Ferrari wist in de Formule 1-competitie van 2024 meerdere achtereenvolgende overwinningen te behalen, iets wat sinds de F1 2022 niet meer was voorgekomen. Carlos Sainz leidde Ferrari naar winst in de Mexicaanse Grand Prix, slechts een week nadat zijn teamgenoot in Austin hetzelfde had gepresteerd.
Door hun sterk samenspel slaagde Ferrari erin om belangrijke punten te verzamelen in de constructeurstitelstrijd. Waar Lando Norris van McLaren de Italiaanse renstal het perfecte 1-2-resultaat ontzegde, was de impact van een eerste en derde plaats voldoende om Ferrari naar een tweede positie in het klassement te stuwen.
Met vier races te gaan, vormt Ferrari een ware uitdager voor McLaren en is hun consistentie misschien wel de doorslaggevende factor.
“Ferrari lijkt eindelijk op koers en vormt nu de grootste bedreiging voor McLaren in de strijd om de titel,” aldus een ingenieur binnen het team.
Ferrari’s kracht ligt dit seizoen niet alleen in hun snelle tijden en overwinningen, maar vooral in de vernieuwde SF24. De ontwikkelingen aan de aerodynamica, specifiek doorgevoerd vanaf de Italiaanse Grand Prix in Monza, hebben de auto drastisch verbeterd.
Het team heeft zo’n 46 punten ingehaald op McLaren in slechts twee weekenden, waardoor de achterstand met nog vier Grands Prix op de kalender slechts 29 punten bedraagt.
Aerodynamische innovaties en technische doorbraken
Met de komst van aerodynamische pakketten tijdens de Italiaanse en Singapore Grand Prix, is de SF24 significant verbeterd in zowel snelheid als stabiliteit. De aerodynamische updates die in Monza en Singapore werden ingevoerd, bewijzen dat de SF24 klaar is voor competitie.
Ferrari wist met deze verbeteringen een consistentie en snelheid te bereiken die McLaren uitdaagt in elke race. Het vernieuwde ontwerp van de SF24 zorgde ervoor dat Ferrari zich tot een serieuze concurrent ontwikkelde, vooral na de Grand Prix van Mexico, waar Carlos Sainz een klinkende overwinning behaalde.
Technische Verbeteringen | Beschrijving |
---|---|
Aerodynamische update | Monza: nieuwe vloer voor verbeterde grip |
Front Wing aanpassing | Singapore: betere controle in langzame bochten |
Verbeterde racebalans | Geoptimaliseerd tijdens Amerikaanse Grand Prix |
Charles Leclerc ondervond echter enige hinder van de verbeterde balans, vooral tijdens de kwalificatie in Mexico, doordat zijn beperkte voorbereidingstijd hem dwong tot snelle aanpassingen zonder uitgebreide setup-sessies.
De kracht van het duo Sainz en Leclerc
Ferrari’s coureursduo, bestaande uit Sainz en Leclerc, vormt een belangrijk strategisch voordeel in de strijd tegen McLaren. Waar McLaren sterk afhankelijk is van de ervaring van Lando Norris, heeft Ferrari een stabiele combinatie van coureurs met vergelijkbare snelheid en consistentie.
Sainz bewees zijn kwaliteiten door in de Mexicaanse race pole position en overwinning te pakken, terwijl Leclerc ondanks technische uitdagingen in eerdere sessies ook een waardevolle bijdrage leverde aan de punten.
De ervaring en stabiliteit van Ferrari’s coureurs biedt de renstal een voordeel ten opzichte van McLaren en Red Bull. McLaren kan in Brazilië proberen te reageren met geüpdate aerodynamische aanpassingen voor beide auto’s, maar de ervaring en inzetbaarheid van de Ferrari-coureurs biedt een potentieel beslissende voorsprong.
“Het feit dat zowel Sainz als Leclerc op dit niveau presteren, geeft ons een sterke uitgangspositie in het constructeurskampioenschap,” aldus een teamlid van Ferrari.
Technische balans en strategische keuzes
De balans tussen kwalificatiesnelheid en raceprestaties vormt een voortdurende uitdaging voor Ferrari. De updates in de Verenigde Staten toonden aan dat de SF24 optimaal functioneert, maar om het volledige potentieel eruit te halen, moet het team voortdurend finetunen om het verschil tussen de kwalificatiesnelheid en de racesnelheid te verkleinen.
De focus lag aanvankelijk op het verhelpen van het zogenaamde ‘porpoising’ effect, waarbij de auto instabiliteit vertoonde in hoge snelheidsbochten. Deze uitdaging werd succesvol aangepakt met verbeteringen aan de vloer en voorkant van de auto.
Deze technische afstemming zorgt ervoor dat Ferrari tijdens de laatste races een stabiele positie in de top kan behouden. De Grand Prix van Brazilië zal de auto verder op de proef stellen, vooral door de diverse snelheidssecties en onvoorspelbare weersomstandigheden.
Ferrari’s verbeterde strategie
Naast de technische ontwikkelingen heeft Ferrari ook op het operationele vlak vooruitgang geboekt. Het team heeft zijn racestrategieën aangescherpt en is betrouwbaarder geworden bij het nemen van strategische beslissingen op het circuit.
Dit was vooral zichtbaar tijdens de races in de Verenigde Staten en Mexico, waar Ferrari snelle en effectieve strategische beslissingen nam.
In combinatie met het sterke coureursduo van Sainz en Leclerc en de technische aanpassingen aan de SF24, positioneert Ferrari zich als een serieuze kandidaat voor de titel.
De Italiaanse renstal heeft een solide basis gelegd met een verbeterd management van pitstops, bandenkeuzes en race-inzichten, wat hun kansen in de strijd tegen McLaren aanzienlijk versterkt.
“We hebben geleerd van de fouten uit het verleden en dat begint nu zijn vruchten af te werpen in onze race-operaties,” verklaarde een Ferrari-strateeg.