Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Wat ontbreekt er aan de prestaties van de Mercedes W15? De vier belangrijkste aandachtspunten

Wat ontbreekt er aan de prestaties van de Mercedes W15? De vier belangrijkste aandachtspunten

142
Wat ontbreekt er aan de prestaties van de Mercedes W15? De vier belangrijkste aandachtspunten
Foto: Formula News Today

Mercedes had gehoopt dat de W15 hen terug in de titelstrijd zou brengen in 2024, maar uit de eerste resultaten blijkt dat de auto nog niet helemaal voldoet aan de normen van Red Bull en Ferrari. Hoewel de W15 zeker niet traag is en zich in een hevige strijd met McLaren en Aston Martin in de bovenste helft van het veld bevindt, komt de vroege prestatie niet overeen met de ambities van het team voor de auto tot nu toe. In dit licht hebben we gekeken naar wat verschillende sleutelfiguren van het team dit seizoen over de auto hebben gezegd, om inzicht te krijgen in welke gebieden ze mogelijk prestaties missen.

Hoge snelheid bochten

Het voornaamste aandachtspunt dat tot nu toe is benadrukt bij de W15, is de prestatie in hoge snelheid bochten. Toen Lewis Hamilton in het bijzonder in Jeddah met Lando Norris streed, was de hoeveelheid tijd die de McLaren in de hoge snelheid eerste sector won, zodanig dat de zevenvoudig wereldkampioen het vergeleek met racen in een “andere categorie”. Hamilton legde uit dat de auto goed is in lage snelheid en niet zo slecht in de medium, maar in de hoge snelheid zijn ze ver achter. Dit is frustrerend en zeker moeilijk, maar het team blijft hard werken en iedereen in de fabriek duwt zo hard als ze kunnen, hoewel er duidelijk grote veranderingen nodig zijn.

Stabiliteit

Gekoppeld aan de problemen van de auto in hoge snelheid bochten is een gebrek aan stabiliteit aan de achterkant voor de coureurs, met zowel Hamilton als George Russell die te maken hebben met momenten van overstuur die het moeilijk maken om de auto te vertrouwen wanneer dat nodig is. Toto Wolff legde uit dat de auto snel is, maar op het randje balanceert, wat het voor de coureurs moeilijk maakt om consistent een snelle ronde uit te persen.

Lees ook:  George Russell krijgt waarschuwing van FIA na fout in bocht 14 tijdens Canadese GP

Neerwaartse kracht

Verder dan simpelweg een grotere achtervleugel op de W15 zetten om neerwaartse kracht toe te voegen, gaf Wolff toe dat de W15 van nature neerwaartse kracht mist in vergelijking met hun snellere rivalen, waardoor hoge snelheid bochten het belangrijkste gebied zijn waarin het team verliest. Er is een grotere factor bij het missen van hoge snelheid dan alleen een achtervleugel; ze missen neerwaartse kracht voorbij de stappen die je zou hebben met een grotere achtervleugel.

Porpoising

Voor Mercedes-fans die net een zucht van verlichting slaakten bij herinneringen aan 2022 en de stuiterende W13, is er niet te veel paniek hier. Hoewel porpoising grotendeels is uitgeroeid over de hele grid, heeft Mercedes vermeld dat stuiteren enigszins is teruggekeerd in de eerste twee rondes van 2024. Hoewel niet in dezelfde mate, zal het iets zijn dat het team eerder vroeger dan later wil oplossen.

Mercedes lijkt snel op de motor koelingsproblemen te hebben gereageerd die zowel hun auto’s als die van hun klantenteams in Bahrein troffen, en zowel Hamilton als Russell zijn vanaf het begin van dit seizoen positief geweest over de auto, beide coureurs zeggen dat het startpunt van de W15 een betere is dan de laatste twee seizoenen. Waar hoge snelheid bochten een zwakte zijn geweest, is de lage snelheid prestatie benadrukt als een sterkte van de W15, en het toevoegen van prestaties in snellere bochten zou het pakket verbeteren. Er wordt altijd gewerkt aan oplossingen terug in de fabriek van het team, en de eerste stap zal in Melbourne dit weekend zijn wanneer het team weer de baan op gaat.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris Mclaren

Rosberg spaart Norris niet: ‘zelftwijfel en feestjes brengen je geen kampioenschap’

Nico Rosberg was genadeloos. In een scherpe analyse over Lando Norris en...

Red Bull Max Verstappen

Contractbom bij Red Bull: als Max dit weekend vijfde eindigt, kan hij zélf de stekker trekken

Max Verstappen rijdt deze week niet alleen voor punten — hij rijdt...

Red Bull Ring

FIA legt Red Bull Ring opnieuw onder het mes: grindstroken moeten chaos van 2024 voorkomen

Vorig jaar eindigde de GP van Oostenrijk niet op het asfalt, maar...

Nürburgring

Verstappen hekelt koude algoritmes: ‘racen moet niet bepaald worden door een computer’

Een robot ziet alles, maar voelt niets. Dat lijkt de kern van...