Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Lawson reageert op Horner’s opmerking over motorstraf voor GP van de VS
F1 nieuws

Lawson reageert op Horner’s opmerking over motorstraf voor GP van de VS

80
helmut marko en christian horner
Foto: Rapid F1

Liam Lawson heeft bevestigd dat hij een motorstraf zal krijgen voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, wat zijn eerste race van het Formule 1-seizoen 2024 zal beïnvloeden. Ondanks dat hij nog geen enkele race heeft gereden dit seizoen, moet Lawson een gridstraf van 10 plaatsen incasseren.

Deze straf is het gevolg van de onderdelenlimieten die gelden voor de auto waarin hij rijdt, en niet specifiek voor hem als coureur. Dit komt door de regels die het aantal toegestane motoronderdelen per auto reguleren, onafhankelijk van wie de auto bestuurt.

Lawson, die Daniel Ricciardo vervangt voor de laatste zes races van het seizoen, zal al direct in zijn eerste race met een grote uitdaging te maken krijgen door de gridstraf.

Dit komt doordat de auto die hij bestuurt de motoronderdelenlimieten van Ricciardo heeft overschreden, en de straf dus overgaat op Lawson. Deze straf is een flinke domper op zijn terugkeer, omdat hij hierdoor vanaf een achterste positie zal moeten starten, wat zijn kansen op een sterk resultaat aanzienlijk vermindert.

Christian Horner, teambaas van Red Bull, beschreef de situatie als een “soft landing” voor Lawson. Ondanks dat het een lastige start is, vermindert de straf ook een deel van de druk op Lawson doordat hij niet direct hoeft te presteren op basis van zijn startpositie.

Lawson zelf nuanceerde echter deze opmerking door aan te geven dat hij als coureur altijd de best mogelijke uitgangspositie wil hebben, ongeacht de startpositie.

“Je zou kunnen zeggen dat er minder druk is omdat ik achteraan start, maar als coureur wil je de beste kans hebben, en dit zal me hinderen tijdens de race,” verklaarde Lawson.

Waarom krijgt Lawson deze straf?

De straf die Lawson krijgt is het directe gevolg van de motoronderdelen die zijn toegewezen aan de auto die hij bestuurt. Volgens de reglementen van de Formule 1 zijn coureurs en auto’s gebonden aan een maximaal aantal motoronderdelen, zoals interne verbrandingsmotoren (ICE), turbochargers (TC), en energiestores (ES). Zodra deze limieten worden overschreden, krijgt de auto, en dus ook de coureur die deze bestuurt, een straf.

Lees ook:  Horner hoopvol: 'Austin-upgrade moet Red Bull weer op de rails zetten'

Lawson valt onder dezelfde regels als Ricciardo, aangezien de vervangingsregels stellen dat een vervangende coureur wordt beschouwd als de oorspronkelijke coureur voor de beoordeling van het gebruik van motoronderdelen. Hierdoor is Lawson direct getroffen door de limieten die Ricciardo’s auto heeft overschreden.

Dit is vastgelegd in artikel 28.4 van de sportreglementen, wat de situatie voor Lawson bijzonder maakt. Hij draagt de straf zonder dat hij zelf de oorzaak is.

Horner’s kijk op Lawson’s prestaties

Christian Horner gaf aan dat de straf mogelijk in het voordeel van Lawson werkt omdat de druk om te presteren wordt verlicht. Horner noemde het een “soft landing” en benadrukte dat Lawson zal worden beoordeeld in vergelijking met zijn teamgenoot Yuki Tsunoda, die zich dit seizoen verder heeft ontwikkeld en zeer snel blijkt te zijn.

“In Austin zal hij een motorstraf nemen, dus hij heeft een beetje een zachte landing of zachte re-entry,” zei Horner in de F1 Nation-podcast.

Hoewel deze opmerking bedoeld is om de druk op Lawson te verlichten, blijft de uitdaging voor de jonge coureur groot. Hij zal niet alleen moeten aantonen dat hij zich snel kan aanpassen aan de auto, maar ook dat hij in staat is om in de race resultaten te behalen ondanks de gridstraf.

Tsunoda, die nu in zijn vierde seizoen zit, wordt beschouwd als een sterk ijkpunt voor Lawson om zich aan te meten.

