor een extra uitdaging dit seizoen, omdat ze auto’s moeten creëren die ook de basis zullen vormen voor hun uitdagers in 2025. Dit komt omdat de geheel nieuwe regels voor 2026 de focus van de ontwikkeling zullen worden en financiële en aerodynamische testbronnen zullen opslokken. Teams kunnen pas begin volgend jaar beginnen met aerotests voor 2026, maar er zijn geen beperkingen op mechanisch werk. “Het belangrijkste is om verder te kijken dan de auto’s die je om je heen ziet,” zei Harman. “Als we aankomen met een auto die mensen nu zien, zal het tegen de tijd dat we bij 2025 zijn, heel verouderd zijn.”

Lees ook:  Red Bull's rijdersdilemma verergert: Verstappen, Mercedes en interne spanningen

Het bouwen op sterktes

Harman gaf toe dat de fundamentele architectuur van de A523 betekende dat het team sommige geplande ontwikkelingen vorig seizoen niet kon nastreven. In plaats daarvan zijn deze bewaard voor de auto van 2024, die is ontworpen om ze te accepteren. “Het chassis en wat we de ophangingsdrager noemen, of de hoofdbehuizing, dat heeft ons een paar problemen gegeven in termen van volume,” zei hij. Harman benadrukte dat de A523 enkele sterke punten heeft waarop kan worden voortgebouwd en dat het belangrijk is om te focussen op wat er beter moet, in plaats van op te scheppen over wat mogelijk goed is gedaan.

Gerelateerd nieuws

Ferrari’s grote veranderingen: nieuwe ontwikkelingspakketten na de zomerstop

Ferrari staat op het punt om ingrijpende wijzigingen door te voeren in...

Red Bull worstelt met uitdagingen voor Belgische Grand Prix

Red Bull staat voor grote uitdagingen bij de aankomende Belgische Grand Prix....

Max Verstappen weigert Red Bull’s verbod op sim-racen: “Ik weet wat ik doe”

Max Verstappen heeft duidelijk gemaakt dat hij geen beperkingen accepteert op zijn...

Audi’s F1-project in crisis: Binotto keert terug na onverwachte ontslagen

Het Audi F1-project, dat in 2026 Sauber zou overnemen, verkeert in een...

Het echte probleem achter McLaren’s teamorder probleem

De teamorder-controverse bij McLaren tijdens de Hongaarse Grand Prix 2024 onthulde diepere...

Red Bull’s schokkende beslissing na Verstappens felle kritiek in Hongarije

Max Verstappen uitte tijdens de Hongaarse Grand Prix felle kritiek op Red...

McLaren’s teamorders in Hongarije kunnen kostbaar zijn voor Norris’ titelkansen

McLaren’s beslissing om Lando Norris de overwinning te laten afstaan aan Oscar...

Red Bulls slechtste race van het jaar in Hongarije

De Hongaarse Grand Prix van 2024 was zonder twijfel Red Bulls slechtste...