Het Silly Season van 2024 begon met een vreemde en ironische start. Carlos Sainz, een coureur met een uitstekende staat van dienst, zag zich voor een lastige keuze staan: aansluiten bij een team zonder punten of bij een team met slechts 17 punten.
Deze opvallende situatie bracht een verwarrende toon in het seizoen. In plaats van zich te kunnen focussen op stabiele teams met potentie, werd Sainz gedwongen te kiezen tussen mogelijkheden zonder uitzicht op overwinningen.
Dit zette een chaotische toon voor het seizoen en gaf een voorproefje van het ongebruikelijke karakter van deze Silly Season.
Daarbij was het vertrek van Logan Sargeant opvallend. Zijn afscheid kreeg onverwachts meer aandacht en eer dan dat van Daniel Ricciardo, een ervaren en populaire coureur.
Dit zorgde voor verwarring onder fans en insiders, omdat Ricciardo’s prestaties en naam doorgaans meer aanzien hadden. Hierdoor werden de verwachtingen voor de rest van het seizoen verder opgeschroefd, omdat dit seizoen al vanaf het begin onvoorspelbare wendingen aannam.
Onzekerheid rond Lawson en Pérez
Eén van de meest besproken coureurs dit seizoen is Liam Lawson. Hij nam de plaats van Daniel Ricciardo in bij Red Bull’s tweede team voorafgaand aan de Grand Prix van Monza. Hoewel zijn contract officieel alleen voor dit seizoen geldt, is de kans groot dat Red Bull Lawson wil aanhouden voor het volgende seizoen.
Toch is er geen volledige zekerheid over deze zet. De positie van Sergio Pérez bij het hoofdteam van Red Bull blijft ook onzeker.
Ondanks dat Pérez een contractverlenging tot 2026 kreeg, heeft hij sindsdien slechts beperkte prestaties geleverd. Red Bull-teambaas Christian Horner uitte zelfs ontevredenheid over zijn resultaten, vooral na de Grand Prix van Brazilië waarin Pérez slechts één positie wist te winnen, terwijl Max Verstappen een van de beste races van zijn carrière reed.
Zoals Horner zei:
“Er was geen technische reden die Sergio tegenhield; het was puur een kwestie van vaardigheden.” — Christian Horner
De consensus binnen de F1 lijkt dat Pérez ondanks zijn contract mogelijk niet blijft. Mocht dit gebeuren, zou Lawson of zelfs Yuki Tsunoda een logische vervanger zijn.
Echter, de vraag blijft of Red Bull liever kiest voor een jongere belofte zoals Franco Colapinto, die het afgelopen seizoen indruk maakte.
De geruchten rond Colapinto en de uitdaging voor Alpine
Alpine, die eerder Jack Doohan bevestigde als teamgenoot van Pierre Gasly, lijkt van gedachten te zijn veranderd. De Franse renstal overweegt nu de Argentijnse coureur Franco Colapinto, een favoriet onder fans en een nieuwkomer met veel potentieel.
Het team lijkt getrokken door de financiële steun en sponsors die Colapinto meebrengt. Dit is aantrekkelijk voor Alpine’s teammanager Flavio Briatore, die geen onbekende is met het nastreven van financieel lucratieve keuzes.
Toch zou het vervangen van Doohan door Colapinto op zijn minst opmerkelijk zijn. Doohan heeft zich maandenlang voorbereid met FP1-sessies en testen buiten de Formule 1, maar werd plotseling geconfronteerd met de mogelijkheid dat hij zijn plek verliest aan een nieuwe rookie.
Voor Doohan zou dit een harde klap zijn, aangezien hij al zijn energie en ambitie richtte op deze kans.
Red Bull: Colapinto als prijzige optie
Het binnenhalen van Franco Colapinto is een dure onderneming voor Red Bull. Williams, dat Colapinto al aan een contract heeft gebonden, zou alleen bereid zijn hem te laten gaan tegen een betaling van naar schatting 20 miljoen dollar.
Dit bedrag ligt hoger dan het jaarsalaris van meer dan zestien Formule 1-coureurs en benadrukt de waarde die Williams aan hem toekent.
Red Bull zou deze kosten echter niet volledig hoeven dragen, omdat Colapinto gesponsord wordt door onder andere het internationale softwarebedrijf Globant, het Zuid-Amerikaanse financiële bedrijf Mercado Libre en het energiebedrijf YPF.
Deze bedrijven zouden een deel van de som kunnen dekken, gezien het marketingvoordeel van een coureur in een Red Bull-auto.
Toch roept deze mogelijke transfer vragen op over de toekomst van Red Bulls eigen juniorprogramma, omdat een keuze voor Colapinto een signaal zou kunnen zijn dat huidige talenten zoals Lawson en Tsunoda niet aan de verwachtingen voldoen.
Financiële samenvatting voor Red Bull’s opties:
Coureur | Huidige team | Geschatte transferkosten | Sponsorondersteuning mogelijk |
---|---|---|---|
Liam Lawson | Red Bull | N.v.t. | Nee |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | N.v.t. | Nee |
Franco Colapinto | Williams | $20 miljoen | Ja |
Red Bulls twijfels over kwalificatiesnelheid en mentale stabiliteit
Red Bull heeft aanzienlijke twijfels over Liam Lawsons kwalificatiesnelheid. Ondanks zijn indrukwekkende prestaties in races, is de vraag of hij kan concurreren met Max Verstappen in kwalificatiesessies. Colapinto daarentegen heeft indruk gemaakt met zowel snelheid als mentale weerbaarheid.
Zijn directe competitieve niveau in de Formule 1, zonder voorbereidingstijd, heeft Red Bull doen geloven dat hij wellicht de juiste mentaliteit heeft voor het hoofdteam. Echter, de druk om als nieuwkomer in het hoofdteam te presteren, zou voor Colapinto een risicovolle zet kunnen zijn.
Red Bull riskeert daarmee een jonge coureur bloot te stellen aan enorme verwachtingen.
Zoals de situatie nu staat, lijkt Red Bull’s keuze nog verre van zeker. De stap om Colapinto in het hoofdteam te plaatsen zou impliceren dat Red Bull’s eigen juniorprogramma niet voldoet.