Wat Red Bull kan verwachten van Lawson

De komende zes races vormen een cruciale periode voor Lawson. Hij moet niet alleen punten scoren, maar ook in staat zijn om Tsunoda te evenaren of zelfs te overtreffen. Red Bull heeft hoge verwachtingen van Lawson, en hoewel de gridstraf in de Verenigde Staten een moeilijk begin vormt, zal het team zijn prestaties nauwlettend in de gaten houden.

Het is essentieel voor Lawson om zich te bewijzen, vooral met het oog op een mogelijke vaste plek in het team voor het seizoen 2025.

Lees ook:  Lawson imponeert tijdens Pirelli-test: Sneller dan Ferrari-duo Leclerc en Sainz

Volgens Horner heeft Lawson al eerder bewezen een snelle en flexibele coureur te zijn, vooral tijdens zijn optredens in Singapore en Japan vorig jaar. De komende races zullen echter de ultieme test zijn om te zien hoe hij presteert onder de druk van het strijden voor een vaste plek in de Formule 1.

Maximale toegestane motoronderdelen

OnderdeelMaximale Toegestane Aantal
Interne Verbrandingsmotor (ICE)4
Turbocharger (TC)4
MGU-H4
MGU-K4
Energystore (ES)2
Controle Elektronica (CE)2

Deze limieten zijn vastgesteld om kosten te beheersen en tactische wissels van coureurs te voorkomen, zoals het inzetten van een nieuwe coureur om nieuwe onderdelen te gebruiken zonder straf.

Voor Lawson is het van cruciaal belang om Tsunoda in deze zes races te evenaren of te overtreffen, niet alleen om zijn potentieel voor 2025 aan te tonen, maar ook om Red Bull te laten zien dat hij in staat is om onder druk te presteren. Tsunoda heeft dit seizoen een aanzienlijke stap gezet en staat bekend om zijn snelheid over één ronde.

Lawson zal moeten bewijzen dat hij niet alleen snel is, maar ook consistent en in staat om punten te scoren voor het team.

“Hij is een taaie racer, en we weten dat hij zich snel kan aanpassen,” aldus Horner. “Het wordt interessant om te zien hoe snel hij zich in deze laatste zes races ontwikkelt.”

Hoewel de gridstraf in Austin een nadeel is, biedt het Lawson ook een kans om te laten zien dat hij veerkrachtig is. De druk om te presteren, ondanks de straf, kan in zijn voordeel werken als hij erin slaagt om sterke resultaten te behalen vanuit een lastige positie.

Zijn vermogen om deze tegenslag om te zetten in een sterk resultaat zal bepalend zijn voor zijn toekomst in de Formule 1.

Met de voortdurende onzekerheden binnen Red Bull en de zoektocht naar een vaste coureur voor 2025, heeft Lawson in deze zes races de perfecte gelegenheid om zijn waarde te bewijzen. Elk van deze races biedt hem de kans om zijn talent te tonen, zelfs onder de moeilijkste omstandigheden, zoals nu in de Verenigde Staten.

Blijf op de hoogte

Gerelateerd nieuws

Geruchten rond Red Bull: Piastri mogelijk nieuwe teamgenoot van Verstappen in 2025

De geruchtenmolen draait op volle toeren: Red Bull zou een gedurfde zet...

GP Verenigde Staten 2024: Wie zijn de favorieten voor pole position?

De Grand Prix van de Verenigde Staten 2024 belooft een spannende strijd...

Red Bull eist onderzoek naar McLaren na schokkende beschuldigingen kostenplafond

Red Bull Racing staat momenteel voor een flinke uitdaging, zowel binnen als...

Red Bull eindelijk eerlijk: ‘Wanneer je iemand als hij verliest, is dat een klap’

Red Bull heeft eindelijk toegegeven wat velen al vermoedden: de afwezigheid van...

Otmar Szafnauer over waarom Piastri Alpine verliet voor McLaren

Oscar Piastri’s overstap van Alpine naar McLaren blijft een van de meest...

Horner geeft Checo Perez laatste waarschuwing: ‘prestaties niet acceptabel’

Christian Horner heeft recentelijk harde kritiek geuit op Checo Perez, de Mexicaanse...

Button over het wereldkampioenschap winnen met Norris: ‘dan moet die dát doen’

Jenson Button gelooft dat Lando Norris een serieuze kans maakt om het...

Hoe laat begint de GP van de Verenigde Staten in 2024? Tijdschema en sessies

De Grand Prix van de Verenigde Staten 2024 vindt plaats van 18...