Williams heeft bevestigd dat ze vanaf het seizoen 2026 doorgaan met het gebruik van Mercedes-motoren, nu er nieuwe motorregelgeving aan de horizon verschijnt. Dit markeert een voortzetting van hun samenwerking die begon bij de start van het hybride tijdperk in 2014. Deze beslissing komt op een moment waarop Williams, net als McLaren, een van de twee teams was met vraagtekens over hun motorkeuze voor 2026.
Langdurige samenwerking met Mercedes
De samenwerking tussen Williams en Mercedes wordt verlengd tot ten minste 2026. Williams, gevestigd in Grove, heeft niet gespecificeerd hoe lang de deal duurt, maar ze worden het tweede klantenteam dat motoren ontvangt van Mercedes’ basis in Brackley, naast McLaren. Teamhoofd James Vowles, voormalig lid van Mercedes, benadrukt de waarde van deze langdurige partnerschap. Hij geeft aan dat de expertise, ondersteuning en technologie van Mercedes perfect aansluiten bij de ambities van Williams op de middellange en lange termijn.
Toekomstige uitdagingen en ondersteuning
Toto Wolff, van Mercedes, uit zijn enthousiasme over de bevestiging van Williams als het tweede klantenteam voor de motorregelgeving van 2026. Hij benadrukt dat deze aankondiging de kracht van het aanbod van Mercedes-Benz in de Formule 1 onderstreept en hun algehele motorsportstrategie versterkt. Sinds 2014 hebben Mercedes en Williams hun relatie voortdurend opgebouwd en ontwikkeld. Wolff kijkt uit naar de voortzetting van de ondersteuning aan Williams met hun motorlevering, vooral nu het team de fundering legt om vooraan in het veld te concurreren.
Veranderingen in de motorregelgeving van 2026
De motorregelgeving van 2026 brengt ingrijpende veranderingen met zich mee, bedoeld om de motoren efficiënter en goedkoper te maken. De nieuwe power units zullen gebruik maken van 100% duurzame brandstof en de elektrische systemen zullen beschikken over een enkele 350 kW elektrische motor, bijna drie keer krachtiger dan de huidige MGU-K. Met de bevestiging van Williams zijn nu bijna alle huidige 10 constructeurs verantwoord voor wat betreft de power units voor het seizoen 2026. Het enige team dat nog een aankondiging moet doen, is Haas, maar het is waarschijnlijk dat zij bij Ferrari blijven.