Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Zo kunnen McLaren en Ferrari de constructeurstitel winnen
F1 teams

Zo kunnen McLaren en Ferrari de constructeurstitel winnen

429
Zo kunnen McLaren en Ferrari de constructeurstitel winnen
Foto: Steffen Prößdorf

McLaren begint de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi met een voorsprong van 21 punten op Ferrari. Voor McLaren zijn de berekeningen eenvoudig: als Lando Norris en Oscar Piastri samen minstens 24 punten scoren, is het kampioenschap binnen.

Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld een overwinning en een vierde plaats, of door beide auto’s in de top vier te laten eindigen. Zelfs zonder podiumplaatsen zou McLaren het kampioenschap kunnen veiligstellen, mits Ferrari geen racewinst boekt.

Een andere cruciale factor is de bonuspunt voor de snelste ronde. Als McLaren dit extra punt weet te bemachtigen, zou dat hun voorsprong verder versterken.

“We bevinden ons in deze positie dankzij het geweldige werk van onze coureurs. Lando heeft een sleutelrol gespeeld en ons in de positie gebracht om deze titel te winnen.” – Andrea Stella, McLaren-teamleider

McLaren’s laatste overwinning in het Constructors’ Championship dateert uit 1998. Dit benadrukt hoe belangrijk deze prestatie zou zijn voor het team uit Woking. De kans om na 26 jaar eindelijk weer een titel te pakken, zorgt voor enorme druk én motivatie binnen het team.

Wat Ferrari moet doen om te winnen

Ferrari staat voor een veel moeilijkere opdracht. Het Italiaanse team moet minstens 22 punten meer scoren dan McLaren om aanspraak te maken op de titel. Dat betekent dat een overwinning vrijwel essentieel is, bij voorkeur gecombineerd met een podiumplek voor de tweede auto.

Ferrari heeft dit seizoen slechts één keer een soortgelijk resultaat behaald, tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.

“Ik heb liever dat we 21 punten voorstaan dan 21 punten achterlopen. Toch hebben we laten zien dat we in staat zijn om sterke prestaties te leveren.” – Frederic Vasseur, Ferrari-teambaas

Daarnaast kan de efficiëntie van Ferrari op de rechte stukken in hun voordeel werken. De Yas Marina Circuit biedt met twee lange rechte stukken ideale omstandigheden voor hun snelheid. Als Ferrari erin slaagt om hun set-up en bandenmanagement te optimaliseren, kunnen ze een serieuze bedreiging vormen.

Lees ook:  Norris en Piastri gewaarschuwd: interne rivaliteit kan McLaren schaden

Hoewel de meeste aandacht doorgaans naar de coureurskampioenschap gaat, heeft de Constructors’ Championship een directe impact op de financiën en middelen van teams. In 2023 bedroeg het prijzengeldpot voor F1-teams naar schatting $1,6 miljard.

Hiervan ontvangen de kampioenen ongeveer 14%, wat neerkomt op circa $140 miljoen. Voor een team dat als laatste eindigt, is dit percentage slechts 6%.

PositiePercentage van prijzengeldGeschat bedrag
1e14%$140 miljoen
10e6%$60 miljoen

Bovendien heeft de eindpositie in het kampioenschap invloed op de hoeveelheid windtunneltijd die teams in het volgende seizoen krijgen. Het team dat wint, heeft het minste recht op windtunneltijd, terwijl de teams lager in het klassement meer tijd krijgen om hun auto’s te ontwikkelen.

De unieke uitdagingen van Abu Dhabi

Het Yas Marina Circuit biedt een mix van langzame, middelmatige en snelle bochten, wat zowel McLaren als Ferrari kansen biedt. Ferrari’s kracht ligt in hun snelheid op de rechte stukken, wat hen een voordeel geeft in de eerste twee sectoren. McLaren daarentegen heeft baat bij de meer technische bochten in het laatste gedeelte van het circuit.

Daarnaast speelt de bandenstrategie een cruciale rol. De prestaties van teams hangen sterk af van hoe goed zij hun banden binnen het optimale temperatuurvenster kunnen houden. Het verschil in temperatuur tussen dag en nacht in Abu Dhabi maakt dit nog uitdagender.

In het geval dat McLaren en Ferrari na de race hetzelfde aantal punten hebben, wordt de titel beslist op basis van het aantal overwinningen in het seizoen. Momenteel staan beide teams op vijf zeges. Als Ferrari de race wint en McLaren geen podium haalt, wint Ferrari de titel op basis van dit criterium.

Lees ook:  Verstappen benadrukt de uitdaging van Norris in 2025: dit zegt de data

Als Ferrari echter niet wint en de punten gelijk blijven, zal McLaren alsnog kampioen worden door een groter aantal tweede plaatsen in 2024.

Naast de strijd om de titel zijn er ook andere gevechten gaande in het kampioenschap. Alpine en Haas vechten om de zesde plek, waarbij Alpine slechts vijf punten voorsprong heeft. Voor Haas zou een zesde plaats hun beste resultaat sinds 2018 zijn, wat een enorme stap voorwaarts betekent.

Daarnaast is er de strijd tussen Lando Norris en Charles Leclerc voor de tweede plek in de coureurskampioenschap. Met een verschil van slechts acht punten belooft ook dit duel spannend te worden.

Gerelateerd nieuws

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...