Matt Harman, technisch directeur van het Alpine Formule 1-team, is van mening dat het team de toonaangevende Red Bull niet zal verslaan door simpelweg hun auto uit 2023 te kopiëren. In plaats daarvan moet Alpine zijn eigen ontwikkelingspad volgen. Harman erkent dat Alpine goed begrijpt wat Red Bull’s auto zo competitief maakte in 2023 en heeft ook inzicht in wat andere auto’s snel maakte. Echter, hij benadrukt dat deze kennis slechts als inspiratie moet dienen voor de eigen richting van het team, vooral na een zesde plaats in het constructeurskampioenschap.
De uitdaging van unieke ontwikkeling
“We denken dat we het vrij goed begrepen hebben,” zei hij over de RB19. “We begrijpen wat ze doen. Je kunt niet met je vingers knippen en het je zomaar voorstellen. We begrijpen onze richting. Maar ik denk dat we ook sommige andere auto’s op de grid hebben begrepen.” Harman benadrukt dat als ze simpelweg anderen volgen, ze nooit voor hen zullen eindigen. Het is een mantra voor Alpine dat ze geïnspireerd moeten zijn door anderen, maar hun eigen weg moeten volgen.
Vooruitkijken naar de toekomst
Alle teams staan voor een extra uitdaging dit seizoen, omdat ze auto’s moeten creëren die ook de basis zullen vormen voor hun uitdagers in 2025. Dit komt omdat de geheel nieuwe regels voor 2026 de focus van de ontwikkeling zullen worden en financiële en aerodynamische testbronnen zullen opslokken. Teams kunnen pas begin volgend jaar beginnen met aerotests voor 2026, maar er zijn geen beperkingen op mechanisch werk. “Het belangrijkste is om verder te kijken dan de auto’s die je om je heen ziet,” zei Harman. “Als we aankomen met een auto die mensen nu zien, zal het tegen de tijd dat we bij 2025 zijn, heel verouderd zijn.”
Het bouwen op sterktes
Harman gaf toe dat de fundamentele architectuur van de A523 betekende dat het team sommige geplande ontwikkelingen vorig seizoen niet kon nastreven. In plaats daarvan zijn deze bewaard voor de auto van 2024, die is ontworpen om ze te accepteren. “Het chassis en wat we de ophangingsdrager noemen, of de hoofdbehuizing, dat heeft ons een paar problemen gegeven in termen van volume,” zei hij. Harman benadrukte dat de A523 enkele sterke punten heeft waarop kan worden voortgebouwd en dat het belangrijk is om te focussen op wat er beter moet, in plaats van op te scheppen over wat mogelijk goed is gedaan.