Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Williams mist topkansen in 2025: ‘Miami, Imola en Oostenrijk hadden veel meer kunnen opleveren’

Williams mist topkansen in 2025: ‘Miami, Imola en Oostenrijk hadden veel meer kunnen opleveren’

711
Williams mist topkansen in 2025: ‘Miami, Imola en Oostenrijk hadden veel meer kunnen opleveren’
Foto: Steffen Prößdorf

Williams beleeft zijn sterkste seizoenstart in meer dan tien jaar, maar teambaas James Vowles weet dat er nog meer in had gezeten. Tussen trots en frustratie in, kijkt hij terug op momenten waarop het team punten liet liggen die nu zwaar wegen in een krappe strijd om positie in het kampioenschap.

Onder leiding van Vowles heeft Williams in 2025 al 70 punten verzameld, met tien top-10-finishes in de eerste veertien races. Daarmee staat het team vijfde in het constructeurskampioenschap, een positie die voor het eerst in jaren realistisch uitzicht biedt op het gevecht in de subtop.

Toch blijft er een knagend gevoel. Volgens Vowles waren er races waarin het team duidelijk meer had kunnen halen, zowel door strategische keuzes als door pechgevallen.

“We moeten onthouden dat dit onze beste seizoenstart in meer dan tien jaar is. Maar als ik terugkijk, zie ik tastbare punten die we hebben laten liggen. In zo’n close wereldkampioenschap doet dat pijn.”

Momenten die het verschil hadden kunnen maken

De teambaas wijst drie specifieke weekenden aan. In Imola ging het mis door een strategische beslissing in de strijd met Carlos Sainz. In Miami zorgden een incident, schade aan de auto en wisselende omstandigheden voor het verlies van waardevolle posities.

In Oostenrijk liep Alexander Albon een betrouwbaarheidsprobleem op terwijl hij comfortabel zesde lag. Dat betekende opnieuw kostbare punten minder voor het team.

“In Oostenrijk lag Alex op P6 en dat was op dat moment zeker. Zo’n uitvalbeurt kost ons direct punten in het kampioenschap.”

Het 2025-seizoen wordt gekenmerkt door een ongewoon hecht middenveld, waarin de verschillen tussen teams vaak minimaal zijn. Williams staat er goed voor, maar elke misstap kan direct een plek kosten in de ranglijst.

Lees ook:  Williams zet alles op reserveonderdelen na miljoenenklap voor Alex Albon

Daarom is elk punt belangrijk, en voelt het missen ervan extra zwaar. Vowles benadrukt dat het team de resterende tien races moet benutten om het maximale uit de auto te halen.

Ondanks de gemiste kansen is Vowles optimistisch. De prestaties van de auto geven vertrouwen voor de rest van het jaar, met circuits in het vooruitzicht die goed bij het pakket zouden moeten passen.

“Niets verslaat een snelle auto. Ik ben ervan overtuigd dat we op de meeste circuits die nog komen competitief zullen zijn. Het is onze plicht om in die resterende races zoveel mogelijk punten te scoren.”

Na de zomerpauze hervat de Formule 1 het seizoen met de GP van Nederland op 29-31 augustus. Voor Williams ligt daar opnieuw een kans om punten te pakken én om te bewijzen dat de gemiste mogelijkheden uit de eerste seizoenshelft slechts een voetnoot zullen zijn in wat een historische campagne kan worden.

Krijg als eerste toegang tot het laatste Formule 1-nieuws

Gerelateerd nieuws

Cadillac

Cadillac stelt komst nieuwe powerunit uit tot mogelijk Silverstone of Spa na elektrisch probleem

Vonken onder de vloer, een stilstaande auto op de heuvel en een...

Red Bull Racing

Red Bull-upgrade verlaagt RB22-gewicht naar minimumgrens van 768 kilogram

Red Bull arriveert in Spielberg met de druk van een heel seizoen...

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari komt met nieuwe turbocompressor voor Monza als tweede ADUO-update van het seizoen

Het Italiaanse team heeft voor de Grand Prix van Oostenrijk gekozen voor...

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari wijst Dino Beganovic aan voor verplichte rookietraining tijdens de GP van Oostenrijk

De spanning binnen het team van Ferrari loopt verder op nu Charles...

×